AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Er det bare jeg som har lagt merke til det? Synes generelt andelen kraftig overvektige folk er enorm på universitet og høgskoler i forhold til vgs. Folk jeg kjenner som har vært slanke og trente hele livet kan nå se helt annerledes ut. Jeg forstår at mange legger fra seg en del fritidsaktiviteter og idretter i denne alderen, men å gå fra å være godt trent til å gjøre absolutt null innsats, da? Energibehovet er jo ikke like stort lenger hvis de ikke trener, så hvorfor spiser de da fremdeles som om de løper to timer til dagen? Også har du dem som ville vært lubne i slutten av tenårene som nå er over i ekstrem fedme-kategorien i stedet. Takler ikke folk å flytte hjemmefra og være ansvarlig for sitt eget kosthold? Hva kommer dette av? Gir de bare bæng nå? Er folk ferdige med å bry seg om kroppen og helsa si nå alderen starter på 2 og ikke 1? Jeg synes nesten det er skremmende å se hvor utrolig mange ekstremt overvektige mennesker det er rundt meg om dagen. Hvordan blir fremtiden? Hvorfor gir så mange opp så tidlig i livet? De er jo enda unge og burde jo prøve å holde kroppen ung og frisk.. Anonymous poster hash: 60d7b...092
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Er det bare jeg som har lagt merke til det? Synes generelt andelen kraftig overvektige folk er enorm på universitet og høgskoler i forhold til vgs. Folk jeg kjenner som har vært slanke og trente hele livet kan nå se helt annerledes ut. Jeg forstår at mange legger fra seg en del fritidsaktiviteter og idretter i denne alderen, men å gå fra å være godt trent til å gjøre absolutt null innsats, da? Energibehovet er jo ikke like stort lenger hvis de ikke trener, så hvorfor spiser de da fremdeles som om de løper to timer til dagen? Også har du dem som ville vært lubne i slutten av tenårene som nå er over i ekstrem fedme-kategorien i stedet. Takler ikke folk å flytte hjemmefra og være ansvarlig for sitt eget kosthold? Hva kommer dette av? Gir de bare bæng nå? Er folk ferdige med å bry seg om kroppen og helsa si nå alderen starter på 2 og ikke 1? Jeg synes nesten det er skremmende å se hvor utrolig mange ekstremt overvektige mennesker det er rundt meg om dagen. Hvordan blir fremtiden? Hvorfor gir så mange opp så tidlig i livet? De er jo enda unge og burde jo prøve å holde kroppen ung og frisk.. Anonymous poster hash: 60d7b...092 Jeg har lagt merke til det samme som deg. Vet ikke helt hvorfor det skjer, kanskje fordi man da har mulighet til å spise hva man vil og når man vil?Anonymous poster hash: 4f919...744
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Dårlig/ensidig kosthold? Tvangsspiser p.g.a stress? Fester og drikker mye? Anonymous poster hash: 65ef8...59e
Summers Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 (endret) Ikke min erfaring, synes nesten alle studenter trener og er slanke. På mitt studie blir det kommentert hele tiden at det ikke er noen feite her. Endret 14. september 2015 av Summers 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Jeg lurer på hvilket universitet du går på O.o Anonymous poster hash: 5a2e9...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 På universitetet der jeg går er de aller fleste slanke, så jeg lurer også på hvor du går ja... Anonymous poster hash: 8d14a...01d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 Hvis du går f.eks. på BI, ser du ikke mange tjukkaser... Anonymous poster hash: c54c9...403 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Synes ikke det er så rart jeg. En inaktiv person på 17 år trenger vesentlig mer energi enn en inaktiv person på 23 år. Fordi vi er ferdige med å vokse. Det tar litt tid å omstille seg fra "kroppen skal vokse-inntak" og vanlig inntak, og da spesielt for de som lett legger på seg. I tillegg er det billigere med usunn mat, ergo har man dårlig råd (som de fleste studenter) så er det billigst å spise junk. (Mange vil kverulere her som vanlig, men greit, hvis dere kan vise meg fem middager på tilsammen 100 kr skal jeg tro dere. 5 grandiser for 100 er et vanlig tilbud.) Anonymous poster hash: 360a8...d99 1
frk91 Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Har lagt merke til dette selv. Spesielt de jeg kjenner som gikk idrettslinjen. Etter 3 år med trening hver dag på skolen, så ble de pisslei og sluttet helt å trene. Nå fem år etter er det noen av dem som fremdeles er tjukkaser. Studentlivet innebærer jo også mye alkohol og sosiale sammenkomster, så om man ikke passer på vekta så kan den bli ganske stor. Om man ikke blir dødssyk dagen derpå da, og går ned 15kg etter de begynte å studere sånn som meg 2
smalls Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Flere som jeg har gått i klasse med før var tynne og slanke. Nå? Not so much. Jeg har sett de bilder av de på FB og tenker wow. Hun eller han var blitt stor. Ikke at jeg bryr meg så mye, men blir litt satt ut når de er dobbel/trippel så store som de var før. 1
peppermyntete Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Jeg går på NTNU og det er sjelden jeg ser virkelig overvektige studenter. Noen, meg selv inkludert, er lubne/småtykke, men de aller fleste er veldig slanke her. Men når det gjelder hvorfor; det er vanskelig å få nok tid og penger. Med krevende studier, deltidsjobb og helst litt fritid er det ikke alltid man har muligheten til å trene nok og lage kjernesunn mat hele tiden. Det er en helt annen livsstil enn på VGS, dessuten blir vel forbrenningen dårligere dess eldre man blir. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 - mindre aktivitet. Mange slutter med idrett, og "har ikke tid" til å trene når de skal kombinere studier og deltidsjobb - mye mer alkohol. Studenter har en tendens til å feste og drikke en god del.. - billig drittmat, som makaroni med ketchup... Fra å bo hjemme og få servert sunn mat hver dag må man lage mat selv, noe man ofte ikke prioriterer verken tid eller penger til. Det er noe med å plutselig ha frie tøyler. Yey, jeg kan spise skive med nugatti til middag, wohoo... og det er jo så mye lettere å kjøpe ferdigpåsmurt i kantinen, med hvitt brød og mer smør enn ost, enn å lage grovbrødsnistepakke selv. Anonymous poster hash: 8eb8d...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 min erfaring er at det skjer noe med kroppen. Jeg har lagt på meg de siste to årene, men er normalvektig (58 kilo). Jeg har aldri stresset så mye før. Jeg trener mer en før, jeg spiser mindre og spiser over gjennomsnittet sunt, men kroppen vil ikke gå tilbake. Det er kjempe frustrerende. Anonymous poster hash: df775...e94 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 - mindre aktivitet. Mange slutter med idrett, og "har ikke tid" til å trene når de skal kombinere studier og deltidsjobb - mye mer alkohol. Studenter har en tendens til å feste og drikke en god del.. - billig drittmat, som makaroni med ketchup... Fra å bo hjemme og få servert sunn mat hver dag må man lage mat selv, noe man ofte ikke prioriterer verken tid eller penger til. Det er noe med å plutselig ha frie tøyler. Yey, jeg kan spise skive med nugatti til middag, wohoo... og det er jo så mye lettere å kjøpe ferdigpåsmurt i kantinen, med hvitt brød og mer smør enn ost, enn å lage grovbrødsnistepakke selv. Anonymous poster hash: 8eb8d...c9c Jeg er enig i dette, men vil også legge til stress! "Studentkiloene" er ikke akkurat et ukjent begrep, det er ganske mange som legger på seg noen kilo når de flytter hjemmefra på grunn av alle overnevnte faktorer. Men det bruker å stabilisere seg greit etter en stund da. Anonymous poster hash: 57a1d...4e6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Jeg er enig i dette, men vil også legge til stress! "Studentkiloene" er ikke akkurat et ukjent begrep, det er ganske mange som legger på seg noen kilo når de flytter hjemmefra på grunn av alle overnevnte faktorer. Men det bruker å stabilisere seg greit etter en stund da. Anonymous poster hash: 57a1d...4e6 Problemet er at etter studentkiloene kommer ofte småbarnsforelderkiloene... Man tar gjerne ikke av igjen studentkiloene før man stifter familie, og det å ha småbarn gjør ikke akkurat underverker for tiden til trening. Ei heller for kostholdet - mye tid til å sitte inne og "kose seg", samt at med småunger i hus blir det gjerne mye pølser, spagetti og pannekaker til middag. Og innen småbarnstiden er over, og man får mer tid, er man satt i sine vaner, og i tillegg har man kommet såpass opp i åra at forbrenningen daler av naturlige årsaker. Anonymous poster hash: 8eb8d...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Jeg er 28 og vekten står bomfast på 53 selv om jeg ikke har tid til trening, har også fått barn men ble like tynn med flat mage få uker etter fødsel. Så jeg tenker gener? Noen må jobbe hardt for å vedlikeholde vekten når de bikker 20ish Anonymous poster hash: 0c292...f30
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #17 Skrevet 16. september 2015 Er ikke enig, ser sjelden overvektige personer, unntatt middelaldrende og oppover. Men i Bergen er det veldig mye kroppspress da. Men jeg vil også skrive under på stress(!!), dårlig råd, lite tid, og rett og slett økende alder. Anonymous poster hash: 45a3b...210
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå