Gå til innhold

Jeg blir mobbet på jobb for dialekten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet der i 5 år. De siste årene har noen nye eplekjekke begynt å jobbe der. Og jeg får mange kommentarer på dialekten.

De etterligner ord og kan finne på å le.

Jeg har dialekt fra Lom.

Når jeg sier nuggun så MÅ de kommentere "nugatti".

Hva er morsomt med dette? 

Vi er voksne folk i 2015.

Hva kan man gjøre? Hvordan få hjelp? 

Andre som blir mobbet for dialekt på arbeidsplassen og vet om tiltak??

Anonymous poster hash: 941e5...650
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt det til dem. "Jeg syns ikke dette er noe morsomt, jeg blir faktisk lei meg." Hvis ikke så kan du ta det opp med sjefen.  

Anonymous poster hash: cc384...6cc
  • Liker 7
Skrevet

Mener de det vondt? Er det mobbing mobbing, eller bare ment som vennskapelig erting? Hos oss er det mye småerting, men ingen som mener noe vondt med det. 

I første omgang ville jeg sagt direkte til dem at du ikke liker det, og bedt dem slutte. Det kan hende de over hodet ikke mener å såre deg på noen måte. 

Anonymous poster hash: 11784...f94
  • Liker 4
Skrevet

Først sjekker du om det er vondt ment, ofte er det ikke det.

Men om det er det så må du sette foten ned. 

Anonymous poster hash: 15958...dc8
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på om det kommer av at vi er i 2015 nå. Det var ok i gamledager å snakke skikkelig "grøtmål", da alle satt ganske så innestengt i sin lille bygd. Nå er komunikasjon på et helt annet nivå, og gjennom tv og internett får vi et mer tilnærmet likt språk alle sammen. Det er derfor litt mer spesielt å møte noen som snakker en veldig særpregen dialekt. Kanskje de tenker at du er litt gammeldags og treig, og ikke helt holder følge med nåtiden og derfor kommer med "morsomme stikk"?

Anonymous poster hash: da244...38a
Skrevet

Jeg skal begynne å si "nuggun." 

"Er det nuggun her?" Det er jo et utrolig morsomt ord, da.

Men nugatti-referansen var lame. 

Anonymous poster hash: f17d7...704
  • Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke den samme type humoren som eplekjekke østlendinger.

Det går mye i tullball og jeg henger ikke med i dette for jeg ser ikke på de samme tv-programmene.

Skal de få mobbe og sverte meg for det. 

TS

Skrevet

Jeg lurer på om det kommer av at vi er i 2015 nå. Det var ok i gamledager å snakke skikkelig "grøtmål", da alle satt ganske så innestengt i sin lille bygd. Nå er komunikasjon på et helt annet nivå, og gjennom tv og internett får vi et mer tilnærmet likt språk alle sammen. Det er derfor litt mer spesielt å møte noen som snakker en veldig særpregen dialekt. Kanskje de tenker at du er litt gammeldags og treig, og ikke helt holder følge med nåtiden og derfor kommer med "morsomme stikk"?

Anonymous poster hash: da244...38a

Hæ? Hvilken planet lever du på egentlig? Det er da helt vanlig å snakke dialekt i 2015, og det har ikke noe som helst med å være "gammeldags og treig" å gjøre. 

Moser paret som vant Nobelpris f.eks. Utpreget dialekt :) 

Jeg lurte mer på hva som var galt med menneskene på denne arbeidsplassen. Og med deg som jeg siterte her oppe, da.

Anonymous poster hash: d401e...3ad

• Liker 12
Skrevet

Jeg skal begynne å si "nuggun." 

"Er det nuggun her?" Det er jo et utrolig morsomt ord, da.

Men nugatti-referansen var lame. 

Hva er morsomt med det? Det er mye brukt variant av "noen". Brukes i mye av Gudbrandsdalen.

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Det går mye i tullball og jeg henger ikke med i dette for jeg ser ikke på de samme tv-programmene.

TS

Du høres egentlig ikke veldig mye bedre ut selv, og det ser du hvis du leser gjennom det jeg siterte deg på.

Skrevet

TS, du er fra Lom, det betyr at du snakker slik de gjør i Lom, Sjåk og Vågå? Hele Norge fikk vel den dialekten i halsen etter Vågå-saken.

E du blaut?

Mitt tips, legg om.

• Liker 3
Skrevet

Hva er morsomt med det? Det er mye brukt variant av "noen". Brukes i mye av Gudbrandsdalen.

Fullt klar over hva det betyr. Å forklare hvorfor et ord høres morsomt ut i nugguns ører er uansett fåfengt.

Skrevet

Jeg regner ikke Lom-dialekt som østlandsk. Med østlandsk mener jeg bokmål.

Jeg snakker døl, har bodd i både Lom, Sjåk og Dombås.

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter så på sesongstarten på Åndenes Makt i går. Der var det "nuggun" som kom på besøk på Dovrefjell Hotell på Dombås. TS ville bare teste den ekstremt døve nugatti-vitsen sin etter å ha hørt dette morsomme ordet for første gang igår.

• Liker 7
Skrevet

Bokmål er et skriftspråk, ikke en dialekt. Det er ingen som snakker bokmål. Jeg er bergenser, og skriver bokmål. Jeg snakker ganske så annerledes enn en østlending.. 

Anonymous poster hash: 11784...f94

• Liker 5
Skrevet

Ha litt selvironi og le med dem. Dersom du tar opp at du er fornærmet kommer du til å fremstå som ganske sær.

Anonymous poster hash: 3df5c...254
  • Liker 3
Skrevet

TS

Slutt å vær så hårsår. Og slutt å kalle kollegaene dine for eplekjekke østlendinger. Så skal du se alt går så mye bedre.

Hilsen en som får kommentarer for sin brede hedmarksdialekt uten at det bryr meg en millimeter.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har bodd på alle disse stedene, skulle du vite at det heter Skjåk, ikke Sjåk.

• Liker 4
Skrevet

HerreeeeGUD så utvanna mobbebegrepet har blitt.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...