AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #1 Del Skrevet 12. september 2015 Jeg har til dels dårlig økonomi, og har pådratt meg to større forbrukslån. Det ene lånet på 20 000 var pga. en operasjon som helsemessig var nødvendig, men som jeg likevel ikke fikk dekket av staten. Det andre er ren og skjær kredittkort, som jeg har brukt alt for mye på nødvendige ting som mat, klær, drivstoff osv. Dette tar stor plass tankemessig, og har søkt om refinansiering som jeg har fått innvilget. Norwegian bank har tilbudt meg lån med 14,25% nominell rente og 17,67% effekiv. Lånebeløpet er på 45 000 kr, terminbeløpet på litt over tusen og nedbetalingstid er fem år. Usikker på om dette er et bra tilbud? Jeg kunne vel kanskje fått enda bedre rente dersom jeg ikke var enslig eller hadde medlånetaker, men vil heller ikke trekke inn familie osv i dette tullet. Trenger noen råd. Anonymous poster hash: f85ec...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #2 Del Skrevet 12. september 2015 Det kommer jo an på hvilke vilkår du har på de opprinnelige lånene. Det virker som du bare har fått tilbud om et nytt usikret lån, og det er sjelden særlig bra. Har du ingenting banken kan få sikkerhet i for å få lavere rente? Anonymous poster hash: 9099a...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. september 2015 #3 Del Skrevet 12. september 2015 Ja, slutt å bruke kreditt. Har du dårlig råd, må du for all del holde deg på plussiden. Sjekk gjerne litt omkring et forbrukslån som dekker hele gjelda, pluss eventuelle etableringsgebyr. Kanskje banken din har et bedre tilbud enn det du allerede har fått? Særlig hvis det dreier seg om refinansiering. Vil tro dette er et kurant tilbud, for å få ting ut av verden. Renten er det som gjør forbrukslån dyre. Har du råd til å ta det på fire år istedenfor fem, kommer du bedre fra det. Var jeg i denne situasjonen ville jeg shoppet rundt etter lavest rente, og begynt å betale. Med anstrengt økonomi, ville jeg laget såpass stramme budsjett at jeg jevnt og trutt kunne bygget opp en buffer for uforutsette utgifter. Og sørget for en utglatting av regninger en vet kommer (strøm, telefon, bredbånd, kommunale avgifter, årsavgift, forsikringer, jul etc.) Sett bufferen til et fornuftig nivå. For eksempel omkring hva det koster å skifte ut vaskemaskinen eller liknende. Når denne summen er overskredet med mer enn en fjerdedel, uten at det er behov for å bruke pengene til noe, betal inn ekstraordinært på gjelda, for å få den fortere ut av verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #4 Del Skrevet 12. september 2015 Jeg har til dels dårlig økonomi, og har pådratt meg to større forbrukslån. Det ene lånet på 20 000 var pga. en operasjon som helsemessig var nødvendig, men som jeg likevel ikke fikk dekket av staten. Det andre er ren og skjær kredittkort, som jeg har brukt alt for mye på nødvendige ting som mat, klær, drivstoff osv. Dette tar stor plass tankemessig, og har søkt om refinansiering som jeg har fått innvilget. Norwegian bank har tilbudt meg lån med 14,25% nominell rente og 17,67% effekiv. Lånebeløpet er på 45 000 kr, terminbeløpet på litt over tusen og nedbetalingstid er fem år. Usikker på om dette er et bra tilbud? Jeg kunne vel kanskje fått enda bedre rente dersom jeg ikke var enslig eller hadde medlånetaker, men vil heller ikke trekke inn familie osv i dette tullet. Trenger noen råd. Anonymous poster hash: f85ec...ce6 Skandiabanken har forbrukslån til 8,00 rente... Anonymous poster hash: 4f59f...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #5 Del Skrevet 12. september 2015 TS her. Det ene kredittkortet jeg har lån på, har ei effektiv rente på over 25%. Har søkt gjennom AXO finans som undersøker samtlige banker i Norge for meg ift best tilbud, så Norwgian sine betingelser er jo de beste, ift at jeg er enslig med lav inntektAnonymous poster hash: f85ec...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2015 #6 Del Skrevet 13. september 2015 Sjekk lendo.no eller gå direkte til OppFinans.no. Hvorfor så lang betalingstid? Dette burde du ha råd til å betale det dobbelte pr måned og få nedbetalingstiden ned i tre år. Og knekk kortene nå. Det tar tre måneder ca å rettvende økonomien (gjøre den uavhengig av kredittkort) og heretter sparer du først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #7 Del Skrevet 13. september 2015 TS her. Det ene kredittkortet jeg har lån på, har ei effektiv rente på over 25%. Har søkt gjennom AXO finans som undersøker samtlige banker i Norge for meg ift best tilbud, så Norwgian sine betingelser er jo de beste, ift at jeg er enslig med lav inntektAnonymous poster hash: f85ec...ce6 Nei, de sjekker ikke Skandiabanken, da Skandiabanken ikke har avtaler med firmaer som AXO(AXO får provisjon fra f eks Norwegian, om du velger å ta lån fra de) Som sagt, skandiabanken, renta er 8%, 8,3% effektiv, tror det er det beste på markedet, jeg gjorde det samme som du skal gjøre, i mai i år. Anonymous poster hash: 4f59f...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #8 Del Skrevet 13. september 2015 Sjekk lendo.no eller gå direkte til OppFinans.no. Eller gå rett til noe mye bedre: https://skandiabanken.no/lan/brukslan/ Anonymous poster hash: 4f59f...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 13. september 2015 #9 Del Skrevet 13. september 2015 Du sparer sikkert noen kroner på å refinansiere, men det er jo ikke løsningen på alle dine problemer akkurat. Viktigere spsm er hva du har tenkt å gjøre for å unngå å ta opp ny gjeld senere? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 13. september 2015 #10 Del Skrevet 13. september 2015 Prøv med en ordentlig bank. De gir usikrede lån de også, med en rente mye lavere enn nettbaserte. Sparebank1 vet jeg gir usikret lån, kan hende andre også gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå