Gå til innhold

Vegetarlunsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en 17 år gammel jente som er vegetarianer og har vært det i omtrent 4 måneder. Jeg syntes det er veldig greit og det er ikke vanskelig med tanke på å lage middag og slikt. 

Det eneste "problemet" er kanskje lunsj/niste på skolen. Det blir liksom det samme hver dag: brødskive med ost. Jeg vet at det er viktig å spise variert, men det er vanskeligere når det gjelder matpakke. 

Så jeg lurer egentlig  bare på om det er noen som har noe tips/råd til vegetar matpakker som ikke bare er ost og banan? :)

Anonymous poster hash: 3be81...4e8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En avokado, en banan. Ofte jeg spiser dette til lunsj, avokadoen med salt og pepper og bananen plain eller med yoghurt.

Anonymous poster hash: 5d9d5...0d0
Skrevet

Grønnsaker i staver som du kan dyppe i nøttesmør eller hummus. 

Salat med dressing i boks ved siden av.

Omelett.

Bønner og ris.

Yoghurt med nøtter og honning.

Skrevet

Går selv på vgs og er vegetarianer/veganer. Lunsj er høydepunktet ved dagen min  :bolledeig: Lager ofte deler av lunsjen kvelden før for å bruke minst tid om morgenen vel å merke.

-Smoothie av grønnsaker, frukt og bær. Her tilsetter jeg ofte 2-4 bananer(man blir ganske mett ja), chiafrø eller havregryn før tykkelse. Bruker sjeldent yoghurt, melk, osv i på grunn av bananene har den samme effekten. Drikker som regel smoothien i løpet av 1-3. time ellers kan den fort bli varm. Et tips er å f.eks. bruke fryst frukt, fryste bananer eller isbiter for å holde den kjølig lengre. Ellers bruker jeg en smoothie"maskin" fra Enklere liv(?).

-Chiapudding av chiafrø og f.eks. melk eller yoghurt. Denne lages kvelden før slik at væsken får bli trukket inn i frøene slik at det blir en gele/pudding-aktig konsistens. Selv bruker jeg mye plantebasert melk eller yoghurt, f.eks. mandelmelk med vanilje gir ekstra smak. Det anbefales å tilsette en form for søtning(sukker, stevia, agavesirup, honning, osv), med mindre du foretrekker det all natural. Som topping har du f.eks. hakkede nøtter, bær, frukt, frø, havregryn, alt mulig. Du kan også blande inn kakaopulver når du lager chiapuddingen for sjokoladepudding smak. Chiafrø kjøpes som regel på helsekosten, men de er lure å ha som vegetarianer pga det svært høye innholdet av omgea-3 (og fordi chiapudding er en fantastisk dessert/lunsj).

-Wraps av tortillalefser, gjerne grove dersom du foretrekker det. Her kan du bruke hva som helst, men jeg sverger til en mix av ovnstekt paprika i strimler, spinatblader og avokadobåter. Smaker kjempe godt og er raskt å lage dersom man tilbereder paprikaen om kvelden. Godt å "smøre" lefsen med hummus, avokado, tahini, osv dersom man foretrekker det. 

-Ris med grønnsaker i. Sverger til denne på eksamen og heldag eller dager der jeg ikke kommer hjem før sent. Et perfekt carb-up måltid som man kan variere så mye man vil. Jeg liker godt vanlig ris(fullkorn og andre ristyper er også godt), hermetiske mais og bønner, deretter blander jeg inn soltørkede hakkede tomater inn i risen. Det er også godt med hermetisk sopp(ikke alle som liker dette), spinat, persille, chilli, ingefær, paprika, og lista fortsetter. Det er lurt å koke risen kvelden før slik at den får avkjølt seg skikkelig, og deretter blande inn grønnsakene om morgenen. (Frosne blåbær er faktisk godt sammen med ris :biggrin: )

-Knekkebrød eller toast med grønnsaker. Gjerne avokado med salt/pepper, tomater med balsamicoeddik, osv.

-Salat med ris, pasta, bulgur, couscous, quinoa eller potet som base. Masse grønnsaker, bladgrønnsaker, proteinkilde som f.eks. bønner, linser, kikerter, osv. Veldig godt med en eller annen dressing ved siden av. 

-Hummus med grønnsaker. Veldig enkelt, men selv blir jeg sjelden mett av kun dette. 

-Overnight oats med topping (bare å google det!). Består hovedsaklig av havregryn og melk/yoghurt(jeg bruker plantebasert melk, vet ikke om kumelk vil begynne å lukte gjennom skoledagen i romtemperatur),  som blandes sammen og settes over natten i kjøleskapet der det godgjør seg. Man kan blande inn krydder, kokos, bær, søtning, frø, nøtter, alt mulig. Også må man selvsagt ha topping!

-Energibarer. Disse lager jeg flere av om gangen og er lette å ha som lunsj dersom man er for sliten eller ikke vet hva man vil lage. Man kan velge mellom "harde" og "myke" energibarer, men sel foretrekker jeg "myke" som lages av blant annet dadler. 

-Rå vårruller/sommerruller med grønnsaker og sweet chilli sauce som dipp. Bare å være kreativ med grønnsakene. 

-Spaghetti med tomatsaus. Dette avhengig selvsagt av om du er en sølete type eller ei haha, men det er hovedsaklig oppkokt spaghetti med en raw tomatsaus og masse grønnsaker. Veldig smaksrikt!

-Sushi. Litt dyrt, men veldig gøy! Man erstatter fisken med grønnsaker som f.eks. agurk, paprika, avokado, osv. Man får i hvert fall oppmerksomhet haha.

-Fruktsalat er veldig godt på korte dager eller evnetuelt dager der man starter sent. Jeg blir ikke 100% mett, men det går greit dersom dagene ikke er for lange. Her kan du variere med alt mulig at frukt og bær!

Ellers har jeg bestandig med meg ristede nøtter og mørk sjokolade i sekken i tilfelle jeg skulle bli småsulten. Skal nevnes at jeg har en ganske stor appetitt.

Et tips til når du skal ha avokado som lunsj er å "spurte" over den med noe sitronsaft(enten ferdigkjøpt eller fra sitron) slik at den ikke blir flekkete i salater. Hvis du skal ha avokado på knekkebrød kan du f.eks. ha oppskjært avokado i en liten matboks ved siden av der du har trukket plastikk over kanten på matboksen, men under lokket. Boksen blir dermed luftett og avokadoen ser like god ut som da du kuttet den opp.

Til salater pleier jeg å blande sammen det meste av grønnsakene(ikke avokado eller bladgrønnsaker) kvelden før for å spare mest mulig tid. Om morgenen blander jeg det inn sammen med f.eks. ris. 

Et annet tips er å få tak i ulike former for matbokser. Jeg kjøpte noen gjennomsiktige med grønt lokk på Ikea i flere ulike fasonger. Noen høye(til ris), små(til topping), enda mindre (til dressing), osv. Veldig flotte å bruke!

Ellers kan alle oppskriftene endres på og varieres til det uendelige. bare fantasien setter grenser  :laugh:

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg liker alle mulige indiske vegetarretter. Pleier å lage så mye at jeg alltid har lunsj. 

Jeg er også glad i hjemmelagde vegetarburgere. Det er litt stress å lage, men når det er gjort har jeg ofte mange måltider. Vegetarlasagne er også en gjenganger, helt greit å spise en lunsjporsjon uten å varme den opp. 

Endret av Overrasket
Skrevet

-Chiapudding av chiafrø og f.eks. melk eller yoghurt. Denne lages kvelden før slik at væsken får bli trukket inn i frøene slik at det blir en gele/pudding-aktig konsistens. Selv bruker jeg mye plantebasert melk eller yoghurt, f.eks. mandelmelk med vanilje gir ekstra smak. Det anbefales å tilsette en form for søtning(sukker, stevia, agavesirup, honning, osv), med mindre du foretrekker det all natural. Som topping har du f.eks. hakkede nøtter, bær, frukt, frø, havregryn, alt mulig. Du kan også blande inn kakaopulver når du lager chiapuddingen for sjokoladepudding smak. Chiafrø kjøpes som regel på helsekosten, men de er lure å ha som vegetarianer pga det svært høye innholdet av omgea-3 (og fordi chiapudding er en fantastisk dessert/lunsj).

Chia frø kan du kjøpe på meny også. Jeg pleier også å kjøpe det vis jeg er i Sverige for det er en del billigere der. de har den på vanlige mat butikker. 

Anonymous poster hash: 5f12c...dc6

Skrevet

Chia frø kan du kjøpe på meny også. Jeg pleier også å kjøpe det vis jeg er i Sverige for det er en del billigere der. de har den på vanlige mat butikker. 

Anonymous poster hash: 5f12c...dc6

Har ikke sett frøene på meny enda, men takk for tips! Ellers kjøper jeg også en god del tørrvarer(couscous, bulgur, ris, quinoa, chiafrø, tørre lønser, kikerter, nøtter, osv) i Sverige for å få en noenlunde billigere pris. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...