AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Vi har kjøpt hus etter vi solgte leiligheten vår med overskudd. Vi er derfor litt usikker på om vi bør bruke det vi fikk ekstra for leiligheten på lån til det nye huset, eller om vi bør sette inn pengene og ha de på en bufferkonto. Vi har jo ellers en sparekonto hver, jeg har ca 35 000 på min, mannen har vel litt mindre vil jeg tro, men han har itillegg en bsukonto med 100 000 kr på som vi skal la stå pga gode renter. Vi har jo aldri hatt hus før, men vet jo at det kan bli endel ekstra utgifter vi ikke er vandt til når vi har bodd i en borettslagleilighet. Vi har et barn, en bil, men skal kjøpe en bil til over nyttår. Hvor mye vil det være lurt å ha på bufferkontoen? Eller bør vi betale ned mest mulig på lånet?Anonymous poster hash: f51e9...0df
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Det anbefales å ha 3 månedslønner på bufferkonto. Spesielt når dere har både barn, hus og snart to biler, da kan det fort komme overaskelsesutgifter. Anonymous poster hash: e548e...6d9
Gjest Tapet Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 (endret) Vi har kjøpt hus etter vi solgte leiligheten vår med overskudd. Vi er derfor litt usikker på om vi bør bruke det vi fikk ekstra for leiligheten på lån til det nye huset, eller om vi bør sette inn pengene og ha de på en bufferkonto. Vi har jo ellers en sparekonto hver, jeg har ca 35 000 på min, mannen har vel litt mindre vil jeg tro, men han har itillegg en bsukonto med 100 000 kr på som vi skal la stå pga gode renter. Vi har jo aldri hatt hus før, men vet jo at det kan bli endel ekstra utgifter vi ikke er vandt til når vi har bodd i en borettslagleilighet. Vi har et barn, en bil, men skal kjøpe en bil til over nyttår. Hvor mye vil det være lurt å ha på bufferkontoen? Eller bør vi betale ned mest mulig på lånet?Anonymous poster hash: f51e9...0df Vi opererer med 2 x faste månedlige utgifter (inkludert mat!) i buffer. Slik kan man for eksempel ta en ny vaskemaskin up front eller betale en litt høy verkstedrregning uten å måtte betale renter osv. Et kredittkort kan jo gi en effektiv betalingsutsettelse på 45 dager uten rente om det smeller, men da er det viktig å kunne ta den regningen ved neste lønning. Endret 15. september 2015 av Tapet
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #4 Skrevet 16. september 2015 Hva med buffer for studenter? Hvor stor burde den være? Oftest så leier man og har ikke barn eller bil, hvor mye burde man ha som sikkerhet på konto da? Anonymous poster hash: a529c...bb0
Poserose Skrevet 16. september 2015 #5 Skrevet 16. september 2015 Hva med buffer for studenter? Hvor stor burde den være? Oftest så leier man og har ikke barn eller bil, hvor mye burde man ha som sikkerhet på konto da? Anonymous poster hash: a529c...bb0 Kommer helt an på om du leier møblert eller ikke vil jeg si. Om kjøleskapet ryker, er det du eller huseier som må kjøpe nytt? Om det er du må du ha penger til et nytt som buffer. Ville i tillegg hatt 1 månedsinntekt i tilfelle det blir kluss med utbetalinger, du mister jobben eller lignende.
Sugar&Spice Skrevet 16. september 2015 #6 Skrevet 16. september 2015 Hva med buffer for studenter? Hvor stor burde den være? Oftest så leier man og har ikke barn eller bil, hvor mye burde man ha som sikkerhet på konto da? Anonymous poster hash: a529c...bb0 Kommer helt an på om du leier møblert eller ikke vil jeg si. Om kjøleskapet ryker, er det du eller huseier som må kjøpe nytt? Om det er du må du ha penger til et nytt som buffer. Ville i tillegg hatt 1 månedsinntekt i tilfelle det blir kluss med utbetalinger, du mister jobben eller lignende. Jeg erfarte i år at det å ha 10k i buffer når Lånekassen setter seg på bakbena er usedvanlig kjekt å ha!!! Så jeg anbefaler alle studenter å hvert fall ha to mndsutbetalinger fra Lånekassen stående på buffer, slik at hvis det skulle skje noe, så klarer man å betale husleien sin.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Jeg har en buffer på 3-4 månedslønninger, samt en bsu med 50 000,-. Som student hadde jeg samme beløp på bsu (forferdelig dårlig til å fylle på der) og rundt 50 000,- som buffer på sparekontoen til enhver tid. Man vet aldri! Anonymous poster hash: 9a723...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #8 Skrevet 16. september 2015 Jeg erfarte i år at det å ha 10k i buffer når Lånekassen setter seg på bakbena er usedvanlig kjekt å ha!!! Så jeg anbefaler alle studenter å hvert fall ha to mndsutbetalinger fra Lånekassen stående på buffer, slik at hvis det skulle skje noe, så klarer man å betale husleien sin. Oi, sluttet de med utbetaling uten videre? Fortell gjerne merAnonymous poster hash: 0bca2...f46
Sugar&Spice Skrevet 16. september 2015 #9 Skrevet 16. september 2015 Oi, sluttet de med utbetaling uten videre? Fortell gjerne merAnonymous poster hash: 0bca2...f46 Pga sykdom er jeg 60 stp bak skjema, så fikk avslag på ny søknad om lån. Måtte sende inn dokumentasjon på nytt = 6 uker med ny behandlingstid. Så er jo ikke "helt uten videre", men skapte mye krøll! Og da påfølgende lettelse med 10000 kr på bufferkonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå