Linenor Skrevet 13. september 2015 #1 Del Skrevet 13. september 2015 Noen som vet om jeg kan redde den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #2 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg er egentlig elendig på å holde sukkulenter i live selv, men mitt tips vil likevel være at du sikkert har vannet den for mye, prøv å la den tørke skikkelig opp mellom hver gang du vanner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 13. september 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg er egentlig elendig på å holde sukkulenter i live selv, men mitt tips vil likevel være at du sikkert har vannet den for mye, prøv å la den tørke skikkelig opp mellom hver gang du vanner? Jeg er tydeligvis elendig på å ta vare på sukkulenter. Det aner meg at jeg har vannet den for mye, men nå vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for å prøve å holde den i live. Det virker som om den sakte men sikkert dør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #4 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Jeg er tydeligvis elendig på å ta vare på sukkulenter. Det aner meg at jeg har vannet den for mye, men nå vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for å prøve å holde den i live. Det virker som om den sakte men sikkert dør... Ja, kjenner igjen den .. jeg har ikke særlig hell med sukkulenter inne selv, men bedre hell med de ute av en eller annen grunn. Har merket at når de blir litt sånn løse så har de nok fått litt i overkant mye vann. Prøv å la den tørke skikkelig opp, du skal ikke se bort i fra at den stadig kan reddes Vet du navnet på den? Endret 13. september 2015 av Rumle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #5 Del Skrevet 13. september 2015 Du kan også prøve å potte den om på nytt, husk å bruke kaktusjord. Sjekk alle røttene og ta bort alt som er råttent (noe har sikkert råtnet litt hvis du har vannet mye) Og så ikke vann i den nye potten før jorden er helt tørr. De tåler det. Etter det vanner du kun når den har tørket helt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 13. september 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 13. september 2015 Ja, kjenner igjen den .. jeg har ikke særlig hell med sukkulenter inne selv, men bedre hell med de ute av en eller annen grunn. Har merket at når de blir litt sånn løse så har de nok fått litt i overkant mye vann. Prøv å la den tørke skikkelig opp, du skal ikke se bort i fra at den stadig kan reddes Vet du navnet på den? Du kan også prøve å potte den om på nytt, husk å bruke kaktusjord. Sjekk alle røttene og ta bort alt som er råttent (noe har sikkert råtnet litt hvis du har vannet mye) Og så ikke vann i den nye potten før jorden er helt tørr. De tåler det. Etter det vanner du kun når den har tørket helt opp. Jeg vet dessverre ikke navnet på den. Jeg skal prøve å la den tørke opp skikkelig og se hva som skjer. Den er plantet i en veldig fin vase akkurat nå, så jeg har ikke så lyst til å potte den om på nytt før jeg eventuelt må. Hvordan vet jeg at den har tørket helt opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #7 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg vet dessverre ikke navnet på den. Jeg skal prøve å la den tørke opp skikkelig og se hva som skjer. Den er plantet i en veldig fin vase akkurat nå, så jeg har ikke så lyst til å potte den om på nytt før jeg eventuelt må. Hvordan vet jeg at den har tørket helt opp? Du kjenner at jorden er skikkelig tørr og krukken blir lettere. Er det en liten krukke? Har den hull som overskuddsvann kan renne ut av? Hvis ikke må du være ekstra forsiktig med vanningen, for blir det liggende ekstra vann nedi, råtner røttene veldig lett. Du kan jo også bare ta ut alt av krukken og sjekke det godt, ta bort det som eventuelt er råttent og plante det i den samme igjen. Ellers funker det nok greit å bare la den tørke opp helt også. Håper du får reddet den, lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 13. september 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 13. september 2015 Du kjenner at jorden er skikkelig tørr og krukken blir lettere. Er det en liten krukke? Har den hull som overskuddsvann kan renne ut av? Hvis ikke må du være ekstra forsiktig med vanningen, for blir det liggende ekstra vann nedi, råtner røttene veldig lett. Du kan jo også bare ta ut alt av krukken og sjekke det godt, ta bort det som eventuelt er råttent og plante det i den samme igjen. Ellers funker det nok greit å bare la den tørke opp helt også. Håper du får reddet den, lykke til Jeg har ikke mulighet til å kjenne etter om jorden er skikkelig tørr ettersom den er plantet i en glasskrukke, pyntet med stoff rundt og med glasskuler i den med et plastikklag som holder kulene oppe. Hvis jeg nå tar borti flere av bladene så kan jeg egentlig bare ta de av ettersom de sitter såpass løst nå. Jeg er redd for at om jeg prøver å plante den om nå så faller alle bladene av før jeg i det hele tatt får den ut av glasskrukka den er i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #9 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Jeg har ikke mulighet til å kjenne etter om jorden er skikkelig tørr ettersom den er plantet i en glasskrukke, pyntet med stoff rundt og med glasskuler i den med et plastikklag som holder kulene oppe. Hvis jeg nå tar borti flere av bladene så kan jeg egentlig bare ta de av ettersom de sitter såpass løst nå. Jeg er redd for at om jeg prøver å plante den om nå så faller alle bladene av før jeg i det hele tatt får den ut av glasskrukka den er i. Hmmm nei, da vet jeg jammen ikke hva du skal gjøre. Jeg antar at det ikke er hull i den, siden du sier det er en glasskrukke? Om du ikke vil ta det fra hverandre får du bare prøve å la den tørke en stund å se, men sånn generelt vil jeg si at man er ganske avhengig av å kunne kjenne på jorden for å kunne vite om en plante trenger vann eller ikke. Er litt usikker på plantingen du nevner altså, det kan minne litt om hvordan enkelte dekorasjoner man får til jul er plantet (alltid like irriterende). Kan det være at det bare er ment som en midlertidig dekorasjon, ikke plante som skal vare? Endret 13. september 2015 av Rumle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 13. september 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 13. september 2015 Hmmm nei, da vet jeg jammen ikke hva du skal gjøre. Jeg antar at det ikke er hull i den, siden du sier det er en glasskrukke? Om du ikke vil ta det fra hverandre får du bare prøve å la den tørke en stund å se, men sånn generelt vil jeg si at man er ganske avhengig av å kunne kjenne på jorden for å kunne vite om en plante trenger vann eller ikke. Er litt usikker på plantingen du nevner altså, det kan minne litt om hvordan enkelte dekorasjoner man får til jul er plantet (alltid like irriterende). Kan det være at det bare er ment som en midlertidig dekorasjon, ikke plante som skal vare? Det er ikke hull i den. Den er veldig fin, men tydeligvis ikke så praktisk. Jeg vet ikke om den er ment kun som en midlertidig dekorasjon. Jeg håper virkelig ikke det. Jeg kjøpte den for under to måneder siden, så noe må jeg har gjort galt siden den nå kollapser slik den gjør. Jeg har virkelig ingen anelse, men jeg håper bare at den holder seg. Hvis den dør, kommer den tilbake igjen av seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. september 2015 #11 Del Skrevet 13. september 2015 Det er ikke hull i den. Den er veldig fin, men tydeligvis ikke så praktisk. Jeg vet ikke om den er ment kun som en midlertidig dekorasjon. Jeg håper virkelig ikke det. Jeg kjøpte den for under to måneder siden, så noe må jeg har gjort galt siden den nå kollapser slik den gjør. Jeg har virkelig ingen anelse, men jeg håper bare at den holder seg. Hvis den dør, kommer den tilbake igjen av seg selv? Den kan nok ikke komme tilbake av seg selv om den dør. Høres veldig merkelig ut at den er plantet som den er. Men, altså, det blir nok veldig vanskelig å holde liv i den om det ikke er drenering i potten. Da må du være utrolig forsiktig med hvor mye du vanner den. Hvis du i tillegg ikke kan kjenne på jorden, vil jeg nesten bare si at dette kommer ikke til å gå. Du kan prøve å la den stå noen uker og tørke, og så forsiktig vanne den bittelitt nå og da, men jeg har mine tvil om dette vil funke. Tror jeg ville satset på å kjøpe en ny med skikkelig potte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 13. september 2015 #12 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg er enig med Rumle, dessverre. Sukulentene er veldig hardføre for tørke, men tåler for mye vann dårlig. De trenger at røttene nærmest får luftet seg litt i tørkeperiodene. Mine står i potter med hull i bunnen, og så har jeg potteskjulere utenpå som er litt penere. Heller på litt vann innimellom, kanskje en gang i uken eller annenhver. Evt setter jeg den i vasken og heller på vann til jorda er skikkelig våt, og så lar det renne av der før jeg setter den tilbake i potteskjuleren/pyntepotta. Har jeg vannet for mye så heller jeg ut vannet av pyntepotta før jeg setter planten tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linenor Skrevet 15. september 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg har innsett nå at jeg like så godt kan erstatte den med en ny sukkulent. Noen som har noen råd om hvor jeg får tak i sukkulent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 16. september 2015 #14 Del Skrevet 16. september 2015 Overalt Plantasjen har et veldig fint utvalg, men også matbutikker pleier å ha en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 16. september 2015 #15 Del Skrevet 16. september 2015 Jeg ville kjøpt det på et hagesenter som Plantasjen, Hagemiljø eller lignende, eller i en blomsterbutikk for å få en plante med god kvalitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 18. september 2015 #16 Del Skrevet 18. september 2015 Den typen potte du beskriver er døden for sukkulenter, med plast over jorda kommer den alltid til å stå fuktig og da råtner den fort! Dessverre :/ Jeg glemmer mine sukkulenter støtt og stadig, de kan stå over en måned uten vann og stortrives Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå