AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 ADVARSEL: Langt innlegg. Kort fortalt at studiestøtten bør økes. Enig? Hvorfor er det ikke flere kamper om å få høyere studielån som følger markedet og lønnsvekst? Demonstrasjoner? Man kom mye lengre med studielånet før enn man gjør nå. Og ikke bygges det nok studentboliger, noe som gjør at de private utleierene tar over og prisenes presses opp til det utrolige. Et 7 kvadrat soverom kan lett koste 5000 i studentbyene. Hjelper ikke at det er billigere på landet når det ikke er universitet der. Det er bare spekulering og tomme løfter fra regjeringene. Alt skal ta så lang tid i tillegg. Hvorfor tror de over halvparten stryker eller fullfører ikke utdanning til normert tid? Fordi alle er late slappedasker? Det er lett for de som var student for 15-20 år siden å se ned på de idag, siden de selv klarte det så perfekt. Vel, da var studielånet mye mer verdt og leieprisene spiste ikke opp hele studielånet. Er det ikke viktig at folk blir tidligst mulig utdannet slik at de kommer ut i en dobbelt så bra betalt jobb som rimi, og dermed betaler mer skatt til staten igjen, før enn senere? Så får man også råd til å betale ned studielånet i tillegg - for det er jo bare et lån som skal tilbakebetales!! Eller trenger ikke Norge flere leger og psykologer? Hvor lett er det å studere noe så hardt, gjøre det bra, jobbe hver helg eller flere ganger i uken alt ettersom hva man får av jobb. Det hadde jo vært perfekt viss jeg kunne fått jobben rett ved siden av hvor jeg bor, nøyaktig de dagene og stillingsprossent som passer meg. Man må ta det man får, om man i det hele tatt får jobb. Og til syvende og sist så er det faktisk viktig at den personen har det bra. Psyken er en viktig ting å ta hensyn til, ellers kan det koste staten mye i sykepenger og behandling. Hos psykolog. Bare for å fremstille et mulig scenario. Er det bare de med rike foreldre som bidrar som skal få god utdanning? De pengene regjeringen(e) prøver å spare ved å ikke gi et høyere LÅN med renter som de får tilbake, tror jeg back-fires ved at de taper potensiell høy psykolog-skatt og istedenfor lav kassemedarbeider-skatt. Lang ventetid hos leger og psykologer kan gjøre folk sykere og blir lengre sykemeldt og koster enda mer i behandling. Det er helt logisk. Når folk venter i helsekø i over et år, gjerne 3 år, og ikke kan jobbe. Fordi det er mangel på leger og psykologer.. Hos regjeringen går visst vinningen opp i spinningen. Hva med å tenke litt lengre frem. Litt utenom tema men kjenner jeg blir så oppgitt: 1 helsesøster på en hel ungdomsskole. Som er der kun 2 ganger i uken i 3 timer. Og helsestasjonen har åpent 1 gang i uken i bare 2 timer Unge som sliter psykisk eller hjemme får ikke hjelp/blir ikke sett. Blir kun enda verre fordi det går for lang tid. Slik er det med de som venter på operasjoner også. Konklusjon: ØK LÅNET TIL 1.5G i det minste! Føler ikke jeg har noen påvirkning med dette innlegget. Som å snakke til luft. Det er ikke før voldsomme demonstrasjoner oppstår at begynner å handle litt raskere. Anonymous poster hash: aa51c...79c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Fordi det er for mange, ikke for få, som studerer. Vi er i ferd med å få en overutdannet befolkning. Anonymous poster hash: 0cd34...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Vi må heretter prioritere flyktninger og asylsøkere, så dette kan du bare glemme. Anonymous poster hash: 31822...9a2 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Fordi det er studieSTØTTE. klarer du deg ikke på det får du jobbe ved siden av. Du er ikke student 12 måneder i året. Du har tid til å jobbe. Svært få (ingen) studier er så krevende at en ikke har mulighet til å jobbe en helg i måneden i løpet av de 3-5 årene studier varer. Jobb ett år i forkant og spar penger. Det er muligheter for å øke inntekten, det er bare å finne dem. Studier er frivillig og kortvarig. Hilsen student på 5.året, som både har vært fattig uten jobb, og jobbet annenhver helg og tjente fint på søndagstillegget. Totalt i mot å øke støtten, i hvertfall stipenddelen.Anonymous poster hash: 1a766...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Fordi det er studieSTØTTE. klarer du deg ikke på det får du jobbe ved siden av. Du er ikke student 12 måneder i året. Du har tid til å jobbe. Svært få (ingen) studier er så krevende at en ikke har mulighet til å jobbe en helg i måneden i løpet av de 3-5 årene studier varer. Jobb ett år i forkant og spar penger. Det er muligheter for å øke inntekten, det er bare å finne dem. Studier er frivillig og kortvarig. Hilsen student på 5.året, som både har vært fattig uten jobb, og jobbet annenhver helg og tjente fint på søndagstillegget. Totalt i mot å øke støtten, i hvertfall stipenddelen.Anonymous poster hash: 1a766...f9e Finner du mange jobber som er lagt opp slik at man kan jobbe en helg i måneden? Og for hvor mange studenter? Det er veldig fint med teori, men man må jo forholde seg til virkeligheten også. Det er lett å se hvordan studiene går på gjennomsnittskarakterene studentene går ut med. Når arbeidet tar bort fra studiene og vi får en mengde middelmådige studenter ut i profesjoner som krever presisjon, så er ikke det en god ting. Jeg er for å øke studiestøtten. Anonymous poster hash: 61fac...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 Fordi alt vi bare gå i lommene på hushaiene uansett. Økes lån og stipend, økes husleia. Først må vi få en slags husleieregulering. Studentene vil ikke sitte igjen med ei krone om lån og stipend blir økt. Anonymous poster hash: c7859...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 Finner du mange jobber som er lagt opp slik at man kan jobbe en helg i måneden? Og for hvor mange studenter? Det er veldig fint med teori, men man må jo forholde seg til virkeligheten også. Det er lett å se hvordan studiene går på gjennomsnittskarakterene studentene går ut med. Når arbeidet tar bort fra studiene og vi får en mengde middelmådige studenter ut i profesjoner som krever presisjon, så er ikke det en god ting. Jeg er for å øke studiestøtten. Anonymous poster hash: 61fac...bd8 Dette. Jeg har valget mellom å sitte igjen med 400 kr til mat og alt annet i mnd etter regninger, eller å jobbe annenhver fredag, lørdag og søndag + strøssel i ukedagene, hvis jeg ønsker å fortsette å bli satt opp. Da har jeg ikke annet valg enn å gå for det siste. Jeg klager ikke på at jeg har en jobb, men mengden gjør hverdagen min mye mer travel og jeg opplever at jeg allerede nå i september henger etter i forhold til eksamener og innleveringer som ikke trenger å være ferdige før langt ute i desember, fordi tiden såvidt strekker til. Jeg er ikke en arbeidssky person, men må innrømme at tre år på dette viset kommer til å bli en utfordring. Anonymous poster hash: 63849...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Høyere utdanning er like mye et tiltak for å skjule arbeidsledigheten som å gi utdannelser som Norge trenger. Siden ingen kommer til å innrømme det kommer vi til å opprette nye dårlige utdannelser så lenge ungdommer etterspør dem. Så lenge de gjør det med dagens studiestøtte er det ikke noen vits i å øke den. Anonymous poster hash: bb156...159
Stiani Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Nå må de spares ekstra mye for å kunne betjene flykningene. Ser for meg at studiestøtten blir kuttet litt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #10 Skrevet 14. september 2015 Finner du mange jobber som er lagt opp slik at man kan jobbe en helg i måneden? Og for hvor mange studenter? Det er veldig fint med teori, men man må jo forholde seg til virkeligheten også. Det er lett å se hvordan studiene går på gjennomsnittskarakterene studentene går ut med. Når arbeidet tar bort fra studiene og vi får en mengde middelmådige studenter ut i profesjoner som krever presisjon, så er ikke det en god ting. Jeg er for å øke studiestøtten.Anonymous poster hash: 61fac...bd8 I mitt 26 år lange liv har jeg hatt 3 jobber hvor "turnus" er hver 3.helg, en med annen hver helg, og en jobb der jeg jobbet 2 ganger i uken. Har du hørt med sykehus, sykehjem, eldrebolig, avlastningshjem, aviser, renovering, posten? I min by betales faktisk studenter en ekstra sum i måneden for å bindes til 3.helgs turnus. Så deperat er de. Jeg forholder meg absolutt til virkeligheten. Gikk foruten ut med et snitt på 4.1. Struktur i skoledag og arbeidsdag, ingen problem. Hvis det å jobbe hver 3. Helg går ut over studiene bør en revurdere studieteknikken, eventuelt fritidsbruken. Optimalt er det ikke, men livet i arbeid er ikke så mye lettereAnonymous poster hash: 1a766...f9e 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #11 Skrevet 14. september 2015 Studiestøtten burde økes for de som studerer noe landet trenger, som sykepleier, medisin, lærer, realfag. De som utdanner seg til arbeidsledighet, f.eks statsvitere og de med master i kvinnelig ukrainsk filosofi, bør ikke får en krone mer. Anonymous poster hash: ecab9...ded
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #12 Skrevet 14. september 2015 Jeg levde helt fint på studielånet, så jeg ser ikke problemet med mindre man er syk e.l så man ikke får jobbet ved siden. I 3 år studerte jeg mens jeg bare jobbet i ferier. Trikset er å skaffe seg en sommer/feriejobb, og jobbe mye da. Jeg jobbet til og med på nyttårsaften ett år. Så må man jo selvfølgelig leve fornuftig og ikke dra på dyre sydenferier eller shoppe seg blå. Jeg syns det blir dumt om man skal få studiestøtte så man kan leie seg en 50kvm alene, kunne dra på restaurant annenhver helg, og dra på 2-ukers new York-tur hvert år. Lånekassen bare hjelper deg igang, de skal ikke sørge for at du lever i luksus. Resten av pengene får man skaffe på egenhånd, det har man nok av tid til i ferier. Sånn som i Oslo er det leieprisene som er problemet, ikke studielånet. Det fins mange andre byer med mye lavere leiepris. Om støtten øker fordi mange i Oslo må leie dyrt, vil jo de i mindre byer med hybler til 3000 leve fett. Også burde noen jo kanskje tenke over om de absolutt MÅ studere i Oslo, eller om de kan søke seg et sted der det er billigere å bo. Selv har jeg leid for 3250, 3700, og 4000 inkl alt da jeg studerte. I liten by+middels stor by. Funker det og. Jeg fikk til og med spart noen kroner:) OG dratt på ferie det ene året! Kun med studielån og feriejobb.Anonymous poster hash: e02f6...b91
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #13 Skrevet 14. september 2015 Dette. Jeg har valget mellom å sitte igjen med 400 kr til mat og alt annet i mnd etter regninger, eller å jobbe annenhver fredag, lørdag og søndag + strøssel i ukedagene, hvis jeg ønsker å fortsette å bli satt opp. Da har jeg ikke annet valg enn å gå for det siste. Jeg klager ikke på at jeg har en jobb, men mengden gjør hverdagen min mye mer travel og jeg opplever at jeg allerede nå i september henger etter i forhold til eksamener og innleveringer som ikke trenger å være ferdige før langt ute i desember, fordi tiden såvidt strekker til. Jeg er ikke en arbeidssky person, men må innrømme at tre år på dette viset kommer til å bli en utfordring. Anonymous poster hash: 63849...6b5 Jobb masse i ferier, og spar! Man kan fint tjene seg opp en god del titusener på den måten, også har man hele studieåret til å holde på med studier:) sett opp budsjett hvor du fordeler pengene fra feriene ut over året. Da får du fort noen tusen ekstra i mnd. Også kan du jo jobbe litt i helger ut over året og, men ta på deg færre vakter.Anonymous poster hash: e02f6...b91
Cowboy Lotte Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Det er fordi venstresiden gang på gang har nektet å øke ytelser for de med minst. Man ser jo på målingene at de har høy oppslutning, men likevel er de fattige like fattige??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå