Gå til innhold

Full kontroll på hva tenåringene bruker pengene på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kopierte denne fra en annen tråd for å slippe å avspore tråden ;) Jeg lurer altså på hva dere syns om denne måten å gjøre det på? Hjemme hos oss fikk tenåringene en fast sum i uken som vi kunne bruke som vi ville og sånn planlegger jeg å gjøre det også :) Gutten til hun som skriver er forresten 18 år :)

Vi har en egen bankkonto der alle har hvert sitt kort, og pengene på den kontoen brukes utelukkende til kino, ferier, kafèbesøk med venner og den typen ting. Hver måned har vi familieråd der vi går gjennom kontoen og snakker om hvem som har brukt hva og hva vi har likt best - og så ser vi på hva vi har gjort sammen. Litt innviklet for uinvidde kanskje men det funker for oss - vi ser tydelig at vi har i fellesskap glede av ordningen. 

Kosekontoen vår er felles for oss alle fem. Den sikrer oss at vi hver måned er bevisste på at vi gjør noe SAMMEN alle sammen, i tillegg til at vi alle får gjøre ting hver for oss. Himmel. ALLE har lov til å bruke av den, ALLE er med på månedsmøte, og ALLE har lik stemmerett. Vi bestemmer alle hva vi skal bruke pengene på. Believe me, dette har barna våre lært masse av.

Anonymous poster hash: 44f03...8a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får tenåringen en fast sum. Jeg har ikke full kontroll på hva han bruker de på, men vet det meste går til paintball, spill og kantina på skolen ;)

Anonymous poster hash: d8a9b...670

• Liker 2
Skrevet

Synes tenåringene skal få bruke sine lommepenger på hva de vil.

Skrevet

Jeg er selv 17 år, og får 800kr i måneden. Jeg får selv bestemme hva jeg vil gjøre med de, men om jeg har lite igjen på slutten av måneden, så pleier mamma å spørre hva jeg har brukt pengene på. 

Men så er jeg en som kan stoles på, og bruker ikke opp alt på en gang som mange jeg kjenner gjør. Jeg kjøper mat i kantina èn gang i uka (utrolig dyr kantine på skolen) Også bruker jeg som regel resten av pengene på klær, og evt. aktiviteter jeg kanskje gjør med venner (kino, cafe etc.)

Anonymous poster hash: 886be...e70
  • Liker 1
Skrevet

"Gutten min, vi ser at du kun har kjøpt tre pakker kondomer denne måneden mot de vanlig fire. Alt i orden?"

Jeg bodde alene i utlandet da jeg var 18, og for min del høres det uutholdelig ut med foreldre som har så mye kontroll over livet til en attenåring.

• Liker 23
Skrevet

"Gutten min, vi ser at du kun har kjøpt tre pakker kondomer denne måneden mot de vanlig fire. Alt i orden?"

Jeg bodde alene i utlandet da jeg var 18, og for min del høres det uutholdelig ut med foreldre som har så mye kontroll over livet til en attenåring.

Enig, de kveler jo ungene.

Skrevet

Jeg er selv 17 år, og får 800kr i måneden. Jeg får selv bestemme hva jeg vil gjøre med de, men om jeg har lite igjen på slutten av måneden, så pleier mamma å spørre hva jeg har brukt pengene på.  Men så er jeg en som kan stoles på, og bruker ikke opp alt på en gang som mange jeg kjenner gjør. Jeg kjøper mat i kantina èn gang i uka (utrolig dyr kantine på skolen) Også bruker jeg som regel resten av pengene på klær, og evt. aktiviteter jeg kanskje gjør med venner (kino, cafe etc.) Anonymous poster hash: 886be...e70

Fornuftig jente :)

Anonymous poster hash: 44cd2...976

Skrevet

Får selv 250 kr i måneden der det meste går til grønt og frukt. Ikke mye igjen :)

Regntøy og slikt får jeg selvsagt dekket.

Er 18. 

Anonymous poster hash: cc2a5...455
Skrevet

Usunn overvåking. Navlestrengen må faktisk kuttes på et tidspunkt hvis du vil at barna dine en dag skal bli fungerende voksne mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Det står jo bare at de har en felles konto til 'kino, ferier, kafébesøk og den typen ting'. Det står ikke noe der om at tenåringene ikke får lommepenger også til ting de vil kjøpe seg, som for eksempel kondomer som noen nevner... Ser ikke noe problem med å ha en konto til sånt og at det er noe man går over felles innimellom.

Vi fikk lommepenger av foreldrene våre som vi disponerte som vi ville, men hvis vi ville på kino eller teater eller noe sånt fikk vi penger til det i tillegg. Det er jo ikke noen særlig forskjell på det og det som blir beskrevet i HI. Og vi følte oss ikke overvåket i alle fall. 

Anonymous poster hash: f388b...1a7
  • Liker 2
Skrevet

Det står jo bare at de har en felles konto til 'kino, ferier, kafébesøk og den typen ting'. Det står ikke noe der om at tenåringene ikke får lommepenger også til ting de vil kjøpe seg, som for eksempel kondomer som noen nevner... Ser ikke noe problem med å ha en konto til sånt og at det er noe man går over felles innimellom.

Vi fikk lommepenger av foreldrene våre som vi disponerte som vi ville, men hvis vi ville på kino eller teater eller noe sånt fikk vi penger til det i tillegg. Det er jo ikke noen særlig forskjell på det og det som blir beskrevet i HI. Og vi følte oss ikke overvåket i alle fall. 

Anonymous poster hash: f388b...1a7

Det står i tråden det er tatt fra :)

Anonymous poster hash: 44f03...8a1

Skrevet

Vel, så lenge ungdommene ikke bruker opp alle pengene sine på horer & hasj, så må vel alt være greit.

Skrevet

Vel, så lenge ungdommene ikke bruker opp alle pengene sine på horer & hasj, så må vel alt være greit.

True! Når skal de lære seg å kontrollere penger hvis mor passer på når man er 18?!

• Liker 2
Skrevet

True! Når skal de lære seg å kontrollere penger hvis mor passer på når man er 18?!

Mor har nok et problem med at sussedussen koser seg litt ekstra.  :fnise:

Skrevet

Jeg fikk aldri penger jeg. Altså, hvis jeg skulle på kino så fikk jeg meg en 200 lapp, hvis jeg skulle i svømmehalen så fikk jeg penger til det. Hvis jeg trengte ny bukse så fikk jeg penger til det, skulle jeg ut å shoppe med venner (barne- og ungdomskolen) så fikk jeg meg en 200 lapp sånn ca. 

Vær lørdag fikk jeg lørdagsgodteri som bar vare mitt, en 6 pakk kindermaxi og bamsesnacks. 

Søsknene mine fikk det de ønsket seg også. 

Pluss det ble kjøpt inn div felles, og som vi tok av når vi følte for det. Men det vi "bestilte" var vårt. Ofte tok mamma med kindermaxi til alle, selv om at bare jeg ba om det. 

Jeg fikk "lørdagsgodteri" helt til jeg fylte 20 og flyttet ut  :fnise:

Men fra jeg var 14 så besto lørdagsgodteriet av en pakke kindermaxi og snus  :fnise:

Aldri skjønt hvorfor barn og ungdommer får penger helt uten grunn. Liksom, det å støvsuge, ta ut søpla, vaske klær osv er jo en selvfølge. Aldri fått noe som helst for å vaske mitt eget rom. Mamma maste aldri om det heller, og det å holde det ryddig var en selvfølge. Da jeg gikk på barne- og ungdomskolen så vasket mamma huset vær Fredag, hun jobbet turnus og tok ofte én dag fri i måneden til å vaske rundt hele huset. Da vasket hun også rommene våre og skiftet på sengen. Men hvis det var skikkelig rotete, og vi ikke ønsket at hun skulle snoke på rommet vårt og flytte på ting, ja da sa vi ifra og vasket selv når vi kom hjem fra skolen. For mamma var Fredagsvasken en vane, og ikke fordi vi ikke orket å vaske selv, det gjorde vi så klart. Men hun likte roen av å vaske mens barna var på skole og pappa var på jobb, så hadde hun en hel dag hvor hun fikk vaske og rydde, det var hennes måte å slappe av på. 

Mine fremtidlige barn kommer ikke til å få lommepenger. Altså 800kr i måneden eller noe. 

Vi fikk etter behov. Jeg mener at ingen barn eller ungdom trenger 1000kr på klær i måneden. 

Lørdagsgodteriet kunne fint være på en Torsdag eller Mandag. Men vi kaldt det for "lørdagsgodteri". Men om vi ville ha en sjokolade midt i uken og mamma skulle ut å handle, noe hun også likte å gjøre alene, ja da sa vi bare ifra om hva vi ville ha. 

Dersom jeg og søstrene mine fikk mye en periode, mye klær, kino osv. Så kunne mamma ta med lillebroren min ut å handle spill eller klær, eller han fikk seg en 500 lapp fordi han ikke hadde spurt om noe på en stund, mens vi andre fikk en del. Det var alltid rettferdig, men vi hadde ikke en fast sum. 

Da vi begynte på videregående hadde vi stipendet å bruke, jeg hadde 600kr og det var mer enn nok for meg. Brukte sjeldent mer enn 600kr på klær, kino, kafé, lunsj osv i måneden. 

Anonymous poster hash: 173e6...122
  • Liker 1
Skrevet

fri i uken mente jeg, vær Fredag. ikke måneden. 

Skrevet

Jeg personlig synes lommepenger er en genial ting. Ungene får en sum i måneden og den skal de budsjettere og administrere selv. 

Skrevet

Jeg fikk aldri penger jeg. Altså, hvis jeg skulle på kino så fikk jeg meg en 200 lapp, hvis jeg skulle i svømmehalen så fikk jeg penger til det. Hvis jeg trengte ny bukse så fikk jeg penger til det, skulle jeg ut å shoppe med venner (barne- og ungdomskolen) så fikk jeg meg en 200 lapp sånn ca.

Vær lørdag fikk jeg lørdagsgodteri som bar vare mitt, en 6 pakk kindermaxi og bamsesnacks.

Søsknene mine fikk det de ønsket seg også.

Pluss det ble kjøpt inn div felles, og som vi tok av når vi følte for det. Men det vi "bestilte" var vårt. Ofte tok mamma med kindermaxi til alle, selv om at bare jeg ba om det.

Jeg fikk "lørdagsgodteri" helt til jeg fylte 20 og flyttet ut :fnise:

Men fra jeg var 14 så besto lørdagsgodteriet av en pakke kindermaxi og snus :fnise:

Aldri skjønt hvorfor barn og ungdommer får penger helt uten grunn. Liksom, det å støvsuge, ta ut søpla, vaske klær osv er jo en selvfølge. Aldri fått noe som helst for å vaske mitt eget rom. Mamma maste aldri om det heller, og det å holde det ryddig var en selvfølge. Da jeg gikk på barne- og ungdomskolen så vasket mamma huset vær Fredag, hun jobbet turnus og tok ofte én dag fri i måneden til å vaske rundt hele huset. Da vasket hun også rommene våre og skiftet på sengen. Men hvis det var skikkelig rotete, og vi ikke ønsket at hun skulle snoke på rommet vårt og flytte på ting, ja da sa vi ifra og vasket selv når vi kom hjem fra skolen. For mamma var Fredagsvasken en vane, og ikke fordi vi ikke orket å vaske selv, det gjorde vi så klart. Men hun likte roen av å vaske mens barna var på skole og pappa var på jobb, så hadde hun en hel dag hvor hun fikk vaske og rydde, det var hennes måte å slappe av på.

Mine fremtidlige barn kommer ikke til å få lommepenger. Altså 800kr i måneden eller noe.

Vi fikk etter behov. Jeg mener at ingen barn eller ungdom trenger 1000kr på klær i måneden.

Lørdagsgodteriet kunne fint være på en Torsdag eller Mandag. Men vi kaldt det for "lørdagsgodteri". Men om vi ville ha en sjokolade midt i uken og mamma skulle ut å handle, noe hun også likte å gjøre alene, ja da sa vi bare ifra om hva vi ville ha.

Dersom jeg og søstrene mine fikk mye en periode, mye klær, kino osv. Så kunne mamma ta med lillebroren min ut å handle spill eller klær, eller han fikk seg en 500 lapp fordi han ikke hadde spurt om noe på en stund, mens vi andre fikk en del. Det var alltid rettferdig, men vi hadde ikke en fast sum.

Da vi begynte på videregående hadde vi stipendet å bruke, jeg hadde 600kr og det var mer enn nok for meg. Brukte sjeldent mer enn 600kr på klær, kino, kafé, lunsj osv i måneden.

Fikk du snus av dine foreldre når du var 14 år???!?! 😳😳😳😳

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fått ukepenger siden barneskolen, og har fått mer ettersom jeg har blitt eldre, men jeg kan aldri huske at foreldrene mine har hatt kontroll over hva pengene har gått til. Det har vært min sak, og det har også vært min sak om jeg har brukt opp alt og vært uten penger. Det har ikke vært noe bruk opp alle pengene også bare få mer.

Nå er jeg 19år og har jobbet selv i snart 2 år. Har siden jeg begynte å jobbe stort sett holdt meg selv med klær, kino, ut å spise, mobilregning og sånne ting. Foreldrene mine betaler busskort og levekostnader som mat. Jeg har det jeg vil kalle et fornuftig forhold til økonomi. Det er fortsatt min sak og sørge for at jeg har penger hele måneden og bruker jeg opp alt får jeg ikke mer (hvis ikke det er noe spesielt viktig). Når jeg jobber er jeg bare enda mer opptatt av hva jeg bruker pengene mine på og jeg sparer hver måned. 

Jeg synes det er helt merkelig at noen i det hele tatt kan mene at det er rett å ha sånn kontroll over hva tenåringer på min alder bruker SINE penger på.  :vetikke:

Anonymous poster hash: 3ca26...2b5
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt merkelig at noen i det hele tatt kan mene at det er rett å ha sånn kontroll over hva tenåringer på min alder bruker SINE penger på.  :vetikke:

Anonymous poster hash: 3ca26...2b5

Du kan så si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...