AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Hei. hvis mor og far til barnet har nye partnere, hvor ofte er det vanlig at mor og far snakker med hverandre? Jeg tenker at god kommunikasjon er viktig når man har barn sammen. Hvor ofte og om hva burde man snakke med hverandre om? Hvor ofte møtes man og i hvilken situasjon møtes man i?Anonymous poster hash: 0f060...419
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Man snakker med hverandre så ofte man trenger det, rett og slett. Noen ganger er det vel ting barnet skal bli med på av aktiviteter, og begge foreldre stiller som regel opp, om de har god kommunikasjon. De kan prate om alt mellom himmel og jord. Og hvilken situasjon man møtes i? Det er forskjellig. Noen møtes ofte og overalt, andre er mer tilbakeholdne med det.. Finnes ingen fasitsvar på dette. Man prater sammen så ofte man trenger det, og møtes når man trenger det, og når de vil møtes etc.. Anonymous poster hash: 22003...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Her har vi mine og dine barn. Jeg snakker nok ikke med far mer enn 3-4 ganger i måneden. Min mann kommuniserer nok med sin eks i gjennomsnitt annen hver/hver tredje dag.Anonymous poster hash: fe86f...a25
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Dere som er far eller mor sin nye partner..blir dere sjalu når dem møtes eller prater sammen?Anonymous poster hash: 0f060...419
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Man snakker med hverandre så ofte man trenger det, rett og slett. Noen ganger er det vel ting barnet skal bli med på av aktiviteter, og begge foreldre stiller som regel opp, om de har god kommunikasjon. De kan prate om alt mellom himmel og jord. Og hvilken situasjon man møtes i? Det er forskjellig. Noen møtes ofte og overalt, andre er mer tilbakeholdne med det.. Finnes ingen fasitsvar på dette. Man prater sammen så ofte man trenger det, og møtes når man trenger det, og når de vil møtes etc.. Anonymous poster hash: 22003...5bd Når er det greit for den nye kjæresten til mor eller far å si at det er litt mye?Anonymous poster hash: 0f060...419
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 Dere som er far eller mor sin nye partner..blir dere sjalu når dem møtes eller prater sammen?Anonymous poster hash: 0f060...419 Nei, det blir jeg ikke. Har jo ingen grunn til det. Jeg visste jo at jeg gikk inn i et forhold med en som har barn med en annen Anonymous poster hash: fe86f...a25 3
Biloba Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 Jeg vet ikke hvor ofte de snakker sammen. Det er oftest på telefon, mens de gjerne møtes hvis det er større ting som utfordringer på skolen, reforhandling av samværsavtalen osv. De har ikke hatt faste møter. Ellers blir det jo praktiske ting som bytte av samværstid og slikt, og litt oppfølging av fritidsaktiviteter og avtale om innkjøp mm. De har ikke felles regler angående oppdragelse, men diskuterer seg imellom om de har bekymringer for barnet. Det var nok naturligvis mer da barnet var lite, det går nå på ungdomsskolen og klarer seg godt på skole og sosialt, så da er det ikke behov for veldig tett kontakt mellom far og mor.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Foreldrene mine gikk fra hverandre da jeg var 2 år og var litt fram og tilbake. Men de har alltid hjulpet hverandre. Til dagen i dag kan pappa kjøre mamma hjem fra jobb, til Sverige får å handle Osv. Det er rart å tenke at de har vært ett par, det virker ikke sånn. Mamma er gift og har ett barn på 7 med mannen sin, pappa hadde en samboer i 12 år etter mamma, de gikk fra hverandre for ca 2 år siden. Men stemoren min hatet at de hadde kontakt. Anonymous poster hash: 7dbf2...69c
Biloba Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Når er det greit for den nye kjæresten til mor eller far å si at det er litt mye?Anonymous poster hash: 0f060...419 De nå jo kunne samarbeide tett nok i forhold til hva barnet har behov for. Det er stor forskjell på hvor krevende omsorgen for ulike barn er. Hvis samarbeidet bærer mer preg av vennskapsforhold eller nærere relasjon mellom mor og far, ville jeg ikke vært interessert. 1
skruf Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Jeg har alltid hatt et tett og nært forhold til eksen min (minus første året etter at det ble slutt) til tross for stygt og vondt brudd. Vi snakker sammen jevnlig og hjelper hverandre med ting, også ting som ikke er relatert til felles barn. Han har blitt en av mine mest fortrolige som jeg kan fortelle alt til. Både han og jeg er gift på nytt, langvarig forhold begge to. Ikke noe sjalusiopplegg hverken fra min mann eller han sin kone da begge forstår at det ikke er noe annet enn vennskapelig følelser i mellom oss. Vi er virkelig helt ferdige med hverandre på den måten.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Dessverre har jeg og min eks ikke noen form for kommunikasjon i det hele tatt. Det var noe mer da ungene var litt yngre (ble skilt da de gikk første årene på ungdomsskolen) men i 2015 har det kun vært en mail fra han og en mail fra meg. Trist det er sånn, og både vondt og problematisk for ungene selv om de er så og si voksne nå. Min eks hilser ikke på meg eller min familie/venner, og sliter nok enda med å godta at vi ikke er sammen. Dette tross han har ny samboer. (I tilfelle noen lurer, så har jeg forsøkt å få til et bedre samarbeid på alle mulige måter; men har innsett at han ikke vil) Anonymous poster hash: 5e731...ebc
Calleia Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 Snakker med ex ved overlevering. Har ikke noe behov for kommunikasjon utover dette. (Med mindre det er helt spesielle ting) Ungene kan fritt ha kontakt med han når de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 Takk for mange svar. Selv har jeg ikke barn med en ex men min samboer har. Jeg er ikke sjalu eller noe men jeg lurer bare på hva man prater om..de prater alltid sammen når jeg ikke er til stede. Jeg skjønner jo at man prater om sitt barn men lurer bare på om man prater om privatlivet sitt også? Jeg aner ikke siden jeg aldri er til stede. De prater sammen noen ganger hver dag og noen ganger annen hver dag. Grunnen til at jeg vet det er fordi han ofte nevner det. TsAnonymous poster hash: 0f060...419
Amber Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Når er det greit for den nye kjæresten til mor eller far å si at det er litt mye?Anonymous poster hash: 0f060...419 Når de har barn sammen så synes jeg faktisk ikke du kan si det. Jeg prater mye med min x og min kjæreste kan ikke si at jeg prater for mye med faren til barnet mitt. Det kan heller ikke xn sin nye kone. Sånn er det bare når man blir sammen med noen som har barn fra før; og min mening er at en bør ha en mer voksen holdning til samarbeidet enn å bli sjalu. Hvis det plager deg at de prater sammen så forelår jeg at du prøver å endre innstilling til det hele; det er faktisk en positiv ting at foreldrene kan ha en fin dialog og ha god kontakt. Det betyr utrolig mye for ungene, mer enn du tror. Det du kan ta opp med kjæresten din deriomt, er at han kanskje kan ta en del av dialogen når du ikke er til stede. Så slipper du å konstant være vitne til det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Takk for mange svar. Selv har jeg ikke barn med en ex men min samboer har. Jeg er ikke sjalu eller noe men jeg lurer bare på hva man prater om..de prater alltid sammen når jeg ikke er til stede. Jeg skjønner jo at man prater om sitt barn men lurer bare på om man prater om privatlivet sitt også? Jeg aner ikke siden jeg aldri er til stede. De prater sammen noen ganger hver dag og noen ganger annen hver dag. Grunnen til at jeg vet det er fordi han ofte nevner det. TsAnonymous poster hash: 0f060...419 Spørs hvilket forhold man har. Jeg og min eks kan prate om mye forskjellig også, men det er ikke de dype tingene om du forstår. Men litt om felles kjente osv. Anonymous poster hash: fe86f...a25
Amber Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Takk for mange svar. Selv har jeg ikke barn med en ex men min samboer har. Jeg er ikke sjalu eller noe men jeg lurer bare på hva man prater om..de prater alltid sammen når jeg ikke er til stede. Jeg skjønner jo at man prater om sitt barn men lurer bare på om man prater om privatlivet sitt også? Jeg aner ikke siden jeg aldri er til stede. De prater sammen noen ganger hver dag og noen ganger annen hver dag. Grunnen til at jeg vet det er fordi han ofte nevner det. TsAnonymous poster hash: 0f060...419 Du sier at du ikke er sjalu; men mellom linjene så kan det kanskje se ut som om du er litt sjalu alikvevel..? Jeg kan forstå det, men jeg tror å håper at når dere har vært sammen en stund så blir du mer trygg på både han og forholdet deres slik at du slipper slike tanker. Har dere vært sammen lenge? Har du blitt kjent med henne? 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #17 Skrevet 15. september 2015 Det er jo høflig å prate når du ikke er til stede, jeg hater folk som snakker i telefonen foran meg. Det kan man jo ta når man er alene og har tid til å prate. Ellers snakker jeg med min eks om barnet, og hvordan vi har det og hverdagsting. Vi bor langt fra hverandre, og jeg bryr meg om min eks siden han er far til mitt barn. Jeg blir glad når han har det bra, og lei meg på hans vegne hvis ting ikke er så bra. Vi snakker også om hans andre barn, og hvordan vårt barn og de yngste går overens. Noen ganger sammenligner vi, for de yngste og hans eldste med meg er også veldig like (noe jeg vet stemor ikke vil høre). Vi snakker om ferier som planlegges, juleaften, økonomi etc. En gang ringte han med da han slet med den nye dama, og jeg gav noen råd i forhold til hva jeg mislikte da jeg var sammen med han. Etter to-tre uker ringte han igjen og var glad da de hadde fått det bedre sammen. Han er vel også det nærmeste jeg kommer familie som ikke er familie. Altså, jeg levde med han i flere år, og vi har hatt nær kontakt alle år etterpå også. (Barnet er 12 år, vi gikk fra hverandre for ti år siden). Det vil altså være ganske naturlig at jeg forteller han det hvis jeg har noen problemer, siden dette også påvirker barnet. Anonymous poster hash: 5a100...bf1 1
Engel Skrevet 15. september 2015 #18 Skrevet 15. september 2015 Vi snakkes i forbindelse med bytte av samvær 1 gang i uka, og har nok kontakt via skype eller sms 1-3 ganger i mellom der. Vi har 3 barn sammen, som alle er med på fritidsaktiviteter m.m., så det er helt nødvendig å samarbeide en god del. Det er felles kjøring som skal organiseres m.m. Vi kan ikke forvente at alle andre rundt skal holde styr på hvem av oss ungene er hos til enhver tid, så det blir vi som må styre mye. Men vi har kort dialog for å si det sånn, kun av praktisk art. Så kan ikke helt se at en ny partner kan bli sjalu over det. Da har vedkommende et stort problem...
GørilB Skrevet 15. september 2015 #19 Skrevet 15. september 2015 Samboer og eksen har kun kontakt angående barnet. Samvær og sykdom. I begynnelsen av forholdet var eksen av den needy typen og kunne ringe opptil 10 ganger om dagen om småtterier. Det var nok for å markere seg tenker jeg. Nå tror jeg de snakkes mest på dagtid, sjelden hun ringer når jeg er hjemme i allefall. Du har garantert ingen grunn til å være sjalu TS. Men har man barn så bør man ha kontakt med hverandre. Er forholdet deres ferskt?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #20 Skrevet 15. september 2015 Samboer og eksen har kun kontakt angående barnet. Samvær og sykdom. I begynnelsen av forholdet var eksen av den needy typen og kunne ringe opptil 10 ganger om dagen om småtterier. Det var nok for å markere seg tenker jeg. Nå tror jeg de snakkes mest på dagtid, sjelden hun ringer når jeg er hjemme i allefall. Du har garantert ingen grunn til å være sjalu TS. Men har man barn så bør man ha kontakt med hverandre. Er forholdet deres ferskt? Mhm. Slik har vi det også. Jeg har virkelig ingen behov for å ha kontakt med eksen vedrørende andre ting enn ting som angår våre felles barn. Vi har to barn i barneskolealder, og vanlige måneder hvor det ikke skjer noe spesielt, snakker vi ikke nødvendigvis sammen en eneste gang. Hører man ikke noe fra forelderen barnet er hos, betyr det at alt er helt OK og på det jevne. Vi treffes kun ved forestillinger, konserter, foreldremøter og konferansetimer. Mer enn ofte nok, spør du meg. Vi har en felleskalender der vi fører opp viktige ting vedr barna, som forestillinger og konserter de er med på, skoleavslutninger, konferansetimer, foreldremøter, etc., samt at samværsplan er lagt inn. Vi legger også inn "borte/opptatt" når vi har planlagt ting i nyfamilien som ikke lar seg/er ønskelig å endre i perioder vi ikke har barna, slik at den andre vet at det ikke er noen vits i å prøve å få endret samvær den uka/helga. Anonymous poster hash: 5eb49...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå