Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #1 Del Skrevet 13. september 2015 Hei! Kan ikke boliger som har klausulert boligpris, gå opp i pris om de blir pusset opp? Finner ingenting på nettet om dette men regner med at svaret er nei, men synes det er veldig rart da man legger inn en god del penger på å pusse opp? Vet det er valgfritt altså! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #2 Del Skrevet 13. september 2015 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #3 Del Skrevet 13. september 2015 Var det du som hadde tråden tidligere der du hadde pusset opp en kommunalbolig for 250.000kr? I hvilket tilfelle er boligprisen klausulert? Aldri vært borti Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #4 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Var det du som hadde tråden tidligere der du hadde pusset opp en kommunalbolig for 250.000kr? I hvilket tilfelle er boligprisen klausulert? Aldri vært borti Anonymous poster hash: 60b42...267 Nei, det er ikke meg! Visste ikke hva kausulert boligpris var før for sånn 5 min før jeg lagde dette emnet! Er bare 16, så det var som sagt ikke meg! har hørt om kommunale boliger som er for vanskeligstilte, og at disse har klausulert boligpris Endret 13. september 2015 av Unknown Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #5 Del Skrevet 13. september 2015 Altså dette gjelder en omsorgsbolig/bolig for ressurssvake/vanskeligstilte som har blitt "kjøpt" fra kommunen? Altså man ville da aldri finne på å pusse opp disse? Det er jo å kaste penger ut av vinduet....poenget med slike boliger er jo at svakligstilte skal kunne få mulighet til å kjøpe og da er det ikke meningen at vedkommende som kjøper skal tjene penger på en evt prisstigning. Dette fant jeg etter et Google søk: Regulering ved omsetning av omsorgsboliger kan være med på å dempe prisutviklingen på slike boliger, og dermed gjøre det mulig for større grupper å kjøpe disse boligene. Prisreguleringen vil også sikre at statens tilskudd til etablering av slike boliger kan komme flere til gode, og ikke bare føre til en tilfeldig gevinst for den første kjøperen eller dennes arvinger ved deres salg av boligen. Ettersom kommunene skal peke ut hvem som skal få rett til å kjøpe omsorgsboligen, vil det ikke foreligge noe vanlig marked for slike boliger. Dermed blir det også vanskelig å fastsette en markedsverdi. En på forhånd avtalt prisregulering vil derimot gjøre det enkelt å bestemme prisen. Denne prosedyren er rimelig, så lenge kjøperen frivillig har akseptert denne løsningen før han kjøpte boligen. Å legge penger i en slik bolig er virkelig bare tull. Man må bare se på det som et tap. Kommunen derimot har jo fått en 'gratis' nyoppusset leilighet:P Men du får dobbeltsjekke med noen som vet...Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #6 Del Skrevet 13. september 2015 Hvorfor spør en 16-åring om slikt?Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #7 Del Skrevet 13. september 2015 Hvorfor spør en 16-åring om slikt?Anonymous poster hash: 60b42...267 Fordi jeg er nysgjerrig..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #8 Del Skrevet 13. september 2015 Fordi jeg er nysgjerrig..? Nysgjerrig på klausulerte boliger i en alder av 16 år..? Det er litt sært. Men ja. Man er ikke så dumt at man pusser opp klausulerte boliger. Spesielt ikke ved hjelp av banklån. Så da vet du det til fremtiden Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #9 Del Skrevet 13. september 2015 Nysgjerrig på klausulerte boliger i en alder av 16 år..? Det er litt sært. Men ja. Man er ikke så dumt at man pusser opp klausulerte boliger. Spesielt ikke ved hjelp av banklån. Så da vet du det til fremtiden Anonymous poster hash: 60b42...267 Okei, så det er sært å være nysgjerrig på bolig, priser og slikt? Da er jeg vel litt sær da vel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #10 Del Skrevet 13. september 2015 Okei, så det er sært å være nysgjerrig på bolig, priser og slikt? Da er jeg vel litt sær da vel... Neida men du kom ned et veldig spesifikt og spesielt spørsmål. Ser ikke helt hvordan er 16-åring kan være konfrontert med en situasjon der problemstillingen din hadde vært relevant. Det er jo ganske åpenbart, men hvis du er 16 er det vel normalt at du "ikke vet bedre" (ikke for å være nedlatende). Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #11 Del Skrevet 13. september 2015 Neida men du kom ned et veldig spesifikt og spesielt spørsmål. Ser ikke helt hvordan er 16-åring kan være konfrontert med en situasjon der problemstillingen din hadde vært relevant. Det er jo ganske åpenbart, men hvis du er 16 er det vel normalt at du "ikke vet bedre" (ikke for å være nedlatende). Anonymous poster hash: 60b42...267 Ehm, okei...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #12 Del Skrevet 13. september 2015 Boliger med prisklausul er i all hovedsak private omsorgsboliger og eller eldre boliger. Salgsprisen reguleres i forhold til konsumprisindeksen, årlig. Der er gitt betydelige husbankmilder fra det offentlige (les skattekroner) for å bygge disse boligene. Videre er de ment å skjlle sikre eldre og eller funksjonshemmede et egnet sted å bo. Å pusse opp / vedlikeholde innen for økonomisk rimelige grenser er ikke bare penger ut av vinduet slik noen hevder over her, det handler og om vanlig vedlikehold og om egen trivsel. De fleste bor i boligene fra de er nye og til de havner på institusjon. De felste, om ikke alle, er og trygdet som bor i og eier denne typen bolig. Kommunale utleieboliger er ikke prisklausul på. De er som vanlige utleieboliger der opp pussing og vedlikehold er utleiers ansvar. Anonymous poster hash: 4d120...1f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #13 Del Skrevet 13. september 2015 Den andre tråden var et godt eksempel på det du lurte på. Det hadde TS vært så tjukk i huet at hun hadde kjøpt en kommunal bolig med klausulert pris og pusset opp for 250.000kr. Disse hadde hun at på til LÅNT i banken (det er helt utrolig å være så tapt bak en vogn men det er en annen sak) Når man får tilbud om en sånn bolig er det fordi en er vanskeligstilt og ressursvak og trenger hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet. Uten kommunen hadde disse menneskene aldri evnet å komme inn på boligmarkedet, så det sier seg selv at de ikke kan legge penger i boligen for så å tjene rått på det ved salg og presse opp prisen slik at andre vanskeligstilte ikke får råd til samme bolig etterpå. Så da vet du det det er dermed ikke ment som et investeringsobjekt men som et støttetiltak. Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #14 Del Skrevet 13. september 2015 Boliger med prisklausul er i all hovedsak private omsorgsboliger og eller eldre boliger. Salgsprisen reguleres i forhold til konsumprisindeksen, årlig. Der er gitt betydelige husbankmilder fra det offentlige (les skattekroner) for å bygge disse boligene. Videre er de ment å skjlle sikre eldre og eller funksjonshemmede et egnet sted å bo. Å pusse opp / vedlikeholde innen for økonomisk rimelige grenser er ikke bare penger ut av vinduet slik noen hevder over her, det handler og om vanlig vedlikehold og om egen trivsel. De fleste bor i boligene fra de er nye og til de havner på institusjon. De felste, om ikke alle, er og trygdet som bor i og eier denne typen bolig. Kommunale utleieboliger er ikke prisklausul på. De er som vanlige utleieboliger der opp pussing og vedlikehold er utleiers ansvar. Anonymous poster hash: 4d120...1f1 Jaja selvfølgelig er det for trivsel og normalt vedlikehold, men det øker ikke betraktelig verdien på boligen ved salg sånn som på det åpne markedet. Dvs pusser man opp badet for 400.000kr kan man ikke forvente å cashe det inn igjen ved salg. Det var poenget mitt Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #15 Del Skrevet 13. september 2015 Den andre tråden var et godt eksempel på det du lurte på. Det hadde TS vært så tjukk i huet at hun hadde kjøpt en kommunal bolig med klausulert pris og pusset opp for 250.000kr. Disse hadde hun at på til LÅNT i banken (det er helt utrolig å være så tapt bak en vogn men det er en annen sak) Når man får tilbud om en sånn bolig er det fordi en er vanskeligstilt og ressursvak og trenger hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet. Uten kommunen hadde disse menneskene aldri evnet å komme inn på boligmarkedet, så det sier seg selv at de ikke kan legge penger i boligen for så å tjene rått på det ved salg og presse opp prisen slik at andre vanskeligstilte ikke får råd til samme bolig etterpå. Så da vet du det det er dermed ikke ment som et investeringsobjekt men som et støttetiltak. Anonymous poster hash: 60b42...267 Derfor jeg opprettet emnet da jeg leste i det andre, visste nemlig ikke at det fantes slike boliger før jeg leste det i det emnet du snakker om! Takk for gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #16 Del Skrevet 13. september 2015 Derfor jeg opprettet emnet da jeg leste i det andre, visste nemlig ikke at det fantes slike boliger før jeg leste det i det emnet du snakker om! Takk for gode svar Bare hyggelig 😊😊Anonymous poster hash: 60b42...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #17 Del Skrevet 13. september 2015 Jaja selvfølgelig er det for trivsel og normalt vedlikehold, men det øker ikke betraktelig verdien på boligen ved salg sånn som på det åpne markedet. Dvs pusser man opp badet for 400.000kr kan man ikke forvente å cashe det inn igjen ved salg. Det var poenget mitt Anonymous poster hash: 60b42...267 Om man pusser opp et bad for 400 000, uansett boligtype, så er det ikke gitt at man få den summen tilbake ved et salg. Kommunale boliger for vanskeligstilte eksisterer ikke andre steder enn i folks fantasi! Link til den andre tråden? Anonymous poster hash: 4d120...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #18 Del Skrevet 13. september 2015 Derfor jeg opprettet emnet da jeg leste i det andre, visste nemlig ikke at det fantes slike boliger før jeg leste det i det emnet du snakker om! Takk for gode svar Det var jo du som startet den andre tråden? Anonymous poster hash: ad21e...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 13. september 2015 #19 Del Skrevet 13. september 2015 Det var jo du som startet den andre tråden? Anonymous poster hash: ad21e...c7e Nei?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå