AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #1 Skrevet 13. september 2015 Hvordan foregår dette? Anonymous poster hash: ba541...70e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #2 Skrevet 13. september 2015 Google er min bestevenn. Forliksmekling og domsforhandling Når partene møter for forliksrådet, blir det først forsøkt mekling. Kommer forlik i stand, blir det satt opp en forliksavtale ("rettsforlik"). Forliket underskrives både av partene og forliksrådsmedlemmene, og saken avsluttes med dette. Forliket er unntatt offentlighet. Kommer forlik ikke i stand, kan forliksrådet avsi dom hvis en av partene forlanger det. Domsforhandlingene skjer som regel i samme møte. Det er visse begrensninger i domsmyndigheten for enkelte saker. Finner forliksrådet saken for vanskelig, kan den henvises til herreds- og byretten. Selve forliksforhandlingen foregår bak "lukkede dører". Bare unntaksvis gis det adgang for andre til å være til stede. Det gjelder i utgangspunktet også for advokater eller andre medhjelpere som ønsker å være til stede samtidig med parten. Når forliksrådet skal avgjøre om medhjelper skal kunne være til stede, legges det blant annet vekt på jevnbyrdighet i forholdet, herunder om motparten har advokat. Blir meklingen avsluttet uten resultat og saken går over til domsforhandling i forliksrådet, er derimot møtene som hovedregel åpne for alle, og det er ikke begrensning for bruk av medhjelper (Prosessfullmektig)http://www.tynset.kommune.no/1688.Forliksradet.htmlAnonymous poster hash: 7c16e...0c0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #3 Skrevet 15. september 2015 Google er min bestevenn. Forliksmekling og domsforhandling Når partene møter for forliksrådet, blir det først forsøkt mekling. Kommer forlik i stand, blir det satt opp en forliksavtale ("rettsforlik"). Forliket underskrives både av partene og forliksrådsmedlemmene, og saken avsluttes med dette. Forliket er unntatt offentlighet. Kommer forlik ikke i stand, kan forliksrådet avsi dom hvis en av partene forlanger det. Domsforhandlingene skjer som regel i samme møte. Det er visse begrensninger i domsmyndigheten for enkelte saker. Finner forliksrådet saken for vanskelig, kan den henvises til herreds- og byretten. Selve forliksforhandlingen foregår bak "lukkede dører". Bare unntaksvis gis det adgang for andre til å være til stede. Det gjelder i utgangspunktet også for advokater eller andre medhjelpere som ønsker å være til stede samtidig med parten. Når forliksrådet skal avgjøre om medhjelper skal kunne være til stede, legges det blant annet vekt på jevnbyrdighet i forholdet, herunder om motparten har advokat. Blir meklingen avsluttet uten resultat og saken går over til domsforhandling i forliksrådet, er derimot møtene som hovedregel åpne for alle, og det er ikke begrensning for bruk av medhjelper (Prosessfullmektig)http://www.tynset.kommune.no/1688.Forliksradet.htmlAnonymous poster hash: 7c16e...0c0 Takk for svar Men d der visste jeg, tenkte mer på hvordan møtet foregår i praksis og om det er noen som har vært i et slikt møte?Anonymous poster hash: ba541...70e
nordpedant Skrevet 17. september 2015 #4 Skrevet 17. september 2015 Takk for svar Men d der visste jeg, tenkte mer på hvordan møtet foregår i praksis og om det er noen som har vært i et slikt møte?Anonymous poster hash: ba541...70e Forliksrådet var en positiv opplevelse for meg. Jeg var fornærmede etter en voldssak (det hører med til situasjonen at jeg ikke var verken preget av volden, eller ble alvorlig skadd, men at angrepet var millimeter fra å påføre meg en kronisk skade, og at jeg derfor var opptatt av at gjerningspersonen skulle forstå alvoret), og møtte personen som angrep meg over et bord. Selve konfliktrådet foregikk i et bygg med god inngangskontroll, så det er det nok bare å være forberedt på, men det er nok også fornuftig med tanke på hva de brukes til. Megleren som møtte meg og gjerningspersonen var nøytral, og ba oss fortelle hver vår versjon, og det fungerte bra å forklare hva som hadde skjedd, og jeg fikk god tid til å forklare hvorfor jeg reagerte på det h*n hadde gjort. Vi ble enige om en minnelig løsning, og saken er ute av verden. Det hører med til historien at gjerningspersonen er ganske ung, og har et langt liv foran seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå