Gå til innhold

Tapas-hva bestille hva lage selv

Anbefalte innlegg

Gjest erteblomst
Skrevet

Hei!

Vi skal ha barnedåp med ca 30 gjester. Cateringfirmaene heromkring tar opp mot 400 kr pr person for tapas, så av økonomiske årsaker tenkte jeg å lage noe selv og bestille noe.

Spørsmålet er: hva bør jeg bestille og hva bør jeg lage selv? Jeg tenker på

1. Smak-hva er vanskeligst/lettest å lage like godt selv?

2. Effektivitet-avveing mellom tid og penger. Jeg sparer jo penger dersom jeg lager de dyre rettene selv, men dersom jeg blir stående på kjøkkenet i dagesvis er et ikke kost/nytte effektivt.

3. Selve dåpsdagen: hvilke retter bør jeg få levert for å få minst mulig jobb på selve dagen?

Noen som har bestilt noe og laget noe? Hva bestilte dere ev?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spekemat, ost og oliven er i alle fall enkelt å fikse selv, og kan gjøres klart på fat i god tid. Spekemat og ost er det nok mye penger å spare på også. Brød/focaccia hadde jeg fått levert, det er så mye bedre når det er laget samme dag, og det har du sikkert ikke tid til. 

Ellers er det litt vanskelig å si, det kommer jo litt an på hvor god kjøleplass du har, om du skal ha dåpen hjemme eller i leid lokale, og om du har tid til å varme opp noe rett før servering. Og tapas er jo så mye forskjellig. Kanskje du får flere tips om du setter opp en omtrentlig liste over hva slags retter du kunne tenke deg? 

Anonymous poster hash: 7b8a7...65f
Skrevet

Foccacia kan lages i god tid på forhånd, fryses, tines og varmes i ovn. Blir like godt :) Eggerøre er kjapt å lage, og kan lages dagen før. Oster, spekemat, pålegg, majones, dressinger (rømmelade men det blir mer koldtbord enn tapas? Det spørs jo litt hvilke retter du tenker) kan kjøpes inn. Kjøttboller kan også lages lang tid i forveien, fryses ned og varmes litt i ovn eller mikro. Baconsurrede dadler tar liten tid og stekes i ovn. Du kan sikkert surre de dagen før, og bare legge utover på platen og steke samme dag. Går det ikke an å kjøpe ferdigstekte kyllingvinger? I såfall er jo det mulig å varme de opp i ovn også dersom du vil servere de varme. Om du bruker boil-in-bag-ris, treng du ikkje bekymre deg for svidd ris. Da koker den uten at den trenger å passes veldig på. Skjær opp frukt, bær, lag salat? 

Kanskje mannen din, en venninne eller et familiemedlem kan lage salaten feks? Eller vil du gjøre alt selv? :) Dersom du skriver litt mer om hvilke type retter du vil ha, så skal vi se om vi har flere tips! Lykke til! :) 

• Liker 1
Gjest erteblomst
Skrevet

Takk for svar! Vi skal ha dåpen hjemme og har ett kjøleskap tilgjengelig.

Hvilke retter vi skal ha avhenger litt av hva som er mest "effektivt", men vi liker:

Kjøttboller

Stekte poteter

Kylling av noe slag

Chorizo varm

Fisk/sjømat varm

Varmehandlet grønnsaksrett av noe slag

Spekemat

Salat

Ost

Grønnsaker

Aioli og noen fler dipper/sauser

Brød

Noe annet vi bør ha?

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å lage noe samme dag utover å varme opp og anrette.

Skrevet

Takk for svar! Vi skal ha dåpen hjemme og har ett kjøleskap tilgjengelig.

Hvilke retter vi skal ha avhenger litt av hva som er mest "effektivt", men vi liker:

Kjøttboller 

Lages i god tid, fryses ned, varmes i ovn. Evt Lages dagen før, legges i kjøleskap. Varmes eller serveres kalde.

Stekte poteter

Kutt poteter dagen før, legg i lufttett boks med olje og krydder. Hives oppi form og stekes samme dag.

Kylling av noe slag

Ferdigstekt om mulig? Kan varmes i ovn.

Chorizo varm

Stekes i full fart på stekepanne. Kan evt lages dagen før, men tar like kort tid å bare steke samme dag. Kan skjæres opp på forhånd dersom den ikke er ferdigskjært.

Fisk/sjømat varm

Her kan du evt bestille? Om du ikke bare lager til krydrede reker i lufttett boks dagen før. Serveres kald.

Varmehandlet grønnsaksrett av noe slag

Også bestilles? Evt lag noe dagen før og varm opp igjen? Har ingen forslag i farten. 

Spekemat

Kjøp inn selv, legg på fat. Kan legges på fat dagen før, men da blir det trangt i kjøleskapet. 

Salat

Kan lages dagen før. 

Ost

Kjøp inn, legg på fat.

Grønnsaker

Hakk og skrell dagen før. Gulrøtter kan feks ligge i vann over natten.

Aioli og noen fler dipper/sauser

Lages en dag eller to i forveien, evt kjøp ferdig og server i skåler?

Brød

Kjøpes dagen før, og kuttes i brødskjæremaskin. 

Noe annet vi bør ha?

Anbefaler baconsurrede dadler. 

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å lage noe samme dag utover å varme opp og anrette.

Om du har en nabo du kan alliere deg med, så kan det være greit å låne en stekeovn til? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...