AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #1 Skrevet 13. september 2015 Hei! Går siste året på vgs og tenker på hva jeg ønsker å studere. Snittet mitt er foreløpig på 5 blank og jeg går realfag (biologi 1+2, matte s1+s2, fysikk 1). Vil helst studere i Bergen og synes geografi virker spennende, men det er litt deprimerende å jobbe så hardt for gode karaterer og søke seg inn på et studie der absolutt alle med bestått generell studiekompetanse kommer inn. Tenkte da også på lektorprogram i geografi på NTNU. Her må du ha 47 karakterpoeng. Da får jeg master i geografi, PPT + et valgritt årsstudium (Fag2). Altså 8 års utdannelse kortet ned til 5. Synes det virker kjekt å være lærer, men vil ikke binde meg til å måtte bli det, som jeg er redd jeg kommer til å gjøre om jeg tar lektorprogrammet. Tenker også at en master der kanskje ikke er like mye verdt ved jobbsøking andre steder, som en ren master i geografi. Kan alltids bygge på med PPT i framtiden, men geografi er bare et to-timersfag i vgs, og jeg måtte nok da også studere flere fag for å få meg jobb innen dette. Har tenkt på geologi, men stein er ganske uinteressant. Er samspillet mellom naturen, samfunn osv jeg er interessert i. Hater forøvrig matte og fysikk og alt det der, men har 5 i fysikk og 6 i matte s1, så skulle nå klare litt. Anonymous poster hash: db311...17d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #2 Skrevet 14. september 2015 Hei! Går siste året på vgs og tenker på hva jeg ønsker å studere. Snittet mitt er foreløpig på 5 blank og jeg går realfag (biologi 1+2, matte s1+s2, fysikk 1). Vil helst studere i Bergen og synes geografi virker spennende, men det er litt deprimerende å jobbe så hardt for gode karaterer og søke seg inn på et studie der absolutt alle med bestått generell studiekompetanse kommer inn. Tenkte da også på lektorprogram i geografi på NTNU. Her må du ha 47 karakterpoeng. Da får jeg master i geografi, PPT + et valgritt årsstudium (Fag2). Altså 8 års utdannelse kortet ned til 5. Synes det virker kjekt å være lærer, men vil ikke binde meg til å måtte bli det, som jeg er redd jeg kommer til å gjøre om jeg tar lektorprogrammet. Tenker også at en master der kanskje ikke er like mye verdt ved jobbsøking andre steder, som en ren master i geografi. Kan alltids bygge på med PPT i framtiden, men geografi er bare et to-timersfag i vgs, og jeg måtte nok da også studere flere fag for å få meg jobb innen dette. Har tenkt på geologi, men stein er ganske uinteressant. Er samspillet mellom naturen, samfunn osv jeg er interessert i. Hater forøvrig matte og fysikk og alt det der, men har 5 i fysikk og 6 i matte s1, så skulle nå klare litt.Anonymous poster hash: db311...17d En master er vel en master? Tipper det de gjør i Trondheim er å sørge for at de frie valgfagene du tar i en vanlig master blir brukt slik at du ender opp med ppu og et årsfag. Anonymous poster hash: f88ff...63d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #3 Skrevet 14. september 2015 Hva tenker du å jobbe med dersom du tar master i geografi? Er det jobb å få etterpå? Lektorutdanning er veldig bra utdanning, og jeg vil tro du finner jobb relativt fort. Lektorutdanning er en master. Anonymous poster hash: 3efcd...cc0
lillsunshine Skrevet 14. september 2015 #4 Skrevet 14. september 2015 Hei! Går siste året på vgs og tenker på hva jeg ønsker å studere. Snittet mitt er foreløpig på 5 blank og jeg går realfag (biologi 1+2, matte s1+s2, fysikk 1). Vil helst studere i Bergen og synes geografi virker spennende, men det er litt deprimerende å jobbe så hardt for gode karaterer og søke seg inn på et studie der absolutt alle med bestått generell studiekompetanse kommer inn. Tenkte da også på lektorprogram i geografi på NTNU. Her må du ha 47 karakterpoeng. Da får jeg master i geografi, PPT + et valgritt årsstudium (Fag2). Altså 8 års utdannelse kortet ned til 5. Synes det virker kjekt å være lærer, men vil ikke binde meg til å måtte bli det, som jeg er redd jeg kommer til å gjøre om jeg tar lektorprogrammet. Tenker også at en master der kanskje ikke er like mye verdt ved jobbsøking andre steder, som en ren master i geografi. Kan alltids bygge på med PPT i framtiden, men geografi er bare et to-timersfag i vgs, og jeg måtte nok da også studere flere fag for å få meg jobb innen dette. Har tenkt på geologi, men stein er ganske uinteressant. Er samspillet mellom naturen, samfunn osv jeg er interessert i. Hater forøvrig matte og fysikk og alt det der, men har 5 i fysikk og 6 i matte s1, så skulle nå klare litt. Anonymous poster hash: db311...17d Hva mener du med at det er 8 års utdanning kokt ned til 5? Dersom du sikter til 60 stp med et annet fag, så er det inkorporert i utdannelsen uansett. Lektorutdanningen er bygd opp som en bachelor (3 år) og 2 år (master). De aller fleste bachelorprogrammet har uansett 60 frie stp, og det gjelder nok helt sikkert geografi også. (Iallfall sist jeg sjekket ved UiB) Du sparer kanskje 1 år totalt rent studiemessig om du tar lektorutdanning i stedet for geografi bachelor + master også 1 år med PPU for å bli lektor i etterkant. Jeg har tatt mange felles fag med lektorstudenter og denne pedagogikken og praksisen som er innbygd i studiet gjør til at studiet er ekstra krevende. Didaktikk, pedagogikk og praksisfag er gjerne bare 5 stp på papiret, men kunne likegodt vært 15 stp. Det er ganske mye å gjøre, så det vil være bakdelen med å gå lektorprogrammet. Dersom du vil kunne vie mer tid til det rent fagmessige så anbefaler jeg deg å ta bachelor + master, også bruker du 60 stp i bachelorgraden på noe som kan bli ditt 2.undervisningsfag, sånn at du har muligheten til å ta PPU i etterkant. Da vil du bruke 1 år mer, men du vil sannsynligvis være faglig sterkere og ha flere muligheter. Matte vil f.eks. være veldig lurt å ha som 2.fag. Det er etterspurt Man trenger nødvendigvis ikke mer enn 2 undervisningsfag for å undervise på VGS, det er jo uansett det de aller fleste som har gått lektorutdanning har.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #5 Skrevet 14. september 2015 Hva mener du med at det er 8 års utdanning kokt ned til 5? Dersom du sikter til 60 stp med et annet fag, så er det inkorporert i utdannelsen uansett. Lektorutdanningen er bygd opp som en bachelor (3 år) og 2 år (master). De aller fleste bachelorprogrammet har uansett 60 frie stp, og det gjelder nok helt sikkert geografi også. (Iallfall sist jeg sjekket ved UiB) Du sparer kanskje 1 år totalt rent studiemessig om du tar lektorutdanning i stedet for geografi bachelor + master også 1 år med PPU for å bli lektor i etterkant. Jeg har tatt mange felles fag med lektorstudenter og denne pedagogikken og praksisen som er innbygd i studiet gjør til at studiet er ekstra krevende. Didaktikk, pedagogikk og praksisfag er gjerne bare 5 stp på papiret, men kunne likegodt vært 15 stp. Det er ganske mye å gjøre, så det vil være bakdelen med å gå lektorprogrammet. Dersom du vil kunne vie mer tid til det rent fagmessige så anbefaler jeg deg å ta bachelor + master, også bruker du 60 stp i bachelorgraden på noe som kan bli ditt 2.undervisningsfag, sånn at du har muligheten til å ta PPU i etterkant. Da vil du bruke 1 år mer, men du vil sannsynligvis være faglig sterkere og ha flere muligheter. Matte vil f.eks. være veldig lurt å ha som 2.fag. Det er etterspurt Man trenger nødvendigvis ikke mer enn 2 undervisningsfag for å undervise på VGS, det er jo uansett det de aller fleste som har gått lektorutdanning har. Når man tar master i historie er det 30 studiepoeng som er "frie", hvor man kan ta ppu-fag. Om det er lignende i geografi slipper man vel unna med et halvt år ekstra. Anonymous poster hash: f88ff...63d
lillsunshine Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 (endret) Når man tar master i historie er det 30 studiepoeng som er "frie", hvor man kan ta ppu-fag. Om det er lignende i geografi slipper man vel unna med et halvt år ekstra.Anonymous poster hash: f88ff...63d Du mener altså i selve masterprogrammet og ikke som frie studiepoeng i bachelorgraden? Det er iallfall ikke slik på masterprogrammene i språkfagene, der er oppbyggingen ganske fastlagt, men mulig det er sånn i historie. Ikke så ille det da, men hvordan kan man i utgangspunktet bare ta 30 stp av PPU? Jeg trodde det måtte heng sammen og tas i ett som et årsstudium? Og når i programmet kan man ta disse 30 stp? Siden 60 stp er masteroppgave som må skrivest til sist, da gjenstår jo bare høst eller vårsemesteret på 1.året i masteren? Da blir det jo lenge til man eventuelt får tatt resten av PPU-studiet. Synest det høres litt upraktisk ut? Endret 14. september 2015 av lillsunshine
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #7 Skrevet 14. september 2015 Hva mener du med at det er 8 års utdanning kokt ned til 5? Master: 5 år PPU: 2 år Et ekstra fag: 1 år Totalt 8 års utdanning som du tar over 5 år, på en måte, hehe. Har ikke peiling på hva jeg vil bli. Bistandsarbeid virker spennende, men jeg vil bo i Norge, og helst ha en jobb med minst mulig reising. Vet om ulike yrkestitler en kan bli, men ikke hva det går ut på. F.eks. samfunnsplanlegger. Tenker bare at når faget/studiet er spennende bør jeg kunne få en jobb jeg trives med. Ellers er det dette med å bo i Bergen - der familien eier noen fine leiligheter som jeg kan bo i gratis, og i en by jeg kan tenke meg å bo i videre.. eller Trondheim der jeg må betale for å bo i en kjedelig, midlertidig studentbolig. Dog er det jo noe spesielt ved dette også, og at jeg blir noe jeg trives som er viktigere enn hvor jeg bor. Anonymous poster hash: db311...17d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #8 Skrevet 14. september 2015 Master: 5 årPPU: 2 årEt ekstra fag: 1 årTotalt 8 års utdanning som du tar over 5 år, på en måte, hehe.Har ikke peiling på hva jeg vil bli. Bistandsarbeid virker spennende, men jeg vil bo i Norge, og helst ha en jobb med minst mulig reising. Vet om ulike yrkestitler en kan bli, men ikke hva det går ut på. F.eks. samfunnsplanlegger. Tenker bare at når faget/studiet er spennende bør jeg kunne få en jobb jeg trives med.Ellers er det dette med å bo i Bergen - der familien eier noen fine leiligheter som jeg kan bo i gratis, og i en by jeg kan tenke meg å bo i videre.. eller Trondheim der jeg må betale for å bo i en kjedelig, midlertidig studentbolig. Dog er det jo noe spesielt ved dette også, og at jeg blir noe jeg trives som er viktigere enn hvor jeg bor. Anonymous poster hash: db311...17d Du regner veldig merkelig. PPU er kun ett år/60 studiepoeng. Når du tar en bachelor (og såmaster) har du vanligvis frie emner, som vil si at du kan få en del studiepoeng i et annet fag. Dette gjelder også geografi på NTNU. Der er hele andre året valgfritt, som vil si at du ta et årstudium i et annet fag. Se her: http://www.ntnu.no/studier/bgeog/oppbygning Du sparer altså maks ett år på å gå lektorprogrammet.Anonymous poster hash: 106f6...3df 3
lillsunshine Skrevet 14. september 2015 #9 Skrevet 14. september 2015 Du regner veldig merkelig. PPU er kun ett år/60 studiepoeng. Når du tar en bachelor (og såmaster) har du vanligvis frie emner, som vil si at du kan få en del studiepoeng i et annet fag. Dette gjelder også geografi på NTNU. Der er hele andre året valgfritt, som vil si at du ta et årstudium i et annet fag. Se her: http://www.ntnu.no/studier/bgeog/oppbygning Du sparer altså maks ett år på å gå lektorprogrammet.Anonymous poster hash: 106f6...3df Ja, det var dette jeg prøvde å si. Du sparer ikke 3 år på å ta lektorprogrammet kontra å gå vanlig master + PPU 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #10 Skrevet 14. september 2015 Du mener altså i selve masterprogrammet og ikke som frie studiepoeng i bachelorgraden? Det er iallfall ikke slik på masterprogrammene i språkfagene, der er oppbyggingen ganske fastlagt, men mulig det er sånn i historie. Ikke så ille det da, men hvordan kan man i utgangspunktet bare ta 30 stp av PPU? Jeg trodde det måtte heng sammen og tas i ett som et årsstudium? Og når i programmet kan man ta disse 30 stp? Siden 60 stp er masteroppgave som må skrivest til sist, da gjenstår jo bare høst eller vårsemesteret på 1.året i masteren? Da blir det jo lenge til man eventuelt får tatt resten av PPU-studiet. Synest det høres litt upraktisk ut? Ja jeg mente du kunne bytte ut et par av de obligatoriske fagene ved spesiell søknad. Men nå finner jeg ikke igjen der jeg leste det. Så det er mulig jeg roter fælt og blander det med noe helt annet. Anonymous poster hash: f88ff...63d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå