AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Jeg og sambo er endelig prøvere, men jeg er så bekymret for vekten min! Kan det gjøre det mye vanskeligere å bli gravid? Er litt over 80 kg og 163.... Erfaringer??Anonymous poster hash: 435b6...2c0
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Bmi er 30, dvs på fedmegrensen. De fleste har bra fertilitet likevel, hvis du ikke har pcos eller insulinresistens. Det du bør sette deg inn i er konsekvenser for barnet ved å være utsatt for et overvektig svangerskap. Det er da viktig å leve sunt og mosjonere for at babyen skal få et best mulig utgangspunkt.Anonymous poster hash: bdcaf...015 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 jeg veier litt mer og er like høy, har blitt gravid på den vekta to ganger og der i 1PP. Jeg har også da høy BMI, men jeg har veid på treningssenter og fettprosenten min er normal. Og min fettfriemasse er like mye som jordmor i første svangerskap mente jeg bør ha som vekt. Legen min sier at jeg skal gi blanke i akkurat dette, for det går ikke an å å gå blindt etter BMI. Jeg har ved sykdom for noen år siden gått ned mye i vekt og veid 65 kg ca, og jeg ble for tynn da. Og der er omtrent det som er i øverste del av normalbmi i forhold til min høyde. Veldig fint å tenke på å være sunn og trene, og det er ikke sunt å være overvektig, men BMI er absolutt ingen fasit. Et eksempel er at vi i jobben vår var på kurs ang livsstil og der skulle alle måle sin BMI, og det var helt vilt hvor mange slanke damer som visstnok var overvektig. Det fikk meg til virkelig å åpne øynene for at BMI ikke er et spesielt bra indikator på noe som helst. Og det er jo jeg også et bra eksempel på som er da er fedme på BMI og har normal fettprosent.Anonymous poster hash: ae4f3...ddb
Gjest Gjest_Idja Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Overvekt fører dessverre til lavere sannsynlighet for å bli gravid. Men det gjør det ikke umulig å bli gravid, det vil bare ta litt mer tid, hvis du er blant de "uheldige." Det er jo ikke sikkert det gjelder deg, og bare å vite vekt og høyde gir ingen god indikator. Mange overvektige blir gravide helt uten problemer, og mange normalvektige sliter likevel. Om du er bekymret for vekta og ønsker å gå ned i vekt kan du jo begynne med det samtidig som dere begynner prøvingen (men gjør det i så fall på en SUNN måte).
Kakaoen Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Jeg veier rundt 10 kg mer enn deg og er en cm lavere.. Denne gangen ble jeg gravid på første forsøk. Første gang brukte vi lang tid, men det var fordi jeg hadde lavt stoffskifte som jeg ikke visste noe om Jeg synes ikke du er overvektig nok til at det burde være et stort problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå