AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #1 Skrevet 13. september 2015 Noen kloke mødre som kan hjelpe meg? Jeg har ei på 15 mnd som absolutt ikke vil pusse tenner. I sommer begynte hun å hylgrine når jeg kom med tannbørsten mot munnen. Har gått veldig fint Før den tid. Tenkte da at det kanskje var noen tenner på gang, og at det var vondt. Så da innførte vi tannpusspause en stund. Tok opp tannpussen etter noen uker, men hu hylgren fremdeles. Har nå fortsatt å tvinge med tannpuss ved å holde munnen hennes åpen. Hu hylgriner og jeg føler at det er helt forferdelig å pusse tennene hennes. Hun fikk slikt gulaktig belegg på tenna de ukene vi ikke pussa. Føler jo at de burde pusses. Men hvor viktig er det egentlig I denne alderen? Føler jo at jeg Gjør overgrep på hu nærmest, og tenker på om hu kan bli traumatisert av dette.. Noen som har noen forslag? Skal på helsestasjon neste uke, så tenkte å høre der også.. Anonymous poster hash: ff623...07d
Cashbah Skrevet 13. september 2015 #2 Skrevet 13. september 2015 (endret) Husker selv hvordan jeg gråt hver kveld fordi jeg ikke ville pusse tennene mine. Begge foreldrene mine var beinharde og jeg fikk ikke lagt meg uten å ha pusset tennene. Sånn er det. Endret 13. september 2015 av Cashbah
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #3 Skrevet 13. september 2015 Må bare tvinge . Bedre å tvinge enn å borre i tennene dems sa helsesøster Min søster tvang sønnen sin frem til 7 år, gjett om det var som et helvete 😂Anonymous poster hash: fcf6b...8ce 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #4 Skrevet 13. september 2015 Det bør ikke være et valg å pusse tennene spør du meg, men.......Anonymous poster hash: 94cc3...272 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #5 Skrevet 13. september 2015 Det bør ikke være et valg å pusse tennene spør du meg, men.......Anonymous poster hash: 94cc3...272 Bare for å si det, så har vi også hatt den perioden. Syng mens du pusser, prøv å gjør det litt gøy.Anonymous poster hash: 94cc3...272
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #6 Skrevet 13. september 2015 Det er ikke et valg å ikke pusse tenner, uansett. Gjør det så positivt og morsomt dere kan, trøst og skryt masse etterpå, så går det seg til etterhvert. Ikke gjør tabben igjen å ha pussepause, blir bare verre å begynne igjen. (For ikke å snakke om at dere vil IKKE ha en 2-åring som må borre pga hull.) Anonymous poster hash: ad0f9...b48 4
Sushi Skrevet 13. september 2015 #7 Skrevet 13. september 2015 Jeg legger min på 15 mnd på stellematta på gulvet når vi pusser. Synger, kiler ham litt, prøver å holde humøret hans oppe, men i verste fall så pusser jeg mens han hyler. Det er i det minste lett å komme til når han må åpne munnen for å skrike. Tannpuss er ikke frivillig, så enkelt er det. Men etterhvert som de forstår mer så er det lettere å distrahere.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. september 2015 #8 Skrevet 13. september 2015 Pusse mens det er hyl og skrik
Lillemini Skrevet 13. september 2015 #9 Skrevet 13. september 2015 Her var løsningen å skifte til elektrisk tannbørste. Gøy for barnet, og mer effektiv pussing.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #10 Skrevet 13. september 2015 Du burde ikke la det gå perioder der hun får slippe, da begynner dere på "nytt". Hva om hun får pusse dine tenner? Kan det hjelpe? Anonymous poster hash: 94cc3...272
KatyP Skrevet 13. september 2015 #11 Skrevet 13. september 2015 Kan hun pusse dine/bamsens/dukkens/bilens tenner mens du pusser hennes? Eller dere kan synge, du kan fortelle en liten historie? Kan hun stå på krakk og holde litt i tannbørsten selv? Du pusset først så får hun pusse etterpå? Eventuelt må du bare holde henne fast og pusse mens hun hyler. Gjorde det siste i kveld og det er ikke gøy. Men tennene må pusses, sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #12 Skrevet 13. september 2015 Godt å høres at det ikke bare er mi som hyler! Jeg pleier å ha hu på stellematta, og må holde hu fast for at hu ikke skal vri seg løs:( roser osv underveis og etterpå. Hu får også "pusse" selv etterpå, og det liker hun. Føler hun er for liten til å stå på krakk enda, spes når hun blir så sint. Da klarer hu nok ikke holde balansen og detter. Men dette kan jo gjørs når hu blir eldre Takk for tips og innspill. Å synge og kile kan jeg prøve Kom gjerne med flere tips Anonymous poster hash: ff623...07d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #13 Skrevet 13. september 2015 Ojoj! De må selvfølgelig pusses! Kan ikke holde opp noen uker 😱 må bare tvinges gjennom. Gi henne en tannbørste så pusser hun dine samtidig.Anonymous poster hash: 6fc98...798
melly666 Skrevet 13. september 2015 #14 Skrevet 13. september 2015 Det dumme med pauser er at tannkjøttet lett blir betent og sårt, og da gjør tannpussen direkte vondt i tillegg til å være ubehagelig av andre grunner. Så det er bedre å holde det konsekvent. La de pusse selv og så "hjelpe" litt på slutten pleier å funke bra med større barn iallefall, med små er kanskje avledning bedre.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #15 Skrevet 13. september 2015 Sett deg ned, ta henne på fanget, og puss mens du har henne i armkroken. Å pusse tennene eller ikke er ikke et valg og ikke opp til barnet, og det er en av de kampene man faktisk må ta. La henne gjerne forsøke å pusse litt selv dersom det gir mer velvilje (men selvfølgelig må du/dere alltid pusse ordentlig også). Å ta en lengre pause er vel noe av det verste man kan gjøre. Anonymous poster hash: 59475...fcd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå