AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Barnet mitt er på tur i skogen to ganger i uken med barnehagen. Stort sett har han alltid med seg drikkeflaske med sukkerfri saft/juice... på foreldemøte ble det tema ifht drikke hvor noen foreldre mente det var mye å ha slik drikke to ganger i uka? De ville heller ha vann på flaskene... Er det mye å ha med to ganger i uka? Synes jo de skal kose seg litt når de er på tur. Ellers er kostholdet her hjemme sunt og variert Anonymous poster hash: bf64e...364
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Jeg synes det er best om alle får lov til å være forskjellige og å ta ulike valg.Anonymous poster hash: 3a5fa...69e 18
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Vann er helt klart best. Saft selv sukkerfri ødelegger tennene (og helsa i værstefall pga aspartam) og siden ikke alle barna har det med så kan det oppfattes urettferdig for noen. Anonymous poster hash: cb14c...b28 11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Vann er helt klart best. Saft selv sukkerfri ødelegger tennene (og helsa i værstefall pga aspartam) og siden ikke alle barna har det med så kan det oppfattes urettferdig for noen. Anonymous poster hash: cb14c...b28 og hvorfor er aspartam farlig egentlig? Anonymous poster hash: c12c9...b30 6
Sushi Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Foreldrene bestemmer, men det er jo greit å venne barna til at vann er tørstedrikke. Drikke skal ikke behøve å smake søtt. (Sukkerfri saft er én ting, men juice er omtrent på nivå med brus når det kommer til sukkerinnhold, så det ville jeg ikke sendt med uansett.) 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Aldri tenkt på å sende med noe annet enn vann. Visste ikke at det var et tema engang, trodde alle sendte med vann? Anonymous poster hash: 5cd96...12e 16
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Det syns jeg absolutt er en sak de enkelte foreldre skal bestemme, og ikke foreldremøtet. Vi har som regel vann, av og til juice, og av og til biola (etter at de sluttet å tilby biola i bhg etter klage fra andre foreldre). Sånne juice-bokser og youghurtbegre er i teorien ikke lov (mest grunnet søl). Anonymous poster hash: cc02b...496 1
bush babe Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 Hvorfor skal de ha noe annet enn vann lurer nå jeg og på ? 1
AryaUnderfoot Skrevet 15. september 2015 #9 Skrevet 15. september 2015 Dette kan da dere som foreldre få bestemme selv, og at ting er urettferdig har barn godt av å lære. 2
Gjest Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Mitt barn ville fått vann på flaska, men jeg gidder ikke å legge meg borti hva andre foreldre sender med sitt barn.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Synes alt dette kostholdshysteriet har gått over styr jeg da! Barn dør ikke av å drikke saft innimellom, må jo være lov å kose seg litt innimellom. Synes ofte de barna som aldri koser seg med noe blir helt desperate når de først får noe...Anonymous poster hash: bf64e...364 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 Synes alt dette kostholdshysteriet har gått over styr jeg da! Barn dør ikke av å drikke saft innimellom, må jo være lov å kose seg litt innimellom. Synes ofte de barna som aldri koser seg med noe blir helt desperate når de først får noe...Anonymous poster hash: bf64e...364 Her var det vel snakk om et par ganger i uken, i barnehagen. Anonymous poster hash: f2335...4f3 5
Jus sanguinis Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 Jeg trodde først du mente fyllefest på tur med barnehagen. 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Her var det vel snakk om et par ganger i uken, i barnehagen.Anonymous poster hash: f2335...4f3 Ja... Dør man av det?Anonymous poster hash: bf64e...364
kokkos Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Jeg personlig hadde blitt litt provosert over at andre foreldre blanda seg i dette. Det er tross alt temmelig harmløst. Jeg personlig hadde sendt med vann som drikke. Når det er kaldt eller ruskevær hadde jeg sendt med litt varm saft eller kakao på tur kanskje én gang i uka. Men ærlig talt hadde det ikke interessert meg overhodet hva de andre foreldrene sendte med. 2
Timseh Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Jeg bryr meg ikke om hva andre sender med ungene sine i bhg. Her får mitt barn kun vann. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #17 Skrevet 15. september 2015 (Jeg går på vgs nå, det er derfor ikke så alt for lenge siden jeg gikk i bhg) Da jeg gikk i barnehagen, i naturbarnehagen faktisk, lagde mamma alltid kakao på termos til meg når vi skulle ut på vinteren. Ellers på året pleide jeg å ha med både hjemmelaget saft, og ei flaske vann. Dette var dog før det sørens hysteriet, men jeg vet at jeg med stor glede gjør det samme for barna mine! Det å kunne assosiere "turer", og da spesielt uteturer med noe positivt i tidlig alder er kjempelurt! Sukkerfritt går jeg nok ikke for, nettopp fordi man ikke er helt 100% sikre på ufallene, men hjemmelaget derimot! Og om kalorier, fett og det tullet: om man er på tur og har med seg god niste skal det være sørens godt gjort å bli feit og usunn av kakao og saft en gang i uka. Da er det hvertfall andre problemer som spiller inn Anonymous poster hash: f2931...7b4 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #18 Skrevet 15. september 2015 Vår barnehage har stort fokus på sunt kosthold, og de har kun vann og melk til måltidene. De ønsker at barna kun har vann på drikkeflaskene til vanlig, og har kun vann og melk til vanlig til måltidene. Men allikevel er saft eller juice på turdag på vår/sommer og kakao og toddy på høst/vinter noe de sier selv er helt greit. Barna er ute så mye som mulig og de er på tur i all slags vær, så en god, varm drikke på termos til lunsjen f.eks er bare kos. Det er turdag en dag i uka, og den lille mengden "usunn" drikke de får da gjør lite ift resten av kostholdet. Noen ganger tar de også selv med kakao/toddy til barna på tur, som en ekstra kos. Anonymous poster hash: 56ebd...1f4
MiniMjau Skrevet 15. september 2015 #19 Skrevet 15. september 2015 Hos oss har vi fått beskjed om varm drikke på termos på turdagene. To dager i uka. Andre ideer enn kakao?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #20 Skrevet 15. september 2015 Ja... Dør man av det?Anonymous poster hash: bf64e...364 Nei, det får jeg virkelig ikke håpe. Men når dette er to ganger i uken bare i barnehagen så kan det bli mye saft/juice i løpet av et år. Heldigvis er det mange her som skriver at vann er det foretrukne for deres barn i barnehagen. Anonymous poster hash: f2335...4f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå