Gå til innhold

Hasjbaronen Gjermund Cappelen

92 stemmer

1. 1. Hva er deres mening?

• Han burde sone sin straff som alle andre
      74
    • Han burde slippe fri, han har små barn og en kone som vil lide hvis han blir sittendes i fengsel
      18

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom noen faktisk ønsker å diskutere avkriminalisering / legalisering av forskjellige stoffer, så finnes det faktisk egnw tråder for den diskusjonen!

Anonymkode: 24129...594

Enig. Det var jeg som kom med noen lenker over her angående spørsmålet om hvorvidt det finnes faglig enighet på området, siden han ikke hadde fått noe svar. Uansett hva man synes om politikken er fakta at Cappelen har tjent seg rik på ulovlige måter og det skal han selvfølgelig straffes for. Halvparten av alle innsatte i norske fengsler har barn. Det skulle tatt seg ut om vi skulle latt alle de gå fri med den begrunnelsen.

For å ta en siste avsporing: Har ikke lest hele tråden, men har sett at noen legaliseringsforkjempere her inne støtter Cappelen. Vel, han støtter ikke dere. Naturlig nok når han og hans likemenn er de som tjener mest på forbudet.

Anonymkode: 29d53...ba4

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å ta en siste avsporing: Har ikke lest hele tråden, men har sett at noen legaliseringsforkjempere her inne støtter Cappelen. Vel, han støtter ikke dere. Naturlig nok når han og hans likemenn er de som tjener mest på forbudet.

Cappelen støttet vel cannabisbrukere slik rema-reitan støtter forbrukere. Cappelen forhandlet med utenlandske eksportører og fikk selvfølgelig redusert pris på grunn kvantums-rabatten som er helt alminnelig i næringslivet, den fordelen gjorde at han tjente penger.

En fordel cannabisbrukere fikk er at økt omløp av cannabis og økt utvalg betyr større konkurranse og lavere priser for den prisbevisste cannabisbrukeren som liker å kjøpe inn forbruksvarene sine i hekto.

- Var det vanskelig å forstå?

Skrevet
50 minutter siden, waco skrev:

Cappelen støttet vel cannabisbrukere slik rema-reitan støtter forbrukere. Cappelen forhandlet med utenlandske eksportører og fikk selvfølgelig redusert pris på grunn kvantums-rabatten som er helt alminnelig i næringslivet, den fordelen gjorde at han tjente penger.

En fordel cannabisbrukere fikk er at økt omløp av cannabis og økt utvalg betyr større konkurranse og lavere priser for den prisbevisste cannabisbrukeren som liker å kjøpe inn forbruksvarene sine i hekto.

- Var det vanskelig å forstå?

De mener han har tjent flere hundre millioner kroner på dette. Han hadde selvfølgelig ikke tjent like mye hvis han hadde vært underlagt reguleringer og hadde betalt skatt og avgifter. Han konkurrerte dessuten bare med andre som er villige og har mulighet til å ta den samme risikoen og det er ikke mange. 

- Vanskelig å forstå?

Skrevet

... Dessuten snakker jeg om tilhengere av legalisering, ikke cannabisbrukere. Selv om mange er begge deler er det to vidt forskjellige ting.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De mener han har tjent flere hundre millioner kroner på dette. Han hadde selvfølgelig ikke tjent like mye hvis han hadde vært underlagt reguleringer og hadde betalt skatt og avgifter. Han konkurrerte dessuten bare med andre som er villige og har mulighet til å ta den samme risikoen og det er ikke mange. 

- Vanskelig å forstå?

Min mening er at cappelen hadde tjent mer om cannabis var en lovlig handelsvare med alminnelige skatter og avgifter.

Det er flere årsaker til det.

Selve forbudet er dyrt. Å frakte 600 kg cannabis fra marokko til oslo er ikke gratis, man må beregne kostnad til beslag og svinn, og dårlige varer og mennesker som ikke gjør opp for seg. Derfor er cannabis dyrt i norge.

Cannabis har ikke alltid vært dyrt. Dengang cannabis var lovlig i norge på 60-tallet kostet en flaske cannabisolje på apoteket mindre enn ti kroner for hundre milliliter. 

Ved en legalisering vil importprisen synke på grunn av lavere kostnader til kjøp og frakt. Og forsikringer og mangel på beslag vil gjøre at man ikke behøver så høy avanse og derfor vil prisen synke.

I alle stater i usa hvor man har legalisert har verdien og mengden cannabis økt. Omsetningen har også skutt i været.

Hvorfor er du så imot en legalisering og så en kjempetilhenger av strenge straffer? Er det fordi du at du synes risikoen ved cannabissalg skal være høy slik at fortjenesten blir tilsvarende høy, - er det derfor du ikke ønsker en relegalisering?

Er avgiftene og skattene du ikke vil ha?

Jeg prøver bare å forstå hvorfor noen mennesker foretrekker illegal cannabis fremfor legal cannabis? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, waco skrev:

Min mening er at cappelen hadde tjent mer om cannabis var en lovlig handelsvare med alminnelige skatter og avgifter.

Det er flere årsaker til det.

Selve forbudet er dyrt. Å frakte 600 kg cannabis fra marokko til oslo er ikke gratis, man må beregne kostnad til beslag og svinn, og dårlige varer og mennesker som ikke gjør opp for seg. Derfor er cannabis dyrt i norge.

Cannabis har ikke alltid vært dyrt. Dengang cannabis var lovlig i norge på 60-tallet kostet en flaske cannabisolje på apoteket mindre enn ti kroner for hundre milliliter. 

Ved en legalisering vil importprisen synke på grunn av lavere kostnader til kjøp og frakt. Og forsikringer og mangel på beslag vil gjøre at man ikke behøver så høy avanse og derfor vil prisen synke.

I alle stater i usa hvor man har legalisert har verdien og mengden cannabis økt. Omsetningen har også skutt i været.

Hvorfor er du så imot en legalisering og så en kjempetilhenger av strenge straffer? Er det fordi du at du synes risikoen ved cannabissalg skal være høy slik at fortjenesten blir tilsvarende høy, - er det derfor du ikke ønsker en relegalisering?

Er avgiftene og skattene du ikke vil ha?

Jeg prøver bare å forstå hvorfor noen mennesker foretrekker illegal cannabis fremfor legal cannabis? 

Æsj. Hadde egentlig tenkt til å holde meg anonym her for å ikke bli dratt inn i noen evigvarende diskusjon, men når du antar at jeg er mot legalisering er det like greit å droppe det. Legaliseringsdebatten er omtrent det eneste jeg gidder å engasjere meg i her inne og i det virkelig liv er jeg politisk aktiv med nettopp dette som hjertesak.

Poenget er at Cappelen ikke hadde blitt noen "baron" hvis det hadde vært lovlig.

At narko-straffene i Norge er hårreisende er jeg enig i, men den riktige veien å gå er å kjempe for lovendring (som jeg gjør), ikke kjempe for at en enkeltperson skal slippe straff. Og i hvert fall ikke fordi han har barn, ser snill ut etc.

• Liker 1
Skrevet

Var en artikkel hos VG nylig, som handlet om at den kriminelle B-gjengen faktisk visste om etterforskningen mot Eirik Jensen - før politimannen i det heile tatt hadde blitt arrestert! 

0g denne etterforskningen mot Eirik Jensen skulle liksom være super-hemmelig da! Men noen hadde tydeligvis lekket hemmeligheter til kriminelle...

Anonymkode: 24129...594

Skrevet
På 10.1.2017 den 19.55, sukkerspinnn skrev:

Æsj. Hadde egentlig tenkt til å holde meg anonym her for å ikke bli dratt inn i noen evigvarende diskusjon, men når du antar at jeg er mot legalisering er det like greit å droppe det. Legaliseringsdebatten er omtrent det eneste jeg gidder å engasjere meg i her inne og i det virkelig liv er jeg politisk aktiv med nettopp dette som hjertesak.

Poenget er at Cappelen ikke hadde blitt noen "baron" hvis det hadde vært lovlig.

At narko-straffene i Norge er hårreisende er jeg enig i, men den riktige veien å gå er å kjempe for lovendring (som jeg gjør), ikke kjempe for at en enkeltperson skal slippe straff. Og i hvert fall ikke fordi han har barn, ser snill ut etc.

Men det burde være lov å kalle en spade for en spade og faktisk reflektere over hvorfor det Cappelen driver med er noe mindre etisk riktig enn hva de som selger alkohol over disk på Vinmonopolet driver med. 

Da forbudstiden mot alkohol tok slutt gikk de fleste aktørene over fra å være "narkobaroner" til å bli respekterte forretningsmenn.

Til syvende og sist er dette seriøse forretningsmenn som ønsker å selge et kvalitetsprodukt til voksne, samtykkende mennesker som vet hva de kjøper og oppsøker kjøperen selv. Når da produktet i tillegg viser seg å være langt mindre helseskadelig enn tilsvarende produkter staten selv allerede selger til enorm profitt blir det en vond bismak når staten dømmer disse menneskene til flere år i fengsel. 

Jeg synes det er på tide at vi begynner å anerkjenne at "hasjlangere" ikke driver med noe mer moralsk forkastelig enn det Vinmonopolet eller dagligvarebutikkene våre driver med. Selvfølgelig finner man de som selger ukritisk til mindreårige, og disse er selvfølgelig av en langt lavere moralsk kaliber, men det blir en tankefeil å anta at hasjlanging i seg selv må involvere salg til mindreårige. Det finnes mange langere som ikke selger til åpenbart mindreårige, og hele dette problemet ville jo selvsagt uansett vært unngått gjennom regulert salg. 

Men vi liker jo fortsatt å leve i en verden der vi tror at hasjlangere står på gatehjørnet og prøver å pushe produktet sitt på mindreårige. Realiteten er at de fleste langere sliter med å få tak i nok produkt fordi etterspørselen er så stor og folk oppsøker dem og står mer eller mindre i kø for å kjøpe. De ønsker ikke og de trenger ikke å selge til mindreårige. 

Om de ikke selger kommer noen andre til å selge. Jeg har faktisk ingen problemer med hasjlangere, og ingen problemer med Cappelen. Jeg ser ikke hvordan det de driver med er galt noe annet sted enn i lovboken.

Men ja, det blir useriøst å diskutere hvorvidt Cappelen skal slippe straff, men det er ikke useriøst å mene at Cappelen ikke har gjort noe moralsk feil, og at hans handlinger kun kan fordømmes gjennom lovverket, og ikke rasjonalitet bunnet i etiske argumenter. Han har rett og slett blitt dømt etter et håpløst og utdatert lovverk.

Det lar seg dog ikke sidestilles med andre rettslige urettferdigheter gjennom tidene, da det blir vanskelig å argumentere for at Cappelens grådighet etter penger kan ansees som et menneskelig behov på linje med f.eks. homofilt samleie, som vi også straffet for ikke så alt for lenge siden.

Det er synd at så mange aksepterer lovverket som en moralsk autoritet. Vi må dømme Cappelen etter lovverket, men det er ikke noen automatisk, logisk etterfølger at vi må dømme hans etikk og moraler deretter. Kaller vi utroskap for etisk riktig fordi det er lovlig? 

Anonymkode: 5e0cc...34a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da forbudstiden mot alkohol tok slutt gikk de fleste aktørene over fra å være "narkobaroner" til å bli respekterte forretningsmenn.

Hvordan overgangen var her i Norge fra forbudstid til regulert slag av alkohol vet jeg lite om, men i USA var det ikke sånn at de fleste aktørene i spritsmugling ble respekterte, lovlydige forretningsmenn da forbudstiden var over. De tunge aktørene fant nye områder å tjene penger på, enten geskjeften var lovlig eller ei. Akkurat som under forbudstiden ville de tjene penger der det var mulig å tjene penger, uansett hva lovverket måtte mene om det.

Skrevet
På 13.1.2017 den 8.10, Klossmajor skrev:

Hvordan overgangen var her i Norge fra forbudstid til regulert slag av alkohol vet jeg lite om, men i USA var det ikke sånn at de fleste aktørene i spritsmugling ble respekterte, lovlydige forretningsmenn da forbudstiden var over. De tunge aktørene fant nye områder å tjene penger på, enten geskjeften var lovlig eller ei. Akkurat som under forbudstiden ville de tjene penger der det var mulig å tjene penger, uansett hva lovverket måtte mene om det.

Det var ikke de store spritsmuglerne som var kjent for politiet som gikk over til den lovlige alkoholbransjen. Det var de mange mindre aktørene, som hadde et godt etablert nettverk med kontakter slik at de mer eller mindre kunne spankulere inn i det lovlige markedet.

Det var forøvrig ikke veldig sentralt i sammenligningen min, da poenget var at det faktisk er ingen flere moralske diskrepanser i cannabisbransjen enn det er i alkoholbransjen, og at det spritsmuglerne drev med under forbudstiden ble bokstavelig talt sett på som respektabelt og moralsk stuerent så fort forbudet ble opphevet. Hvis et forbud er det eneste som kan gjøre en handling moralsk tvilsom, er ikke handlingen moralsk tvilsom. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner til skade for omtalte og svar til dette.

Kragebein, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...