Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var syk 3 dager i aug. Hadde halsbetennelse og tett nese.

Dette er første gangen jeg er borte fra jobb (vært ansatt i snart 1 år).

I følge arb.avtalen har jeg rett til bruk av egenmelding og dette leverte jeg inn rett etter kom tilbake.

Likevel har jeg kun fått utbetalt 5 timer lønn for de 3 dagene jeg var borte.

Snakket med en i administrasjon i dag og hun mente at dette var rett . Altså, skal jeg kun ha betalt for å være sjuk 5 timer? Jeg har jo tapt mye penger på det i såfall.

Anonymous poster hash: 682a4...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir feil, du skal ha full lønn for dine 3 egenmeldingsdager. Skremmende at folk i adm/lønn har så lite kunnskap!

Anonymous poster hash: 6121f...394
  • Liker 1
Skrevet

Hvor stor stillingsprosent har du? Var du satt opp på å jobbe de dagene du var borte?

Skrevet

40 % stilling, og ja jeg var satt opp de dagene.

Skrevet (endret)

Her har du regelverket for deltidsansatte og ekstravakter:

En ekstrahjelp må med vært ansatt i fire uker for å få rett til sykepenger som arbeidstaker og det må ikke være over to uker siden siste arbeidsdag. Er disse vilkår oppfylt vil ekstravakter og andre med skiftende arbeidsperioder ha rett til sykepenger der det er avtalt fremtidige vakter. Men også dersom det ikke er avtalt fremtidige vakter kan vedkommende ha rett til sykepenger som arbeidstaker. Her er det imidlertid et vilkår at arbeidsforholdet er av mer varig karakter, jf. kjennelse i ankenemnda gjengitt nedenfor, der det ble lagt til grunn en varighet på tre måneder uten avbrudd på over 14 dager.

Arbeidsgiver vil være forpliktet til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden for de dagene arbeidstaker skulle vært i arbeid. Sykepengegrunnlaget beregnes etter en gjennomsnittlig dagsats basert på forutgående arbeid.

Så dersom du hadde vakter de siste 14 dagene før du ble syk, skal du ha betalt for de timene du ble satt opp.

Endret av Mynona
Skrevet

Jeg jobber noen timer hver dag, bortsett fra fredag (og helger). Jeg har som sagt vært ansatt der (statlig) i snart 1 år.

Jeg blir også satt opp for hele måneden i gangen, så jeg vet vaktene mine for f.eks hele september.

Jeg skulle tilsammen jobbet 16 timer de dagene jeg var syke, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare fikk betalt for 5 timer.

Hun i adm mener at dette er rett.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg jobber noen timer hver dag, bortsett fra fredag (og helger). Jeg har som sagt vært ansatt der (statlig) i snart 1 år.

Jeg blir også satt opp for hele måneden i gangen, så jeg vet vaktene mine for f.eks hele september.

Jeg skulle tilsammen jobbet 16 timer de dagene jeg var syke, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare fikk betalt for 5 timer.

Be henne begrunne det.

Skrevet

Jeg mener også at det er feil. Be henne sende deg en mail med begynnelse og henvisning til lovverket. Deretter tar du kontakt med forbundet du er i. (Hvis du er det da)

Anonymous poster hash: 6d907...f6d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor mener hun at det er rett?

Skrevet

Hvis vaktlisten er satt opp skal du ha betalt for de timene som var dine. Du blir lurt av sjefen som syns det er sure sykepenger, og prøver seg. Stå på krava!

Skrevet

Merkelig at en seriøs, statlig (stor) arbeidsplass prøver å lure noen for egenmld/sykepenger.

Nen da skal jeg ringe på nytt i dag å høre hva de sier.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du var oppsatt på disse vaktene skal du selvsagt ha betalt.

Hvorfor mener de du ikke skal ha det?

Skrevet

Jeg jobber i kommunen, har ofte "kamper" om å få rett lønn. Folk som sitter på disse kontorene har rett og slett ikke peiling.

Anonymous poster hash: 6d907...f6d

Skrevet

Hvordan gikk det? 

Anonymous poster hash: 4aec5...3b2
Skrevet

Venter svar i dag.

Ringte i går, og da skulle en annen i adm skulle sjekke og ringe meg tilbake i dag.

Er spent på begrunnelsen.

Skrevet

Ts her. Nå fikk jeg svar, noen som vet om dette stemmer?

Siden jeg ikke har full stilling, utbetales det en sats per dag (regnes fra antall timer jeg har jobbet de siste 6 måneder).

Jeg får derfor ikke penger for alle timene jeg egentlig skulle jobbe. Da får vi håpe jeg ikke blir syk fremover.

Skrevet

Ts her. Nå fikk jeg svar, noen som vet om dette stemmer?

Siden jeg ikke har full stilling, utbetales det en sats per dag (regnes fra antall timer jeg har jobbet de siste 6 måneder).

Jeg får derfor ikke penger for alle timene jeg egentlig skulle jobbe. Da får vi håpe jeg ikke blir syk fremover.

Dette stemmer IKKE! Herregud :bond: er du satt opp, så skal du få betalt for alle de timene!

Anonymous poster hash: c036a...699

Skrevet

Dette stemmer IKKE! Herregud :bond: er du satt opp, så skal du få betalt for alle de timene!

Anonymous poster hash: c036a...699 [/acronym

Som sagt dette er en stor, statlig og kjent arbeidsplass.

De kan da ikke ta så feil?

Fikk forklart at i følge forskriftene, skal jeg som deltidsansatt ha utbetalt en sats, regnet ut i fra de siste 6 mnd jeg har jobbet.

Så jeg bør altså ikke bli syk eller gravid.

Ble litt lei meg nå...

Skrevet

Som sagt dette er en stor, statlig og kjent arbeidsplass.

De kan da ikke ta så feil?

Fikk forklart at i følge forskriftene, skal jeg som deltidsansatt ha utbetalt en sats, regnet ut i fra de siste 6 mnd jeg har jobbet.

Så jeg bør altså ikke bli syk eller gravid.

Ble litt lei meg nå...

Joda, store statlig arbeidsplasser kan ta feil. Dog er det helt horribelt at de gjør det! Har du en kontaktperson i bedriften du kan spørre, som ikke er samme person som utbetaler lønn? Tillitsvalgt, feks. Eller en annen kollega?

Anonymous poster hash: c036a...699

Skrevet

D bør du få tilsendt denne forskriften som sier dette. For dette stemmer ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...