AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Hei, Jeg og samboer deler for tiden 50/50 på matutgiftene våre. Greia er at han spiser over dobbelt så mye som meg (kroppsbygger) og er veldig opphengt i proteinkildene sine, som er kylling og karbonadedeig for det meste. Dette er jo dyre greier og det går mye penger til mat når han er ute å handler. Jeg har egentlig ikke sett på dette som et problem, men blant venninnene mine falt det mer naturlig at vi skulle dele %-vis etter hvor mye vi spiste. For eksempel 60-40. Så nå er jeg nysjerrig på hvordan dere deler budsjettet? 50/50, %-vis etter hvem som spiser mest, eller %-vis etter hvor mye dere tjener kanskje? Anonymous poster hash: 23c7a...1fa Anonymous poster hash: 23c7a...1fa
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Hei, Jeg og samboer deler for tiden 50/50 på matutgiftene våre. Greia er at han spiser over dobbelt så mye som meg (kroppsbygger) og er veldig opphengt i proteinkildene sine, som er kylling og karbonadedeig for det meste. Dette er jo dyre greier og det går mye penger til mat når han er ute å handler. Jeg har egentlig ikke sett på dette som et problem, men blant venninnene mine falt det mer naturlig at vi skulle dele %-vis etter hvor mye vi spiste. For eksempel 60-40. Så nå er jeg nysjerrig på hvordan dere deler budsjettet? 50/50, %-vis etter hvem som spiser mest, eller %-vis etter hvor mye dere tjener kanskje? Anonymous poster hash: 23c7a...1fa Anonymous poster hash: 23c7a...1fa Dama er på AAP, så her er det etter inntekt. Men uansett budsjettet har gått kraftig opp etter vi ble samboere. Det er på mer enn dobbelt så mye som da jeg bodde alene. Så selv om jeg spiser betydelig mer enn henne bruker hun ikke mindre enn meg. Anonymous poster hash: 9587f...e5c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Jeg tenker at 50/50 i utgangspunktet er greit, når man har et normalt kosthold, men hvis fyren er kroppsbygger på proteinkjøret er faktisk det å spise en del av hobbyen hans, og bør dels dekkes av hobbybudsjettet, på lik linje med treningsavgifter, utstyr og annet, siden det kan utgjøre en stor økonomisk forskjell. Anonymous poster hash: e697f...d77 1
Enamorada Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Her spiser samboeren også mye er enn meg. Vi valgte å ikke snakke om hver eneste krone og dele mest mulig 50/50. Proteiner og slikt kjøper han selv, men det som er på matvarebutikken, det deler vi på.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Synes 50/50 er helt greit. Vi skiller ikke mellom mat og andre husholdningsprodukter. Der bruker jeg mer enn ham. Han spiser ikke mer enn meg, men han spiser langt mer kjøtt, noe som er mye dyrere enn fisken og bønnene jeg holder meg til. Men jeg bruker meg penger på balsam, sminkefjerner og denslags dill, så det går antageligvis opp i opp. Jeg synes det blir rart å ikke dele likt. Da må man jo også se på hvem som bruker mest strøm, og ikke betale 50/50 av den. Mannen ser mye mer tv enn meg, har mye mer tekniske dupeditter, og står evigheter i dusjen med glovarmt vann. Skal jeg da kreve at han betaler brorparten av strømmen? Anonymous poster hash: 4d62f...e96
Belle de Jour Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Jeg synes ikke man skal være pettimeter og differensiere matutgiftene dersom den ene parten spiser litt mer, men når den ene skal ha et såpass dyrt kosthold så er det helt fair at han betaler inn mer. Som en sammenligning kjøper vi såpe og slikt på felleskortet, men siden jeg bruker frisørshampo tar jeg det på mitt eget kort. Det ville jo aldri falt meg inn å kreve at han skulle spleisa på mine luksusvaner. Hvis det er store forskjeller i inntekt og den med mest penger insisterer på et kosthold som er for dyrt for den andre mener jeg også at man enten må differensiere, eller legge seg på det prisnivået den med minst penger har råd til.
Shmohawk Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Vi har et eget bankkort hvor vi setter inn et fast beløp i uka. Dette er tiltenkt det vi spiser sammen, og basisvarer. Alt utenom dekkes av den enkelte
Gjest Nori Skrevet 16. september 2015 #8 Skrevet 16. september 2015 I utgangspunktet 50/50, men jeg betaler nok litt mer enn han fordi han er student for øyeblikket. Hadde ikke orket å leve i et (seriøst) forhold hvor vi måtte regne på hvem som spiste hva.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #9 Skrevet 16. september 2015 Hei, ts her. Nei, jeg har ingen problem med å betale 50/50. Vi har vært sammen lenge, og planer om å være det enda lengre, så for meg ser jeg for meg at alt jevner seg ut før vi havner i grava uansett. Prøvde å forklare dette til venninnegjengen, men de var av ulike oppfatninger. En venninne har felles matkonto med samboer, hvorav de har 50/50, mens andre snur og vender på hver krone for at det skal være rettferdig. Tydeligvis har de fleste forskjellige meninger her.Anonymous poster hash: 23c7a...1fa
Brunhilde Skrevet 16. september 2015 #10 Skrevet 16. september 2015 Hei, ts her. Nei, jeg har ingen problem med å betale 50/50. Vi har vært sammen lenge, og planer om å være det enda lengre, så for meg ser jeg for meg at alt jevner seg ut før vi havner i grava uansett. Prøvde å forklare dette til venninnegjengen, men de var av ulike oppfatninger. En venninne har felles matkonto med samboer, hvorav de har 50/50, mens andre snur og vender på hver krone for at det skal være rettferdig. Tydeligvis har de fleste forskjellige meninger her.Anonymous poster hash: 23c7a...1fa En ting er i hvert fall helt sikkert; venninnene dine har ikke noe med hvordan du og samboer ordner økonomien! 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #11 Skrevet 16. september 2015 Det kan ikke være sunt for forholdet å være så opptatt av at man ikke skal risikere å spandere et eneste øre på samboeren sin.. Da ser man ikke for seg å tilbringe resten av livet sammen, tenker nå jeg. Anonymous poster hash: 4d62f...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå