AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #1 Skrevet 13. september 2015 Er det vanlig å miste mer hår etter fylte 40 år som kvinne? Selve hårstråene blir vel ikke tynnere, men håret mitt er ikke like tykt (har ikke samme mengde/ volum som før når jeg samler håret i hestehale). Hva kan være årsak; kan det være sykdom, bivirkninger av medisin, vitaminmangel og/ eller dårlig kosthold? Anonymous poster hash: 9a308...dac
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #2 Skrevet 15. september 2015 Hva tror dere? Kan det komme av dårlig kosthold f.eks? Hva mangler man bl.a da, i så fall? Hva annet kan det komme av? (Jeg bruker ikke medisiner som gir hårtap som bivirkning) Anonymous poster hash: 9434a...015
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Er det vanlig å miste mer hår etter fylte 40 år som kvinne? Selve hårstråene blir vel ikke tynnere, men håret mitt er ikke like tykt (har ikke samme mengde/ volum som før når jeg samler håret i hestehale). Hva kan være årsak; kan det være sykdom, bivirkninger av medisin, vitaminmangel og/ eller dårlig kosthold? Anonymous poster hash: 9a308...dac Alder skal ikke ha noe å si. Bestemora mi hadde DEN tjukke lange hårmanken til hun var langt over 90. Har du sjekket jernlageret ditt? Stoffskifte? ( T4, T3 og anti TPO , mange leger glemmer den siste...) Kosthold er viktig. Hvordan er kostholdet ditt? Nok søvn? Anonymous poster hash: e1ef9...98e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #4 Skrevet 15. september 2015 Hva tror dere? Kan det komme av dårlig kosthold f.eks? Hva mangler man bl.a da, i så fall? Hva annet kan det komme av? (Jeg bruker ikke medisiner som gir hårtap som bivirkning) Anonymous poster hash: 9434a...015 Ja, det kan komme av dårlig kosthold. Hvordan er kostholdet ditt? Får di nok viktige fettstoffer, som omega 3 o.l? Nok proteiner? Grønnsaker, frukt, bær? Bruker du andre medisiner? Anonymous poster hash: e1ef9...98e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #5 Skrevet 15. september 2015 Alder skal ikke ha noe å si. Bestemora mi hadde DEN tjukke lange hårmanken til hun var langt over 90. Har du sjekket jernlageret ditt? Stoffskifte? ( T4, T3 og anti TPO , mange leger glemmer den siste...) Kosthold er viktig. Hvordan er kostholdet ditt? Nok søvn? Anonymous poster hash: e1ef9...98e Tusen takk for svar! Jeg skal spørre legen om å få tatt prøver Kostholdet mitt er dårlig, søvnen er også dårlig, i tillegg til andre plager som bl.a. angst Anonymous poster hash: 9434a...015
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #6 Skrevet 15. september 2015 Ja, det kan komme av dårlig kosthold. Hvordan er kostholdet ditt? Får di nok viktige fettstoffer, som omega 3 o.l? Nok proteiner? Grønnsaker, frukt, bær? Bruker du andre medisiner? Anonymous poster hash: e1ef9...98e Tusen takk for svar! Jeg får for lite av de næringsstoffene som du spør om, og jeg vil rette på det. Jeg bruker noen få medisiner som ikke skal ha hårtap som bivirkning Anonymous poster hash: 9434a...015
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #7 Skrevet 15. september 2015 Tusen takk for svar! Jeg får for lite av de næringsstoffene som du spør om, og jeg vil rette på det. Jeg bruker noen få medisiner som ikke skal ha hårtap som bivirkning Anonymous poster hash: 9434a...015 Bare hyggelig! Begynn å spis sunnere, så vil du merke en forandring tenker jeg. Men angsten din kan og ha noe å so, da det kan være en stressfaktor i kroppen din, og stress påvirker kroppen negativt. Men ikke tenk på det, tenk på hva du kan forbedre:) Anonymous poster hash: e1ef9...98e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #8 Skrevet 15. september 2015 Bare hyggelig! Begynn å spis sunnere, så vil du merke en forandring tenker jeg. Men angsten din kan og ha noe å so, da det kan være en stressfaktor i kroppen din, og stress påvirker kroppen negativt. Men ikke tenk på det, tenk på hva du kan forbedre:)Anonymous poster hash: e1ef9...98e Du er en engel! Anonymous poster hash: 9434a...015
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #9 Skrevet 15. september 2015 Tusen takk for svar! Jeg får for lite av de næringsstoffene som du spør om, og jeg vil rette på det. Jeg bruker noen få medisiner som ikke skal ha hårtap som bivirkning Anonymous poster hash: 9434a...015 Selv om det står at medisiner ikke har hårtap som bivirkning, kan de ha det, da alle reagerer forskjellig på medisiner, og hvis du tar flere medisiner f.eks, kan den blandingen gjøre utslag. Angående kost : tenk rene, sunne næringstoffer, mat fra bunnen av, sunne fettstoffer som ekstra virgin kokosolje ( ja du kan ta en spisesje hver dag f.eks, og som hårkur, en håndfull usalta nøtter ( hassel, mandler, cashew,brasilnøtter har mye selenium f.eks ), mye grønt som spinat ( du kan lage spinatsalat ) med avocado, olivenolje, tomat osv. Fisk, kjøtt ( men hold deg unna for mye rødt kjøtt ), blåbær, bringebær, mango, kiwi etc. Tenk helhet. Anonymous poster hash: e1ef9...98e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #10 Skrevet 15. september 2015 Du er en engel! Anonymous poster hash: 9434a...015 Anonymous poster hash: e1ef9...98e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #11 Skrevet 15. september 2015 Selv om det står at medisiner ikke har hårtap som bivirkning, kan de ha det, da alle reagerer forskjellig på medisiner, og hvis du tar flere medisiner f.eks, kan den blandingen gjøre utslag. Angående kost : tenk rene, sunne næringstoffer, mat fra bunnen av, sunne fettstoffer som ekstra virgin kokosolje ( ja du kan ta en spisesje hver dag f.eks, og som hårkur, en håndfull usalta nøtter ( hassel, mandler, cashew,brasilnøtter har mye selenium f.eks ), mye grønt som spinat ( du kan lage spinatsalat ) med avocado, olivenolje, tomat osv. Fisk, kjøtt ( men hold deg unna for mye rødt kjøtt ), blåbær, bringebær, mango, kiwi etc. Tenk helhet. Anonymous poster hash: e1ef9...98e Tusen takk for mange gode råd! Anonymous poster hash: 9434a...015
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #12 Skrevet 15. september 2015 "Hårskifte"? Hårstrået har en begrenset levetid, 6-8 år om jeg husker rett. Det gjør at i perioder kan man miste veldig mye hår. Både jeg og søsteren min mistet halvparten av håret rundt 8-9 årsalderen og da vi var ca 16-17. Det ble like tykt igjen etterpå, eller søsteren min har nettopp mistet hår så hennes har ikke kommet tilbake igjen enda.Anonymous poster hash: 4a468...546
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #13 Skrevet 15. september 2015 "Hårskifte"? Hårstrået har en begrenset levetid, 6-8 år om jeg husker rett. Det gjør at i perioder kan man miste veldig mye hår. Både jeg og søsteren min mistet halvparten av håret rundt 8-9 årsalderen og da vi var ca 16-17. Det ble like tykt igjen etterpå, eller søsteren min har nettopp mistet hår så hennes har ikke kommet tilbake igjen enda.Anonymous poster hash: 4a468...546 Hvis man mister så mye som du beskriver, tipper jeg at noe annet ligger bak. Har alltid hatt langt, fyldig hår, og selv om håret har forskjelig levetid har jeg ikke mistet det sånn som du beskriver. Hvis man mister mye hår, tenker jeg følgende ( noe var jeg inne på da jeg svarte ts igår ) : - for lavt jernlager ( man kan miste mye hår pga lav ferritin, viktig å få sjekket så man kan ta jerntilskudd ) - lavt stoffskifte - dårlig og feil kosthold - for lite søvn, da god , dyp søvn - medisiner - for lite bevegelse - ustabile hormoner, som kan komme av noe av det jeg nevnte ovenfor og/eller uregelmessig søvnmønster.( Lurt å sjekke sine hormoner ). Ts : ta regelmessig omega 3 og spis sunt, få nok søvn og regelmessig bevegelse. Masser gjerne hodebunnen også innimellom:) Ei jeg kjenner hadde ekstremt lavt jernlager, hun mistet mye hår. hun hadde og for lavt stoffskifte, men har forløpig holdt seg unna medisiner. Håret hennes begynner å komme tilbake for fullt. Hun tar omega 3 regelmessig nå, og nattlysolje ( evening primrose oil ). Hun tar og Spirulina, som har masse næringsstoffer og sier hun føler det har hjulpet mye, samt sitt sunne kosthold. Anonymous poster hash: e1ef9...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå