Gå til innhold

Er du villig til å betale over takst/prisantydning i Oslo nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er på boligjakt i Oslo nå, er dere fremdeles villig til å betale over takst/prisantydning?

Det har jo vært ganske ville tilstander i boligmarkedet i Oslo den siste tiden hvor det nesten har vært normalen at leiligheter blir solgt 500 000 eller mer over takst. Det virker som det har roet seg litt nå, og ettersom alle er klar over at økonomien i Norge ikke akkurat går lyse tider i møte lurer jeg på hva andre boligkjøpere i Oslo tenker nå. I Stavanger har det jo gått tregt i boligmarkedet en stund pga av nedgangen i oljeindustrien og kanskje har ringvirkningene også nådd Oslo nå.

Jeg er på utkikk etter leilighet i Oslo men er litt usikker på om jeg skal sitte på gjerdet litt til og se hvordan boligmarkedet utvikler seg, jeg er redd for å gå over takst/prisantydning nå for så å oppleve at boligmarkedet går nedover pga dårlige utsikter i økonomien og jeg ender opp med å ha kjøpt på toppen av markedet og potensielt få lavere pris når jeg selger igjen.

Hva tenker andre? Ville dere ventet litt nå, som magefølelsen min sier?

Anonymous poster hash: 35c99...701
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er jeg villig til. Jeg har ikke noe inntrykk av at det er noen dypp. Alternativet er nok ett tiår på leiemarkedet. Det kan godt være at det kommer en liten dypp i fremtiden, men jeg gar 0 tro på en stor og varig boligboble. Kommer det ett 'krack'så varer det Max ett år, slik som i 08. Hvis jeg vinner en budrunde nå så har jeg ett kangtidsperspektiv og kommer til å tjene på det uansett...

Anonymous poster hash: f6250...6c5

• Liker 4
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Ja, jeg ville betalt over. Noen ting må man bare gamble med. Du kan sitte år og se på at prisene øker og øker, eller hoppe i det og krysse fingrene. Noen ting kan gå gærnt og noen ting kan gå fint.

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Ja, jeg ville betalt over. Noen ting må man bare gamble med. Du kan sitte år og se på at prisene øker og øker, eller hoppe i det og krysse fingrene. Noen ting kan gå gærnt og noen ting kan gå fint.

Selv nå som arbeidsledigheten bare øker og økonomien går dårlig og er forventet å gå enda dårligere framover? Hvis boligmarkedet fremdeles gikk så det suste, økonomien gikk bra og arbeidsledigheten var på normalt nivå så er jeg enig, men føler meg så usikker nå som alle eksperter advarer mot dårligere tider. Vil ikke være blant de som kjøpte på topp rett før alt gikk nedover...

Skrevet

Så lenge du kjøper en leilighet/et hus der du kan se for deg at du bor i 5 år frem i tid, tror jeg du fint kan gå litt over takst. Bolig er en ganske sikker investering egentlig, ser du at prisene i en periode går dårlig, ikke selg med en gang. Og bolig er det alltid behov for i markedet, og med den forventede befolkningsveksten i Oslo, tror jeg ikke du trenger å være redd for et varig krakk 

Anonymous poster hash: 3dc05...ce8
  • Liker 1
Skrevet

På generell basis, ja. Men det må jo sees i sammenheng med prisen på boligen generelt, dvs. i prosent. Det er noe helt annet å betale 300,000 over takst på en leilighet til 4 mill og en til 2 mill. 

Jeg ser enkelte betaler overpris på små leiligheter og det er jo forholdsmessig mye verre.

Anonymous poster hash: 1e347...993
  • Liker 4
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Selv nå som arbeidsledigheten bare øker og økonomien går dårlig og er forventet å gå enda dårligere framover? Hvis boligmarkedet fremdeles gikk så det suste, økonomien gikk bra og arbeidsledigheten var på normalt nivå så er jeg enig, men føler meg så usikker nå som alle eksperter advarer mot dårligere tider. Vil ikke være blant de som kjøpte på topp rett før alt gikk nedover...

Ja. Jeg ville gått over takst i Oslo.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Så lenge du kjøper en leilighet/et hus der du kan se for deg at du bor i 5 år frem i tid, tror jeg du fint kan gå litt over takst. Bolig er en ganske sikker investering egentlig, ser du at prisene i en periode går dårlig, ikke selg med en gang. Og bolig er det alltid behov for i markedet, og med den forventede befolkningsveksten i Oslo, tror jeg ikke du trenger å være redd for et varig krakk

Nettopp. I Oslo har vi diverse departementer, kommunen (sykehjem, barnehager, fysioterapeuter, gamlehjem osv.) NAV, NSB, Ruter, Universitet, sykehusene, høyskolen osv. Det er ikke akkurat sånn at de blir arbeidsledige med det første Endret av Steve Rogers
Skrevet

Folk har kort hukommelse og mange har aldri opplevd en skikkelig nedgangsperiode. Jeg husker hvor ille det var etter jappetiden. Det som tidligere var dønn solide bedrifter sier opp folk. Man må huske at det er høy oljekurs som har skuffet pengene inn i landet. Slik vil det ikke være fremover og det vil påvirke de fleste av oss. Jeg holder inn bremsen og tror ting vil bli mye verre.

Anonymous poster hash: 38a0e...5bb

• Liker 4
Skrevet

Usikker på om jeg ser for meg å bo der i 5 år, kikker på 2 roms leiligheter rundt 40 kvadrat til mellom

2 000 000 - 2 600 000 maks for det er det jeg har råd til å kjøpe alene og jeg vil jo helst kjøpe noe større før det er gått 5 år. Det er derfor jeg er redd for å kjøpe på topp sik at jeg ikke vil tjene noe ved evt videresalg om 2-3 år.

Skrevet

På generell basis, ja. Men det må jo sees i sammenheng med prisen på boligen generelt, dvs. i prosent. Det er noe helt annet å betale 300,000 over takst på en leilighet til 4 mill og en til 2 mill. 

Jeg ser enkelte betaler overpris på små leiligheter og det er jo forholdsmessig mye verre.

Anonymous poster hash: 1e347...993

Ja det er små leiligheter mellom  2 000 000-2 600 000 jeg kikker på, er rett og slett redd det ikke er verdt det om prisen presses en del over takst/prisantydning.

Skrevet

Jeg er veldig lite villig til å gå langt over takst, og spesielt sånn som situasjonen er nå. Jeg eide en ettromsleilighet i Oslo sentrum fra 2006-2010, og endte med å tape 100.000 på den. Kjøpte da prisene var på en skikkelig topp, da hadde den takst på 1.050.000 og jeg ga 1.150.000. I 2010 skulle jeg flytte utenlands, og ble nødt til å selge (ble alt for mye styr å skulle ordne med utleie osv når jeg ikke engang var i Norge selv- og heller ikke kjente noen som kunne ta på seg det ansvaret for meg).

Prøvde å få solgt den i 4-5 måneder, hadde masse visninger, men det kom få på visningene og ingen bud. Den hadde takst på 1.250.000, men tilslutt måtte jeg selge den for 1.150.000 for å bli ferdig med det, og endte altså med å tape 100.000 (dvs egentlig tapte jeg jo enda mer, for megleren skulle ha 50.000 også).

Aldri om jeg kjøper noe til langt over takst igjen!!

Anonymous poster hash: 8d9b5...c13

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig lite villig til å gå langt over takst, og spesielt sånn som situasjonen er nå. Jeg eide en ettromsleilighet i Oslo sentrum fra 2006-2010, og endte med å tape 100.000 på den. Kjøpte da prisene var på en skikkelig topp, da hadde den takst på 1.050.000 og jeg ga 1.150.000. I 2010 skulle jeg flytte utenlands, og ble nødt til å selge (ble alt for mye styr å skulle ordne med utleie osv når jeg ikke engang var i Norge selv- og heller ikke kjente noen som kunne ta på seg det ansvaret for meg).

Prøvde å få solgt den i 4-5 måneder, hadde masse visninger, men det kom få på visningene og ingen bud. Den hadde takst på 1.250.000, men tilslutt måtte jeg selge den for 1.150.000 for å bli ferdig med det, og endte altså med å tape 100.000 (dvs egentlig tapte jeg jo enda mer, for megleren skulle ha 50.000 også).

Aldri om jeg kjøper noe til langt over takst igjen!!

Hvordan tapte du 100.000 når du både kjøpte og solgte den for 1.150.000?

De 50.000 ser jeg, men de tjente du vel kanskje inn igjen ved at du slapp å leie, det ville jo ha vært alternativet.

Anonymous poster hash: 9dec0...16c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært villig til å betale over takst, men jeg ser for meg at jeg skal bo i Oslo resten av livet. Er ikke sikkert at jeg ville kjøpt en overpriset leilighet hvis jeg bare tenkte å bli noen år.

Anonymous poster hash: f4ffd...5f4

• Liker 1
Skrevet

Folk har kort hukommelse og mange har aldri opplevd en skikkelig nedgangsperiode. Jeg husker hvor ille det var etter jappetiden. Det som tidligere var dønn solide bedrifter sier opp folk. Man må huske at det er høy oljekurs som har skuffet pengene inn i landet. Slik vil det ikke være fremover og det vil påvirke de fleste av oss. Jeg holder inn bremsen og tror ting vil bli mye verre.

Anonymous poster hash: 38a0e...5bb

Og gar du enda litt lengre hukommelse, husker du at også dette gikk over. De som kjøpte 'dyrt' under jappetiden har vært med på en helt vidunderlig økning siden det. Man skal selvfølgelig aldri kjøpe mer en. Man har råd til og man bør beregne dyrere renter, men å betale over takst i seg selv ser jeg ikke noe galt med...

• Liker 1
Skrevet

Hvordan tapte du 100.000 når du både kjøpte og solgte den for 1.150.000?

De 50.000 ser jeg, men de tjente du vel kanskje inn igjen ved at du slapp å leie, det ville jo ha vært alternativet.

Anonymous poster hash: 9dec0...16c

Sorry, skrev feil, kjøpte den for 1.250.000

Skrevet

Ja, jeg ville nok ikke satt meg på gjerdet. Jeg hadde fort blitt sittende der noen år. Eller for alltid. Hvem vet.

Anonymous poster hash: 2e3d8...7e6
  • Liker 1
Skrevet

Jeg eier bolig utenfor Oslo, skal flytte til Oslo, og ikke selge, men leie ut nåværende bolig. Jeg tør rett og slett ikke å kjøpe nå. Det gjelder alle de skyene på himmelen du nevner. I tillegg har jeg ikke lang nok tidshorisont. Har stor respekt for å ha mye gjeld. Tror de som svarer at de skal kjøpe ikke har opplevd høy boliglånsrente. Om renta er 7-8% om 5-6 år, så sier det seg selv at prisene vil være mye lavere enn i dag.

Altfor mange har gjeld opp til pipa, og tåler kanskje ikke to% renteoppgang engang. Legg på økende arbeidsledighet og omtrent null lønnsvekst, samt ikke like lett tilgang på kreditt, så er prisnedgang ikke til å unngå.

Anonymous poster hash: 097c4...546

• Liker 1
Skrevet

Usikker på om jeg ser for meg å bo der i 5 år, kikker på 2 roms leiligheter rundt 40 kvadrat til mellom

2 000 000 - 2 600 000 maks for det er det jeg har råd til å kjøpe alene og jeg vil jo helst kjøpe noe større før det er gått 5 år. Det er derfor jeg er redd for å kjøpe på topp sik at jeg ikke vil tjene noe ved evt videresalg om 2-3 år.

Med så kort tidshorisont vil det nesten garantert lønne seg å leie.

Angående oljeprisen:

Forrige gang oljeprisen falt slik den har gjort i år, var i 1986. To år senere startet nedturen, og fem år senere var boligprisene halvert.

Jeg sparte på gullbok og hadde 10% innskuddsrente:)

Foreldrene mine hadde 14% boliglånsrente...

Skrevet

Og gar du enda litt lengre hukommelse, husker du at også dette gikk over. De som kjøpte 'dyrt' under jappetiden har vært med på en helt vidunderlig økning siden det. Man skal selvfølgelig aldri kjøpe mer en. Man har råd til og man bør beregne dyrere renter, men å betale over takst i seg selv ser jeg ikke noe galt med...

Nå måtte vel en god andel av de som kjøpte før krakket, under jappetiden, tvangsselge... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...