Gå til innhold

Vurderer å feire jul uten familien..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..fordi det er mest stress med det, og jeg blir ansvarlig for all mat og oppvask. Jeg bor i en annen by,og i fjor var det hele en lite hyggelig opplevelse. Ila en uke hjemme hadde jeg ett måltid med familien samlet, ellers spiste jeg alle måltider alene,med unntak av den ene kvelden jeg møtte gamle venner.

Her jeg bor i dag har jeg trening,venner,jeg har en hund å gå tur med.

Problemet er bare at det virker helt fjernt for familien min at jeg ikke skal reise hjem for p feire med de. Personlig hater jeg selve juledagene fordi det er så mye stress og så lite kos.

Hvordan får man formidlet på best mulig måte at jeg ikke vil komme til de?

Anonymous poster hash: 65171...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg tror jeg blir hjemme i år, fordi det er så lite koselig der. Jeg tror jeg kan kose meg bedre her hjemme "

Anonymous poster hash: facb1...601

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du kan jobbe som frivillig? Det gjorde jeg, da var det liksom mer akseptert.

Anonymous poster hash: fcdfa...d74

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan jobbe som frivillig? Det gjorde jeg, da var det liksom mer akseptert.

Det er faktisk et veldig godt forslag. Tanken har slått meg. Men jeg tenkte egentlig å høre med en venninne om hun ville reise til meg og feire. Hun har ingen å feire med selv. (jobber allerede en del frivillig)

• Liker 3
Skrevet

"Jeg tror jeg blir hjemme i år, fordi det er så lite koselig der. Jeg tror jeg kan kose meg bedre her hjemme "

Anonymous poster hash: facb1...601

...tror min mor hadde fått sammenbrudd om jeg var dønn ærlig. Hun misliker fasademennesker,men det er likefullt det vi gjør i julen; later som utad at det er hyggelig,mens det ikke egentlig er slik...

Skrevet

Det er faktisk et veldig godt forslag. Tanken har slått meg. Men jeg tenkte egentlig å høre med en venninne om hun ville reise til meg og feire. Hun har ingen å feire med selv. (jobber allerede en del frivillig)

Hva med å si at du synes det er synd at venninna må være alene, og at du derfor ønsker å reise sammen med henne?

• Liker 3
Skrevet

Vent til dagen nærmer seg, og opplys helt kort om at i år vil du være "hjemme" - bruk det ordet! Ikke la deg lokke ut i diskusjoner, hold på at du har bestemt deg og det er ingenting å diskutere. Ikke opplys om grunnene dine, det setter bare vondt blod. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd. Jeg er voksen, så ganske utrolig at dette er et problem, men har de siste fire-fem årene følt at det har vært helt feil å reise til foreldrene mine og feire. Spesielt fordi det er så mye stress og rot, og det er forventet at jeg fikser all mat. Min storesøster og mannen pleier å komme innom til dekket bord på julaften, og en gang sa hun faktisk at det var fint jeg alltid kom hjem fordi når jeg bodde hos mamma og pappa i julen så slapp hun å løfte en finger,da jeg liksom bodde der og dermed var hun gjest og slapp å hjelpe til med noe, selv med oppvasken.

...er bare redd det blir skikkelig dårlig stemning når jeg ikke kommer.

Skrevet

Hva med å si at du synes det er synd at venninna må være alene, og at du derfor ønsker å reise sammen med henne?

Eller at du og venninnen din kan feire i sammen hjemme hos en av dere.

Skrevet

Veldig givende :) Kommer garantert til å gjøre det fler ganger :)

Skrevet

Eller at du og venninnen din kan feire i sammen hjemme hos en av dere.

Det er vel det jeg håpte på da, at hun kommer hit. Da slipper jeg kennel, det blir stressfritt og vi kan spise god mat og se på tv sammen. Men særs usikker på hva familien min vil synes om deg. Jeg prøvde ett år å invitere denne venninnen med hjem til oss men da sa mamma nei, fordi julen bare skulle være for de nærmeste. Ellers ble det bare stress...

Hun er min beste venninne gjennom 15 år (men vi er godt voksne,så jeg traff henne på universitetet),hun hadde det siste året mistet sin far og skilt seg fra mannen... Jeg syntes det var veldig naturlig å invitere henne hjem til oss (foreldrene mine tar seg litt sammen når det er andre til stede..), men nei.

Egentlig ganske patetisk at jeg gruer meg for å si at jeg ikke kommer...Men uten barn og egen familie er det akkurat som om jeg ikke har en god nok grunn..

Skrevet

Det er vel det jeg håpte på da, at hun kommer hit. Da slipper jeg kennel, det blir stressfritt og vi kan spise god mat og se på tv sammen. Men særs usikker på hva familien min vil synes om deg. Jeg prøvde ett år å invitere denne venninnen med hjem til oss men da sa mamma nei, fordi julen bare skulle være for de nærmeste. Ellers ble det bare stress...

Hun er min beste venninne gjennom 15 år (men vi er godt voksne,så jeg traff henne på universitetet),hun hadde det siste året mistet sin far og skilt seg fra mannen... Jeg syntes det var veldig naturlig å invitere henne hjem til oss (foreldrene mine tar seg litt sammen når det er andre til stede..), men nei.

Egentlig ganske patetisk at jeg gruer meg for å si at jeg ikke kommer...Men uten barn og egen familie er det akkurat som om jeg ikke har en god nok grunn.. Anonymous poster hash: 65171...5c5

Joda du har en veldig god grunn: Det er sånn du har lyst til å feire julen! Flere grunner behøves ikke.

Kos deg med venninnen din og ha en riktig God Jul! :)

• Liker 3
Skrevet

Veldig givende :) Kommer garantert til å gjøre det fler ganger :)

Har ved et par anledninger tatt ekstravakter på sykehjemmet i hjembyen min, og jobbet dagtid på julaften. Syntes det var veldig fint å kunne hjelpe alle de eldre med å pynte seg til de ble hentet av familien sin. Så koselig :) så kan godt se for meg at å være frivillig på kvelden er en veldig god opplevelse.

Skrevet

Takk for gode råd alle sammen. Ikke meningen å virke klagende,bare en slik dag i dag. Jeg tenker jeg sier fra så sent som mulig jeg,og så hører jeg med venninnen min om hun vil reise hit, eller melder meg som frivillig.kan jo kanskje evt invitere andre unge som feirer alene hit :)

Tann for hjelpen, trengte bare litt oppbacking!

Skrevet

Har ved et par anledninger tatt ekstravakter på sykehjemmet i hjembyen min, og jobbet dagtid på julaften. Syntes det var veldig fint å kunne hjelpe alle de eldre med å pynte seg til de ble hentet av familien sin. Så koselig :) så kan godt se for meg at å være frivillig på kvelden er en veldig god opplevelse.

Ja, det gir faktisk mer for meg å gjøre det gratis enn å ha kveldsvakt/dagvakt et sted på julaften :) Gjorde det først noen år :)

Gjest supernova_87
Skrevet

Det er klart det kan være vanskelig å gi en sånn beskjed til familien sin! Jeg synes egentlig du er modig som gjør det! Du tar ansvar for deg selv og din egen lykke, og tilfredshet. Du har det ikke bra når du er hjemme i julen, og du velger å gjøre noe med det, til tross for at alle sosiale konvensjoner og sosialt press fra familien sier at du "burde jo være med dem". 

Er visst bare en slik dag i dag hos meg der jeg blei rørt av deg.  :fnise:

Og sorry om dette fornærmer deg, men jeg synes det er litt ufint av søsteren din å se på deg som hennes tjener, du er da like mye gjest. Hva skjedde med at alle tar i et tak slik at det skal være minst stress for alle? 

Skrevet

Jeg kunne også tenkt meg å feire jul alene sammen med samboere min, men det føles helt umulig for meg. Mammas hjerte ville gått i stykker. Men søren, det føles så feil å bruke det som skal være de beste dagene et sted jeg egentlig ikke trives så godt. :(

Anonymous poster hash: c87da...49b
Skrevet (endret)

..fordi det er mest stress med det, og jeg blir ansvarlig for all mat og oppvask. Jeg bor i en annen by,og i fjor var det hele en lite hyggelig opplevelse. Ila en uke hjemme hadde jeg ett måltid med familien samlet, ellers spiste jeg alle måltider alene,med unntak av den ene kvelden jeg møtte gamle venner.

Her jeg bor i dag har jeg trening,venner,jeg har en hund å gå tur med.

Problemet er bare at det virker helt fjernt for familien min at jeg ikke skal reise hjem for p feire med de. Personlig hater jeg selve juledagene fordi det er så mye stress og så lite kos.

Hvordan får man formidlet på best mulig måte at jeg ikke vil komme til de?

Dersom du er helt sikker så kan du bare si når temaet kommer opp, at du har planer om å feire med venner hjemme. Du har lyst å prøve noe annerledes et år for å se hvordan det er. 

Er det bare stress som gjør at du ikke vil feire med familien din?  Føler at det ligger mer bak...? Og hvorfor er det du som blir mat og oppvaskesjef ? Og hvorfor spiser du de fleste måltid hjemme alene? 

Heter du tilfeldigvis Askepott ? ? ? 

Endret av Coolaid
Skrevet

Det er ikke så synd i moren din hvis din søster og mannen hennes kommer til hver jul. Det er jo vanlig når man stifter familie at man skaper sin egen juletradisjon, og ikke drar hjem til mor og far hver jul. Jeg og min samboer har nå vært to jul uten reise hjem, ene gangen feiret vi med venner, og var bare oss to ellers i julen, mens året etter var vi hjemme , og hadde besøk av min bror og samboers stefar som ikke har venner og familie å feire med(ville vært alene og spist tørre brødskiver og pasta ellers). I år reiser vi hjem.

Du kan fortelle at du ønsker å feire med din venninne i år, fordi hun sitter alene, og dere vil ha en rolig feiring uten så mye stress, og at det ikke betyr at du ikke kommer til å reise til de senere julekvelder.

Anonymous poster hash: 99692...333

Skrevet

Si du skal til Fiji på øyhopping og spør Reddit om å photoshoppe deg inn i et solnedgangsbilde. Yeah.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...