AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Hei! Jeg har aldri laget fiskegrateng før, og til tross for at verdensveven er full av oppskrifter, hadde det vært nyttig med konkrete linker eller tips fra dere som har litt erfaring. Det jeg skal lage av, er 600 gram hysefilet. Resten av ingrediensene handler jeg inn, så jeg er åpen for ulike forslag her. Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 6bc8a...354
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Hellstrøm sin er fin. Anonymous poster hash: de87d...596
Scorpina Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Har laga fiskegrateng av sei, hyse, torsk og laks. Dog ikke alle blanda samtidig da Hvor detaljert ønsker du å ha oppskrifta? Hvis du ønsker inn-med-teskje - kan du få den her..... Fisken trekkes i saltet vann med en dæsj eddik og laubærblad. Når den er ferdigtrukket, tas den opp av vannet til avkjøling. Lag hvitsaus av smør, mel og melk *). Jeg bruker å ha i litt muskatnøtt, pepper og salt. Krydre etter behov. Kok makaroni etter anvisning på pakken (som regel bruker jeg grov makaroni) Når sausen er god og tykk har du i 2-3 eggeplommer. Rør godt rundt - trekkes av varmen. Ha i fisk og makroni. Stivpisk eggehviten og "skjær" den inn i fiskeblandingen. Hell alt i en ildfast form og strø over brødstrø. Stekes midt i ovnen på 200 grader til skorpen er gylden. Anbefales å la gratengen "sette seg" litt før man skjærer i den. Serveres med poteter, råkost og gjerne stekt bacon. Jeg bruker å drysse over litt karri på gratengen. Enjoy *) Hvitsaus lages litt på "gefylen" men vanligvis er den en 2-3 ss smør, pisk sammen 3-4 ss mel ilag med 3-4 dl melk (synes det er lettere å få jevn og fin hvitsaus hvis melet er iblanda melken) Når smøret er smelta spes mel-og melkeblandingen. Kokes til det tykner (samtidig som melsmaken kokes ut)
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Hellstrøm sin er fin. Anonymous poster hash: de87d...596 Takk for tips! Har laga fiskegrateng av sei, hyse, torsk og laks. Dog ikke alle blanda samtidig da Hvor detaljert ønsker du å ha oppskrifta? Hvis du ønsker inn-med-teskje - kan du få den her..... Fisken trekkes i saltet vann med en dæsj eddik og laubærblad. Når den er ferdigtrukket, tas den opp av vannet til avkjøling. Lag hvitsaus av smør, mel og melk *). Jeg bruker å ha i litt muskatnøtt, pepper og salt. Krydre etter behov. Kok makaroni etter anvisning på pakken (som regel bruker jeg grov makaroni) Når sausen er god og tykk har du i 2-3 eggeplommer. Rør godt rundt - trekkes av varmen. Ha i fisk og makroni. Stivpisk eggehviten og "skjær" den inn i fiskeblandingen. Hell alt i en ildfast form og strø over brødstrø. Stekes midt i ovnen på 200 grader til skorpen er gylden. Anbefales å la gratengen "sette seg" litt før man skjærer i den. Serveres med poteter, råkost og gjerne stekt bacon. Jeg bruker å drysse over litt karri på gratengen. Enjoy *) Hvitsaus lages litt på "gefylen" men vanligvis er den en 2-3 ss smør, pisk sammen 3-4 ss mel ilag med 3-4 dl melk (synes det er lettere å få jevn og fin hvitsaus hvis melet er iblanda melken) Når smøret er smelta spes mel-og melkeblandingen. Kokes til det tykner (samtidig som melsmaken kokes ut) Vet du, teskjemetoden fungerte, jeg tror jeg gjør dette, ganske nøyaktig dette, i morgen. Takk for at du tok deg tid til å forklare, det setter jeg pris på! Anonymous poster hash: 6bc8a...354
grrwaffmjau Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Bruker hvertfall masse muskat! Kjempegodt:)
skruf Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/hjemmelaget-fiskegrateng Jeg bruker å lage denne, veldig enkel og grei oppskrift, og smaker kjempegodt Her slipper du også å stivpiske eggehvitene og skjære de inn, du rører bare inn ett og ett egg av gangen. Har fått bra resultat hver gang jeg har laget denne.
Scorpina Skrevet 16. september 2015 #7 Skrevet 16. september 2015 Takk for tips! Vet du, teskjemetoden fungerte, jeg tror jeg gjør dette, ganske nøyaktig dette, i morgen. Takk for at du tok deg tid til å forklare, det setter jeg pris på! Anonymous poster hash: 6bc8a...354 Bare hyggelig Jeg har laga fiskegrateng på denne måten i årtider (!) og den har aldri slått feil. http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/hjemmelaget-fiskegrateng Jeg bruker å lage denne, veldig enkel og grei oppskrift, og smaker kjempegodt Her slipper du også å stivpiske eggehvitene og skjære de inn, du rører bare inn ett og ett egg av gangen. Har fått bra resultat hver gang jeg har laget denne. Jepp, man sparer arbeidet - er enig i det. Fant forresten denne oppskriften i et gammel Norsk Ukeblad fra attenhundre-og-brødmangel - og har da altså følgelig laga den etter nevnte metode i "like mange år" hehe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå