Petra75 Skrevet 16. september 2015 #21 Skrevet 16. september 2015 Så vidt jeg kan se i Statens Personalhåndbok - 7.3.18 § 18 Lønn ved sykdom eller skade, så skal du ha betalt for vaktene du er satt opp på. Er du ikke satt opp på vakter så er det noe annet som gjelder: "Departementets kommentarer: "2) Retten til lønn under sykdom gjelder både faste og midlertidige tilsatte, herunder korttidsvikarer. En arbeidstaker som innkalles til tilfeldige vakter o.l., eller som selv bestemmer sin arbeidstid, kommer ikke inn under bestemmelsen. Dersom det for noen av disse er satt opp eller avtalt tjeneste vil arbeidstakeren imidlertid ha krav på lønn for de vaktene som er avtalt" 1
MarenogAron Skrevet 16. september 2015 #22 Skrevet 16. september 2015 De tar feil! Henvis til det hun over meg siterte, og ikke gi deg før du får pengene dine!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #23 Skrevet 16. september 2015 Dette er også et godt tidspunkt for å koble inn tillitsvalgt, om du ikke har gjort det enda. Anonymous poster hash: 4aec5...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #24 Skrevet 16. september 2015 Ts her. Her er begrunnelsen jeg fikk: ...har rett til egenmelding ved sykdom etter reglene i folketrygdloven. Sykelønn beregnes på grunnlag av inntekt som ... har fått utbetalt de siste 6 måneder.Anonymous poster hash: 682a4...ee6
*Mocca* Skrevet 16. september 2015 #25 Skrevet 16. september 2015 (endret) http://www.lo.no/ung/Campaign/Studiestart/Rettigheter-i-jobb/ Kanskje du finner noe i denne linken? Dette gjelder deltidsansatte og er kopiert fra linken: Dersom du har jobbet i minst fire uker hos samme arbeidsgiver, har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiveren skal dekke lønnen din de første 16 dagene du er syk, deretter har du rett på sykepenger fra Folketrygden. Egenmelding gjelder når arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge ved legeerklæring. For å få rett til å benytte egenmelding må du ha stått i jobben i minst to måneder. Hvis arbeidsplassen din har inngått avtale om Inkluderende Arbeidsliv (IA) gjelder andre egenmeldingsregler. Arbeidstid og fritid (Arbeidsmiljøloven kapittel 10) Vanlig arbeidstid er 40 timer i uka og ikke mer enn 9 timer om dagen, utenom spisepausene. Jobber du mer enn dette, har du krav på overtidsbetaling (se overtid). Du skal ha en arbeidsfri periode på minst 11 timer mellom to arbeidsperioder. I løpet av én uke skal du ha en sammenhengende fritid på minst 36 uker, slik at det alltid inngår et helt døgn. Denne fritiden skal legges til søndag og helligdager hvis det er mulig.(Se Overtid) (Lov om folketrygd) Endret 16. september 2015 av *Mocca*
Invicta Skrevet 16. september 2015 #26 Skrevet 16. september 2015 Betaler arbeidsgiver fulle sykepenger i arbeidsgiverperioden eller dekkes en del av Nav? I så fall betaler de kanskje ut på en annen dato? Les ellers her https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Sykdom-og-skader/Hvordan-regnes-sykepengene-ut/ - regner med det kanskje er dette de refererer til.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #27 Skrevet 16. september 2015 Ts her. Takk for link og info. Men nei, NAV dekker ingenting, så lenge man ikke har sykemelding fra lege eller kiropr/manuellterapaut. Dette var egenmelding (pga forkjølelse/halsbetennelse) Fikk et eget skriv om at vi som deltidsansatte kun får utbetalt litt av lønnen under sykdom Anonymous poster hash: 682a4...ee6
Petra75 Skrevet 16. september 2015 #28 Skrevet 16. september 2015 Ts her. Takk for link og info. Men nei, NAV dekker ingenting, så lenge man ikke har sykemelding fra lege eller kiropr/manuellterapaut. Dette var egenmelding (pga forkjølelse/halsbetennelse) Fikk et eget skriv om at vi som deltidsansatte kun får utbetalt litt av lønnen under sykdom Anonymous poster hash: 682a4...ee6 Jeg tror jeg ville ha tatt en tlf til Infotjenester eller Arbeidstilsynet eller noen annen som kan dette. Når man er langtidssykemeldt beregner NAV ut gjennomsnittslønnen de siste månedene, men så lenge du er satt opp på vakter og levert egenmelding kan jeg ikke skjønne annet enn at du skal ha betalt for vaktene du skulle ha jobbet.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #29 Skrevet 16. september 2015 Jeg tror jeg ville ha tatt en tlf til Infotjenester eller Arbeidstilsynet eller noen annen som kan dette. Når man er langtidssykemeldt beregner NAV ut gjennomsnittslønnen de siste månedene, men så lenge du er satt opp på vakter og levert egenmelding kan jeg ikke skjønne annet enn at du skal ha betalt for vaktene du skulle ha jobbet. Enig. Jeg trodde også det. Men i følge skjemaet/infoheftet for oss som er ansatt på deltid, er det tydeligvis egne regler (?) Skal ringe på nytt og høre. Men de begynner vel å bli lei av "maset" mitt nå. TsAnonymous poster hash: 682a4...ee6
Spent... Skrevet 16. september 2015 #30 Skrevet 16. september 2015 Hei, Jeg jobber med lønn og har en kommentar. Jeg tror jeg vet hvordan de har tenkt, og det er feil. Du skal ha lønn for alle vaktene du var satt opp til. Ikke tvil der. Hvis man er syk utover arbeidsgiver perioden, beregner mann et snitt av tidligere lønninger, som grunnlag for mnd inntekt. De har nok gjort dette, og delt den mnd inntekten de fikk på arv. Dager den mnd du var syk. De tok nok dag satsen og ganger med 3 dager. Håper jeg gjorde meg forståelig?! Skriver i halvmørke på mobiltelefonen. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #32 Skrevet 20. september 2015 De påstår fortsatg st de har gjort rett. Finnes det ulike regler for egenmelding hos forskjellige arb.givere? TsAnonymous poster hash: 682a4...ee6
petterm Skrevet 20. september 2015 #33 Skrevet 20. september 2015 De påstår fortsatg st de har gjort rett. Finnes det ulike regler for egenmelding hos forskjellige arb.givere? TsAnonymous poster hash: 682a4...ee6 Hvis det er en statlig arbeidsplass så gjelder vel statens personalhåndbok. Be de begrunne hvorfor personalhåndboka ikke gjelder. Sånne tilfeller det er greit å være organisert.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2015 #34 Skrevet 20. september 2015 Nei, det er ikke forskjellige regler for dette. Det eneste som er forskjellig er om bedriften er en i.a. bedrift eller ikke. Du må be dem henvise til regelverket som sier at de kan gjøre slik.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #35 Skrevet 20. september 2015 Nei, det er ikke forskjellige regler for dette. Det eneste som er forskjellig er om bedriften er en i.a. bedrift eller ikke. Du må be dem henvise til regelverket som sier at de kan gjøre slik. De har som sagt sendt meg en link, hvor det står at de har deltidsansatte får utbetalt lønn beregnet på antall timer vi har jobbet de siste 6 mnd. Nå er jeg jo livredd for å bli syk igjen (eller at ungen blir det). For da får jeg bare utbetalt ca 1/4 av det jeg egentlig ville ha tjent. Hjelpes...Anonymous poster hash: 682a4...ee6
Mynona Skrevet 20. september 2015 #36 Skrevet 20. september 2015 Legg linken her da, så kan vi se hva det står. Det at de har sendt deg en link betyr ikke at den er riktig.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #37 Skrevet 20. september 2015 Legg linken her da, så kan vi se hva det står. Det at de har sendt deg en link betyr ikke at den er riktig. Har klippet og limt litt i linken jeg fikk tilsendt, da navnet på arb.plass etc står synlig. (NAVN PÅ YRKESTITTEL) har rett til egenmelding ved sykdom etter reglene i folketrygdloven paragraf... Sykelønn beregnes på grunnlag av inntekt som ... har fått utbetalt de siste 6 månederAnonymous poster hash: 682a4...ee6
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2015 #38 Skrevet 20. september 2015 Den linken er ikke mye verdt. Du må be dem henvise til hvilken paragraf i loven det står de kan beregne dette slik.
asterix Skrevet 21. september 2015 #39 Skrevet 21. september 2015 http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Tilkallingsvakter-og-sykel%C3%B8nn.aspx?blankMaster=true
MarenogAron Skrevet 21. september 2015 #40 Skrevet 21. september 2015 http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Tilkallingsvakter-og-sykel%C3%B8nn.aspx?blankMaster=true Superbra link. TS, du MÅ vise denne til arbeidsgiver. Det er jo soleklart at de har feil og at du skal få betalt for vaktene dine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå