Gå til innhold

Den berømte smellen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slanket meg i et behagelig tempo i over et år og er (var?) bare et par kg unna målvekta. Har følt meg pigg og velernært hele veien, aldri noe som har manglet meg. Søtsug hadde gradvis forsvunnet etter et år med nedtrapping.

For tre uker siden "åpnet jeg døren" eller noe og har siden da gått på en-tre krrraftige smeller i uka (snakker 3-4doblet kaloriinntak). Har nesten rukker å gå av meg vannvekten i mellom slagene men kommer bare lengre og lengre unna målvekten ettersom smellene kommer over meg igjen. Jeg tror jeg bare fikk smaken på søtsaker igjen og har fått suget tilbake etter å ha bragt det inn i livet mitt igjen.

Jeg prøver å gå over årsakene til dette så jeg lettere kan komme meg på rett kjør igjen. Det virker lysere og enklere i fire-fem dager igjen før jeg bare vil ha en liten sjokoladebit som så blir til hundre "ettersom dagen allerede er ødelagt og jeg får begynne på nytt i morgen". Jeg fatter ikke hvor dette kommer fra, ettersom jeg har klart meg så bra så lenge. Har ikke følt at det har vært tungt en gang tidligere, det er først nå når jeg har begynt igjen..

Jeg analyserer og tenker løsninger.. Hva har endrer seg? Jeg jobber mer og har også blitt student. Dermed travlere hverdag. Stress? Hvordan kan jeg håndtere stress annerledes? Hvordan kan jeg løse det uten å gå på bekostning av kostholdet? Hvordan kan jeg avbryte en binge og la det bli med 1000 kcal ekstra istedet for å ta det til ekstreme mengder "når dagen allerede er ødelagt"?

Jeg har skrevet ned tips til meg selv..

"Stopp og tenk: sulten eller sugen? Vent 30 min før du forsyner deg/gjør noe annet/luft bikkja først"

"Belønn deg selv etter hver uke godt gjennomført uten binges. 250 kr til hva du måtte ønske deg for hver uke du ikke klikker og spiser som en bulemiker"

"Drikk vann og vent først"

etc etc..

Jeg skal teste disse metodene til uka. I morgen er nemlig nok en ny start etter en helg der jeg har spist som et helt herrelandslag i skiidrett. Jeg er motivert og vet at de dagene jeg spiser fornuftig så har jeg det best med meg selv og mangler ingenting. Men så kommer trangen, jeg er svak i et sekund og lokket er tatt av og jeg spiser som om armageddon står for dør..

Andre som har kommet til et slik punkt i vektnedgangen? Jeg vet at det ikke mangler noe i det hverdagslige kostholdet mitt for det har fungert utmerket i over et år og jeg har aldri hatt så mye overskudd. Det eneste jeg kan tenke meg at er årsaken er graden av stress og plikter i livet mitt nå i forhold til før..

Beklager for et langt og kronglete innlegg.. Jeg mener egentlig bare å spørre etter råd, erfaringer og kanskje litt oppmuntring..

Anonymous poster hash: 45285...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overspising kan være en form for spiseforstyrrelse.

Anonymous poster hash: dbbc5...070
Skrevet

Forstår jeg det riktig med at du belønner deg på slutten av bra uker med 250 kr til hva du måtte ønske deg? Altså mat? Man kan få ganske mye godteri, chips og andre usunne ting for 250,-. Dette virker ikke hensikstmessig for en sunn og god vektnedgang.

Skrevet

Forstår jeg det riktig med at du belønner deg på slutten av bra uker med 250 kr til hva du måtte ønske deg? Altså mat? Man kan få ganske mye godteri, chips og andre usunne ting for 250,-. Dette virker ikke hensikstmessig for en sunn og god vektnedgang.

Nei, ikke mat. Litt uklart beskrevet i HI. Klær, sminke, ting jeg ønsker meg osv. Lever på et stramt studentbudsjett og 1000 kr i mnd til meg selv er for meg en passelig mengde jeg kan tillate meg.

Skrevet

Kan jeg spørre om høyde, vekt og kaloriinntak før og etter vektnedgang?

Har du presset deg så hardt og levd et så strengt regime at det rett og slett ikke er mulig å ha det som en livsstil, men at det blir en livslang diett der du alltid må være restriktiv?

Skrevet

Kan jeg spørre om høyde, vekt og kaloriinntak før og etter vektnedgang?

Har du presset deg så hardt og levd et så strengt regime at det rett og slett ikke er mulig å ha det som en livsstil, men at det blir en livslang diett der du alltid må være restriktiv?

166 cm, 58 kg. Lite muskler.

Før er usikkert. Mye sukkerdrikke og generelt lite gjennomtenkt kosthold, spiste ufornuftig og fikk lite energi og næring for kaloriene.

Har ligget på 15-1600 kcal/dagen i et års tid med rom for vin og en ekstra porsjon i helgene så har hatt en rolig og behagelig vektnedgang (ca 10 kg på et år).

Skrevet

166 cm, 58 kg. Lite muskler.

Før er usikkert. Mye sukkerdrikke og generelt lite gjennomtenkt kosthold, spiste ufornuftig og fikk lite energi og næring for kaloriene.

Har ligget på 15-1600 kcal/dagen i et års tid med rom for vin og en ekstra porsjon i helgene så har hatt en rolig og behagelig vektnedgang (ca 10 kg på et år).Anonymous poster hash: 45285...b79

Men spiser du "vanlig" mat eller en type diett ala lavfett? Trener du mye? Da kan 15-1600 kcal bli for lite om du f.eks brenner bort kalorier med trening og ikke kompenserer med nok mat.

Prøver bare å avdekke om det kan være noe brister i livsstilen din. Virker som at for nå så er blodsukkeret ditt ute å kjøre. Jeg kan anbefale å øke med proteiner og fett for å stabilsere blodsukkeret og fett holder deg mett lengre. Om ikke for alltid, så for en liten periode inntil du får kontroll på sukkersuget.

Skrevet

Men spiser du "vanlig" mat eller en type diett ala lavfett? Trener du mye? Da kan 15-1600 kcal bli for lite om du f.eks brenner bort kalorier med trening og ikke kompenserer med nok mat.

Prøver bare å avdekke om det kan være noe brister i livsstilen din. Virker som at for nå så er blodsukkeret ditt ute å kjøre. Jeg kan anbefale å øke med proteiner og fett for å stabilsere blodsukkeret og fett holder deg mett lengre. Om ikke for alltid, så for en liten periode inntil du får kontroll på sukkersuget.

Fint at du spør. :) Er takknemlig for all hjelp til å komme til bunns i dette.

Ingen diett. Spiser det jeg liker og tror jeg har en normal fordeling av næringsstoffer. Sjekket mfp og på normale dager ligger karbo på rundt 160-170g, fett ca 60g og proteiner 60-70g. Er det kanskje lurt å få ned karbo litt og prøve å få opp fett- og proteinmengden?

Jeg trener ikke. Sykler til og fra jobb og skole som begge er to km unna hjemmet, så kan bli mellom 4 og 8 km på sykkel om dagene (altså ikke stort) og jeg er på tur med hunden i 60-100 min for dagen (fordelt på flere turer) i et veldig rolig tempo (ingen økt puls).

Takker for tipsene. Skal se nærmere på blodsukkerstabilisering.

Skrevet

Fint at du spør. :) Er takknemlig for all hjelp til å komme til bunns i dette.

Ingen diett. Spiser det jeg liker og tror jeg har en normal fordeling av næringsstoffer. Sjekket mfp og på normale dager ligger karbo på rundt 160-170g, fett ca 60g og proteiner 60-70g. Er det kanskje lurt å få ned karbo litt og prøve å få opp fett- og proteinmengden?

Jeg trener ikke. Sykler til og fra jobb og skole som begge er to km unna hjemmet, så kan bli mellom 4 og 8 km på sykkel om dagene (altså ikke stort) og jeg er på tur med hunden i 60-100 min for dagen (fordelt på flere turer) i et veldig rolig tempo (ingen økt puls).

Takker for tipsene. Skal se nærmere på blodsukkerstabilisering.Anonymous poster hash: 45285...b79

Virker som om du gjør alt riktig :) Er nok rett og slett at du har vært så flink mht til sukker og søtsaker at når du først fikk smaken på det igjen så vil mye ha mer og det kan skje hvem som helst. Sukker er jo avhengighetsskapende.

Jeg slet selv med ustabilt blodsukker før jeg gikk over på lavkarbo. Kunne seriøst leve på smågodt og sjokolade. Da jeg økte med fett og proteiner så stoppet søtsuget av seg selv. Var helt sært å plutselig ikke ha sug etter søtt lenger :P

Jeg ville testet litt mindre karbo og mer fett og proteiner en liten periode frem til du får kontroll på sukkersuget og så innføre mer av de gode karbsene igjen :) Worth a shot :)

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du forteller, TS! Jeg kan ha gode perioder leenge, men når jeg først sprekker, så sprekker jeg på ordentlig. Det er sjeldent snakk om 1 dag, men minst en uke. Hvis mandagen går dårlig, så tenker jeg typ "jaja, nå er alt ødelagt uansett, så da kan jeg bare spise som jeg vil frem til neste mandag". Og det er jo utrolig dumt! Jeg er spesielt fæl på å tenke sånt når jeg har det stressende ellers, som at jeg har en oppgave (eller tre) som skal inn, eller at det er eksamensperiode. Så jeg jobber i alle fall med å snu tankegangen min til at 1 dags nedtur ikke trenger å være en hel uke. Det ødelegger veldig mye mer enn det er verdt, for jeg har det også best når jeg spiser sunt og balansert (og trener). Jeg synes tipsene du har lagd deg er veldig gode, for øvrig! Hva med å prøve å bytte ut det usunne med noe sunnere også? Popcorn lagd på varmluft (uten fett, i popcornmaskin) inneholder ca halvparten av kaloriene i micropop, grønnsaker kuttet i staver dyppet i holiday-dressing er himmelsk (evnt bare grønnsakene).. Hvis du MÅ ha sjokolade, si at det MÅ bare maks 50g i en fruktsalat. Det er sånn jeg har blitt venn med sjokolade, i alle fall. Før kunne jeg spise 200g på ti minutter, men nå holder det i lange baner med 25-50g. Hvis du ikke er keen på fruktsalat, så anbefaler jeg å suge på sjokoladen som et drops! Da får du tid til å virkelig smake på sjokoladen og nyte den, og man spiser mindre enn man normalt ville gjort.

Skrevet

Det ordner seg. Husk at det tar 7000 kalorier EKSTRA å legge på seg en skarve kg.

Anonymous poster hash: 51d78...b24
Skrevet

Jeg mener ikke å spamme ned forumet, og heller ikke at du har et unormalt forhold il mat, men kanskje kan denne siden være til nytte - ta med deg det du får ut av den og/eller ignorer etter hvordan det føles: What is Normal Eating?

Skrevet

Jeg har også hatt det sånn en liten periode nå og tenkte på samme måte: "nå kommer smellen" og begynte å analysere hva jeg hadde gjort feil. Skjønte ikke helt hva som kunne ligge bak for jeg hadde jo gjort alt riktig denne gangen og holdt meg "i skinnet" i over et år. "I skinnet" = telle kalorier på en sunn måte. 

Stresset meg opp og tenkte at nå er alt ødelagt, nå klarer jeg ikke kontrollere meg selv etc men så tenkte jeg meg litt om. Alle har nemlig sånne dager og sånne perioder. Det er bare det at de som ikke har hatt vektproblemer, de tenker ikke over det på samme måte. De vennene jeg har som er normalvektige kan si sånn "åh, nå har jeg lagt på sofaen og proppet meg med smågodt hele jula (og det har de gjort). Nå skal det bli godt å komme tilbake til hverdagen". That's it. De tenker ikke "hjeeeeelp, nå er alt ødelagt, tenk om jeg legger på meg igjen, tenk om jeg ikke klarer å hente meg inn igjen, nå har jeg blitt feit, nå er jeg stygg, nå kommer jeg aaaaaaaldri til å bli slaaaaaaaaank" sånn som jeg tenker. 

Normalvektige kan også overspise i stressede perioder, men de tar seg i det og slutter .Går videre og setter ikke "stempel" på handlingene sine. De tar det for det det er. Tror det er mer normalt å ha et spisemønster som ikke følger et mønster for å si det sånn :-) Hvis man har full kontroll hele tiden så MÅ man sprekke. Ingen har full kontroll 24/7/365 - ikke i åresvis i strekk. Jeg har hatt det i et år nå og trodde det var blitt en vane, men ser nå at når livet plutselig står opp ned så var det ikke en vane likevel. Jeg må fremdeles jobbe for det. Fordelen er at nå vet jeg hvordan jeg gjør det og hvor jeg vil. Og jeg forbeholder meg retten til å stresse som F (med et glimt i øyet) neste gang jeg står med hodet begravd i posene fra Den Lille Nøttefabrikken :-) Og så forbeholder jeg meg retten til å komme inn på sporet igjen rett etterpå som om ingenting har skjedd. Det klarer du også helt fint. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...