AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #1 Skrevet 14. september 2015 Jeg har hatt jobben min i 2 år nå. Fikk i fjor en relativt grei lønnsøkning, og snart er ny runde. Jeg ligger ca 100 000kr under resten av ledergruppen, og vurderer å kreve 95000 opp nå, og selvfølgelig begrunne det. Men, jeg er litt redd for at jeg skal kreve for mye..... Noen som har formeninger om dette?Anonymous poster hash: 083fc...ccd
debattanten Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 I dagens økonomi så kan ikke jeg forstå at du tenker på lønnsøkning engang, men det varierer vel i fra bransje til bransje og om du er med i eliten eller ikke. 1
Snurri Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Det kommer helt an på. Hvilken bransje er du i, hvordan går bedriften, hvor lenge har du vært i jobben, hvor mye erfaring og ansiennitet har du ift dem du sammenligner deg med, hva er lønnsnivået for tilsvarende stilling i bransjen generelt, hva har du i lønn i dag, og hvor mange prosent økning utgjør de 95 000, og sist men ikke minst, hat du gjort deg fortjent til økningen (regner med du synes det, men du bør kunne vise til konkrete eksempler ovenfor arbeidsgiver) 4
SiMa Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Jeg har hatt jobben min i 2 år nå. Fikk i fjor en relativt grei lønnsøkning, og snart er ny runde. Jeg ligger ca 100 000kr under resten av ledergruppen, og vurderer å kreve 95000 opp nå, og selvfølgelig begrunne det. Men, jeg er litt redd for at jeg skal kreve for mye..... Noen som har formeninger om dette?Anonymous poster hash: 083fc...ccd Hvor lenge har du jobbet der i forhold til de andre? Hvor lang erfaring fra tilsvarende arbeid i forhold til de andre har du? Har dere samme utdannelse/bakgrunn ellers? Hvordan er arbeidsmarkedet i din bransje? Har du reelle muligheter til å finne en ny jobb med høyere lønn? Hva tjener du fra før? Det er mye lettere å vurdere lønnsøkning i prosent enn i tall. 95 000 i økt lønn så du bare ligger 5000 under de andre, når du i fjor fikk en "relativt grei" lønnsøkning virker mye, særlig hvis de har lengre erfaring og/eller utdannelse enn deg. Selvfølgelig kan du spørre, og risikere å få nei. Men sjansen for gjennomslag er nok større hvis du prøver på et mer moderat beløp. Lykke til i forhandlingene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 I dagens økonomi så kan ikke jeg forstå at du tenker på lønnsøkning engang, men det varierer vel i fra bransje til bransje og om du er med i eliten eller ikke. Hvorfor mener du det? For alt vi vet så hår bedriften som TS jobbet for strålende og da er det rett og rimelig å kreve mer lønn. Anonymous poster hash: 4d804...68e
debattanten Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 Hvorfor mener du det? For alt vi vet så hår bedriften som TS jobbet for strålende og da er det rett og rimelig å kreve mer lønn.Anonymous poster hash: 4d804...68e Fordi det er generelt nedgangstider, men som jeg også sa, det varier vel.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 Fordi det er generelt nedgangstider, men som jeg også sa, det varier vel.. Det gjelder da slettes ikke alle. I mitt tilfelle går det f.eks strålende. Da var det ikke noe problem å få lønnsøkning. Det blir feil å la være å kreve høyere lønn fordi naboen har mista jobben. Skal jeg f.eks la vær å få barn fordi en venninne ikke kan få barn? Anonymous poster hash: 4d804...68e
debattanten Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Det gjelder da slettes ikke alle. I mitt tilfelle går det f.eks strålende. Da var det ikke noe problem å få lønnsøkning. Det blir feil å la være å kreve høyere lønn fordi naboen har mista jobben. Skal jeg f.eks la vær å få barn fordi en venninne ikke kan få barn?Anonymous poster hash: 4d804...68e Hårsår much? Krev lønnsøkning du. HI ditt sier uansett ingenting fornuftig. 95.000kr høres mye ut om du har en lønn fra før som er på 400.000kr, så kanskje komme med litt mer info? Må vel ha ganske høy lønn om 95.000kr er hva du tenker som lønnsøkning. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Hårsår much? Krev lønnsøkning du. HI ditt sier uansett ingenting fornuftig. 95.000kr høres mye ut om du har en lønn fra før som er på 400.000kr, så kanskje komme med litt mer info? Må vel ha ganske høy lønn om 95.000kr er hva du tenker som lønnsøkning. Ikke hårsår og jeg er heller ikke TS. Jeg syns bare det blir feil å alltid måtte ta hensyn til alle andre. Nå vet jeg ikke hvilket bransje du jobber i, men i min omgangskrets er 100 000kr noe jeg vil kalle en moderat lønnsøkning. Pluss bonus.Anonymous poster hash: 4d804...68e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #10 Skrevet 14. september 2015 Jeg jobber i det offentlige. Sitter i ledergruppen og har jobbet her 2 år. Stsrtet på 465000kr, steg til 525000kr i fjor, så nå tenker jeg å komme opp på 620.000kr, da ligger jeg på samme nivå som resten av ledergruppen etter årets forhandlinger. Jeg har gode argumenter i forhold til denne lønnsøkningen, men jeg vet at de øvrige ansatte, blant annet de som sitter på arkiv og vil få mitt lønnskrav til registrering vil reagere på dette. I forhold til misunnelse... Jeg vet at det er en relativt høy prosentvis økning men min leder mente at jeg skulle økes slik at jeg tok igjen resten av ledergruppen, noe jeg vil gjøre i år om jeg får gjennomslag. Forøvrig ligger vi lavere enn øvrige offentlige etater når det kommer til tilsvarende stillinger, så jeg synes faktisk ikke kravet er alt for ille sånn sett. Erfaringsmessig er det også slik at de som ikke krever noe kun for gjennomsnittet på landsbasis det aktuelle året. Anonymous poster hash: 083fc...ccd
helenaa Skrevet 14. september 2015 #11 Skrevet 14. september 2015 Jeg synes det hørtes mye ut, men det blir jo annerledes hvis økningen har ligget i kortene fra starten. Hvordan vet du forresten hva de andre tjener? Og må du som er i ledergruppe kreve en viss sum? Jeg tipper du er under Abelia..? Kunne du ikke føle deg litt fram i lønnssamtalen? Eller er det fagforeningen som forhandler for deg?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #12 Skrevet 14. september 2015 Jeg forstår ikke helt problemstillingen her, jeg. Hvordan kan du kreve for mye? Det er jo ikke gitt at du får det, men du melder et nivå ut, de kommer tilbake til et tilbud. Jeg ville ha vært mer redd for å kreve for lite, og dermed signalisere at jeg enten ikke kjenner min egen verdi, eller at jeg synes jeg er dårligere enn de andre. Det er en typisk damegreie å være redd for å være kravstor. Så lenge du synes du har gode argumenter, kjør på. Du får kanskje ikke alt du ber om, men du kan være sikker på at du får mer enn om du sitter og venter med henda i fanget. Det er en kjempefordel å være den som sier et tall først, for da har du i stor grad definert forhandlingsrommet.Anonymous poster hash: d455a...0b8
helenaa Skrevet 14. september 2015 #13 Skrevet 14. september 2015 Jeg forstår ikke helt problemstillingen her, jeg. Hvordan kan du kreve for mye? Det er jo ikke gitt at du får det, men du melder et nivå ut, de kommer tilbake til et tilbud. Jeg ville ha vært mer redd for å kreve for lite, og dermed signalisere at jeg enten ikke kjenner min egen verdi, eller at jeg synes jeg er dårligere enn de andre. Det er en typisk damegreie å være redd for å være kravstor. Så lenge du synes du har gode argumenter, kjør på. Du får kanskje ikke alt du ber om, men du kan være sikker på at du får mer enn om du sitter og venter med henda i fanget. Det er en kjempefordel å være den som sier et tall først, for da har du i stor grad definert forhandlingsrommet.Anonymous poster hash: d455a...0b8 Jeg er i utg.pkt enig i dette,i alle fall i logikken. Men jeg mener at det er mulig å kreve for mye. Det handler jo ikke bare om forhandlingsrom, men også om forhandlingsklima. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #14 Skrevet 14. september 2015 Det forstår jeg ikke. Så lenge man har en god tone, må det jo være ok? Hvis lederen blir sur fordi man krever for mye, er det utrolig uprofesjonelt. Eller mente du på annen måte? Anonymous poster hash: d455a...0b8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #15 Skrevet 14. september 2015 Jeg synes det hørtes mye ut, men det blir jo annerledes hvis økningen har ligget i kortene fra starten. Hvordan vet du forresten hva de andre tjener? Og må du som er i ledergruppe kreve en viss sum? Jeg tipper du er under Abelia..? Kunne du ikke føle deg litt fram i lønnssamtalen? Eller er det fagforeningen som forhandler for deg? Det er jo ingen hemmelighet hva folk i det offentlige tjener, dessuten sitter jeg med en sånn jobb at jeg har kjennskap til alt av økonomi på huset. Jeg melder inn et skriftlig krav på forhånd som jeg forsvarer i lønnssamtalen. Og det er ikke med min leder, men med et forhandlingsutvalg som er politisk valgt. Forhandler for meg selv. Hva er Abelia?Anonymous poster hash: 083fc...ccd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #16 Skrevet 14. september 2015 I dagens økonomi så kan ikke jeg forstå at du tenker på lønnsøkning engang, men det varierer vel i fra bransje til bransje og om du er med i eliten eller ikke. Dette. Selv ikke i det offentlige er det rom for lønnsøkninger i år, utover det som ble fremforhandlet i lønnsglidning for dette året i fjor. Dessuten hadde du et svært godt oppgjør i fjor. Du kan ikke regne med mer enn gjennomsnittlig økning de nærmeste årene. Dersom du har forventninger om det, så må du skifte jobb, antagelig komme deg vekk fra det offentlige og over i det private. Som fersk avdelingsleder i det offentlige er lønnen du har i dag bra. At andre i ledergruppen tjener mer enn deg er irrelevant. Enten er de noen jævler på forhandlinger, eller de har lang erfaring som ledere og en bedre høyere utdanning enn deg. Ingeniører klarer stort sett å presse lønnen opp, da det er vanskelig å få tak i ingeniører som ønsker å jobbe i det offentlige. Du kan for øvrig ikke kreve økning, du kan be om. (Eller - du kan jo kreve ved "enten får jeg 95000 ellers så slutter jeg, men da skal du ha klar en ny jobb å gå til, for du kan ikke gå tilbake på det når du ikke er i nærheten av å få det du forlangte, så da er det bare å levere inn oppsigelsen...) For øvrig kan du ikke bruke at du vet hva de andre tjener som argument. Da dette er sensitiv informasjon som du strengt tatt ikke skal huske etter å ha sett den. Anonymous poster hash: 5003d...f5e
helenaa Skrevet 14. september 2015 #17 Skrevet 14. september 2015 Det er jo ingen hemmelighet hva folk i det offentlige tjener, dessuten sitter jeg med en sånn jobb at jeg har kjennskap til alt av økonomi på huset. Jeg melder inn et skriftlig krav på forhånd som jeg forsvarer i lønnssamtalen. Og det er ikke med min leder, men med et forhandlingsutvalg som er politisk valgt. Forhandler for meg selv. Hva er Abelia?Anonymous poster hash: 083fc...ccd Abelia er en arb.giverorganisasjon, og hvis dere er med der, er det mulig at dere har lønnssamtaler nå. Ellers vil offentlig ansatte normalt ikke drive med forhandlinger denne høsten, så vidt jeg vet. Ordet "lønnssamtaler" og måten dere forhandler på, gjør også at jeg tenker Abelia. Men dette er ikke viktig; jeg ble bare litt nysgjerrig på hvordan systemene var det i du kaller "det offentlige". Men hva mener du med at "det er ingen hemmelighet hva folk i det offentlige tjener"?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #18 Skrevet 14. september 2015 Det er ingen hemmelighet hva man tjener i det offentlige fordi dette er mer eller mindre offentlig informasjon. Du kan ringe til en hvilken som helst kommune og be om å få innsyn i lønnen til de ansatte. Det er vanlig å forhandle lønn hvert år. I hvertfall for oss i kapittel 3 og 5. Siden TS er leder antar jeg han er i kapittel 5.Anonymous poster hash: 427f7...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #19 Skrevet 14. september 2015 Kapittel 3, mente jeg.Anonymous poster hash: 427f7...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #20 Skrevet 14. september 2015 Kapittel 3, mente jeg.Anonymous poster hash: 427f7...8fb Jeg er i kapittel 3, ja. Som det ble skrevet lengre opp, så kan du ringe til hvilken som helst kommune og be om innsyn i lønna til de ansatte. Det er offentlige midler som benyttes til lønninger, og da skal det være mulig for mannen i gata å få vite hva vi tjener. Jeg fikk et godt oppgjør i fjor ja, men da hsdde jeg begynnerlønn. Snakket med min tidligere leder som akkurat har gått av i dag, og han mente at jeg burde kunne kreve tilsvarende lønn som andre i ledergruppen sitter med, så det kommer jeg til å prøve meg på, så får vi se hvordan det går.Anonymous poster hash: 083fc...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå