AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #1 Skrevet 15. september 2015 Jeg og kjæresten skal flytte og kjøpe vår første leilighet. Vi har tilsammen 3 mill i banken (arv) og lurer på hva vi skal gjøre. 1. Bruke alt på leilighet, ikke ta lån. 2. Bruke halvparten på leilighet, ta lån. 3. Bruke alt, + ta lån. (kjøpe en større og dyrere bolig) Hva vil lønne seg? Anonymous poster hash: ce1ab...5e8
Marwel Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Det vil vel alltid lønne seg å ikke ta lån? Da slipper dere jo renteutgiftene. Å kjøpe en større og dyrere bolig vil vel ikke lønne seg på noen som helst måte, med mindre dere trenger større plass i løpet av få år.
Tandra Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Jeg ville ha kjøpt leilighet av den størrelsen og med den beliggenheten dere ønsker, så det ikke blir planer om å flytte igjen sånn om kort tid. Tenk dere om ang. antall soverom hvis det ikke er mange år til dere ønsker å få barn f.eks. Jeg ville ha beholdt et par hundre tusen på konto som solid buffer, og vurdert om dere trenger å kjøpe ny bil om ikke altfor lenge. Hold av penger til dette også på konto. Det som er igjen da, ville jeg ha brukt på leilighet. Evt lån hvis dere skal kjøpe leilighet som er dyrere enn de 2 mill +++ som dere da skal betale cash med. 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Svaret er så enkelt stiger boligprisene vil det lønne seg å låne, synker boligprisene vil verdien av sparepengene synke om de står i bolig, være konstant og svakt økende om de står i banken. (Avhengig av rentesats.) Så den som vte hva morgendagen bringer med hensyn til boligprisene vet svaret på spørsmålet ditt, ts.Anonymous poster hash: c6bb6...04b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Svaret er så enkelt stiger boligprisene vil det lønne seg å låne, synker boligprisene vil verdien av sparepengene synke om de står i bolig, være konstant og svakt økende om de står i banken. (Avhengig av rentesats.) Så den som vte hva morgendagen bringer med hensyn til boligprisene vet svaret på spørsmålet ditt, ts.Anonymous poster hash: c6bb6...04b Greit å ta med at selv om alle pengene står i bolig og prisene synker, så minsker jo ikke kjøpekraften i markedet så lenge det ikke er veldig store forskjeller på verditap i boligen i forhold til boliger andre steder eller andre størrelser. Anonymous poster hash: c9985...4bd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Ville gjort akkurat det jeg vil, gitt faen i hus/bolig å heller reist omkring i verdan. Sitter med hus, bil og unger, livet mitt er dessverre over.. Har ingen livserfaringer bare system erfaringer, hvordan betaler skatt, hva er skatt, kjøreruta til barnehagen, beste pedalogen, matvarer for uka, jobben, markedsverdi osv.. Dette gir ingen gleder dessverre. Er du 60år da kan du kjøpe bolig, men 20 - 30 - 40 er litt tidlig Anonymous poster hash: 4569e...313 1
Milio Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Jeg ville ha kjøpt leilighet av den størrelsen og med den beliggenheten dere ønsker, så det ikke blir planer om å flytte igjen sånn om kort tid. Tenk dere om ang. antall soverom hvis det ikke er mange år til dere ønsker å få barn f.eks. Jeg ville ha beholdt et par hundre tusen på konto som solid buffer, og vurdert om dere trenger å kjøpe ny bil om ikke altfor lenge. Hold av penger til dette også på konto. Det som er igjen da, ville jeg ha brukt på leilighet. Evt lån hvis dere skal kjøpe leilighet som er dyrere enn de 2 mill +++ som dere da skal betale cash med. Dette. Er alltid greit å ha en SOLID buffer. Plutselig skjer det noe med bilen, eller så blir det en kjempeutgift på leiligheta dere nettopp kjøpte for alle penga. Man vet aldri. Selv har jeg det som en regel å aldri tømme sparekontoen helt.
Eliza Doalot Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 (endret) Jeg ville kjøpt en bolig som dere kan og vil bli boende i i mange år. Å skifte bolig er en kjempekostnad - ikke sjelden mellom 200-300.000 i meglerhonorar og dokumentavgift. Derfor, kan dere kjøpe "drømmeboligen" nå, så hadde jeg gjort det. Hva gjelder buffer synes jeg det kommer litt an på. Dersom dere er gjeldfrie ser jeg ikke noen grunn til å holde igjen penger til buffer. Dere vil uansett raskt kunne spare opp en grei buffer, og dersom det plutselig skulle knipe vil dere etter all sannsynlighet få rammelånene kastet etter dere. Dersom dere til tross for høy EK velger å ta opp endel lån hadde jeg nok valgt å beholde en buffer. Endret 15. september 2015 av Eliza Doalot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå