Gå til innhold

Er gjennomsnittslønnen i Norge rundt 500 000 i året?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan stemme, i min "krets" er gjennomsnittlønnen ca. 800 000,- Kr.

Er nok mange som drar opp snittet bra. Men vil tro "vanlige folk" noe mindre.

Skrevet

Det kan nok stemme. Medianen er nok en del lavere. :)

Anonymous poster hash: 88505...3db

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, gjennomsnittslønnen er ikke på en halv mill i året. Ikke hos vanlige mennesker. Selvfølgelig er det enkelte som trekker det opp. Det gir et helt feil syn på hva som er realistisk.

Endret av NorskTroll
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er nyutdannet med master og tjener rundt dette, men trodde at jeg ville være over snittet. Lurer bare på hvordan alenemødre klarer seg eller de som går på trygd hvis dette er gjennomsnittet :P

TS

Anonymous poster hash: dfa05...285
Skrevet

Så hva ligger egentlig medianlønnen på?

• Liker 1
Skrevet

Synes dette virker realistisk. Jeg er ung og i en "vanlig" jobb, og ligger rett under dette nå, men om noen år vil jeg nok ligge over. 

Anonymous poster hash: 5ee97...062
Skrevet

Jeg er nyutdannet med master og tjener rundt dette, men trodde at jeg ville være over snittet. Lurer bare på hvordan alenemødre klarer seg eller de som går på trygd hvis dette er gjennomsnittet :P

TS

Ja, men når det gjelder lønn er det riktigere å se på medianen enn gjennomsnittet, da noen trekker gjennomsnittet betraktelig opp. Det er ikke sånn at gjennomsnittsnordmannen/folk flest faktisk tjener en halv mill i året.

Anonymous poster hash: 88505...3db

• Liker 8
Skrevet

Om du mener at du greier deg dårlig på en halv million i året så burde du se litt på forbruket ditt.

• Liker 6
Skrevet

Husk at det finnes folk som tjener så latterlig mye som trekker opp gjennomsnittet. Medianen er nok noe helt annet. Mener jeg har lest i 2013 at denne lå i underkant av 400 000, kanskje mot 350 000. Men det er noen år siden.

Anonymous poster hash: 04e2b...1a5
  • Liker 2
Skrevet

Om du mener at du greier deg dårlig på en halv million i året så burde du se litt på forbruket ditt.

Haha, neida mente ikke at jeg greier meg dårlig. Bare lurer på hvordan alenemødre og trygdede klarer seg når andre i samfunnet tjener så mye mer. Fant ikke noe om hva som er medianlønnen, kun denne snittlønnen dukker opp.

Skrevet

TS

De får det vel til å gå rundt på et vis. 

Skrevet

La oss si at du har tatt en mastergrad (enten integrert eller gått rett på master etter bachelor), dermed har du 5år med studielån som ligger på rundt 500.000kr. Hvis du får jobb og bosetter deg i f.eks. Oslo, er det da nok å tjene 500.000kr i året? Syns det høres lite ut, med tanke på tilbakebetaling av lån og levekostnader (enten leie eller boliglån).

Spør av nysgjerrighet og fordi jeg ikke er så flink med økonomi :-)

Anonymous poster hash: 0556e...1a1

Skrevet

I Oslo er vel lønnsnivået også høyere enn i resten av landet. De har egne lønnstillegg. Kan godt se for meg at snittlønna i Oslo er 500 000, men ikke i min by. Jeg jobber i statlig sektor i en mindre by. Mine kolleger i Oslo med samme stilling, har en helt annen lønn. Min mann som er utdannet lærer, sier også at lærere i Oslo tjener vesentlig mer.

Anonymous poster hash: af995...315

Skrevet

Synes dette virker realistisk. Jeg er ung og i en "vanlig" jobb, og ligger rett under dette nå, men om noen år vil jeg nok ligge over. 

Hva jobber du med? Har også en "vanlig" jobb og tjener kun 300.000. Ha dere en ledig stilling til meg? :P

Anonymous poster hash: c35f9...b53

• Liker 4
Skrevet

Hva jobber du med? Har også en "vanlig" jobb og tjener kun 300.000. Ha dere en ledig stilling til meg? :P

Anonymous poster hash: c35f9...b53

5 år ansiennitet som lærer + kontaktlærertillegg = nesten 470 000

Skrevet

Dette er vel gjennomsnittslønnen blant normale arbeidstakere? Ikke gjennomsnittslønnen for samfunnet (som da inkluderer alt fra de som ikke jobber til de aller rikeste).

Anonymous poster hash: f4f52...d2a
  • Liker 1
Skrevet

TS

Det går helt fint :) Hadde jeg tjent en halv million så aner jeg ikke hva jeg skulle brukt pengene på, egentlig.

Anonymous poster hash: a1af4...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...