Gå til innhold

sko som stinker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bør de vaskes i maskin? Det er joggesko det er snakk om. 

Funker eddik? isåfall.. hvordan bør jeg gjøre det?

Anonymous poster hash: a6aeb...980
Skrevet

Har du prøvd å legge teposer i? Fryse dem? Å kjøre dem i vaskemaskinen vil sannsynligvis ødelegge dempingen i dem.

Skrevet

Mannen kjøpte noen luktfjernere som skulle legges i skoene på Enklere Liv. Vet ikke om de funker, har ikke følt noen stor trang til å lukte på skoene hans...

• Liker 1
Skrevet

hei ikke hiv dem i vaskemaskin det kan ødelegge skoen,det beste du kan gjøre er å blande 1 del eddik og 2 deler vann på en oppbrukt Jim sprayflaske,så sprayet du godt innvendig spesielt i tåpartiet og lett utvendig.

Skoene blir som ny da dette dreper alle bakterier.Det lukter litt svakt eddik av skoene i 2-3 dager men så er de totalt luktfrie etter dette :)

Skrevet

hei ikke hiv dem i vaskemaskin det kan ødelegge skoen,det beste du kan gjøre er å blande 1 del eddik og 2 deler vann på en oppbrukt Jim sprayflaske,så sprayet du godt innvendig spesielt i tåpartiet og lett utvendig.

Skoene blir som ny da dette dreper alle bakterier.Det lukter litt svakt eddik av skoene i 2-3 dager men så er de totalt luktfrie etter dette :)

ok da gikk jeg for denne. krysser fingrene for at det funker :D 

Bør jeg legge papir eller noe inne i de? Har dessverre ingen aviser.. eneste jeg har er vanlig toalettpapir. 

ts

Skrevet

ok da gikk jeg for denne. krysser fingrene for at det funker :D  Bør jeg legge papir eller noe inne i de? Har dessverre ingen aviser.. eneste jeg har er vanlig toalettpapir.  ts Anonymous poster hash: a6aeb...980

Neida spray dem godt innvendig og utvendig slik at det er ganske gjennomvåte og la dem stå og luftørke 1 døgn så har du nye og luktfrie sko etterpå :) enkelt men veldig godt trix for å fjerne lukt

Skrevet

Neida spray dem godt innvendig og utvendig slik at det er ganske gjennomvåte og la dem stå og luftørke 1 døgn så har du nye og luktfrie sko etterpå :) enkelt men veldig godt trix for å fjerne lukt

takker, skal la de få stå i fred, om de fortsatt lukter så får jeg spraye de en gang til etter at de har blitt tørre. 

Bruker eddik for å fjerne vond lukt i søppelskapet og for å fjerne røyklukt etter fest. Så har alltid eddik tilgjengelig nå :D 

ts

Skrevet

Og kjøp alltid innleggssåler når dere kjøper nye sko. Ull eller filt. De absorberer fukt, og kan lett tas ut for vask. Ennå ikke funnet en skumgummitype som fungerer. De gjør ofte føttene enda klammere, sånn som de såkalte luktdreperne.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan bør de vaskes i maskin? Det er joggesko det er snakk om. 

Funker eddik? isåfall.. hvordan bør jeg gjøre det?

Vask de for hånd i enbøtte dersom de (skoene) har demping

Finn årsaken tillukten,for å forhåpentligvis unngå dette probl senere

Har de katt? (Noen katter skvetter urin i bl.a skotøy...Jeg måtte kaste ca 20 parsko) :catmilk::Knegg:

Anonymous poster hash: 7b61f...dc6

• Liker 1
Skrevet

Evt legg dem i et lukket glass med sprit om de tåler det, og luft dem godt etterpå

Skrevet

Evt legg dem i et lukket glass med sprit om de tåler det, og luft dem godt etterpå

Ps

Man kan sikkert få skoene renset på et renseri

Skrevet

Ps

Man kan sikkert få skoene renset på et renseri

Ps

Går det an å legge sko i vann i vann tilsatt klorin (ca 0,5 dl klorin til 5 liter vann), for deretter å skylle de svært godt?

Skrevet

Det finnes også bakteriedrepende urter

Skrevet

Forbyggende:

Vask føttene oftere

Bytt og vask skoinnleggsålene oftere

Bruk evt fotdeodorant

EVT: Lær huskatten å tissee andre steder enn i skoa

Skrevet

Katten tisser ikke i skoene. Jeg har skoene i en skuffe for å unngå dette :)

Jeg har vasket to par sko før, ett i vaskemaskinen og ett par for hånd. Vær gang så løsnet limet og sålen falt av, de som ble maskinvasket fikk sprekker i sålen. 

Så det å vaske de tørr jeg rett og slett ikke. 

Ikke før jeg kjøper meg et nytt par ihvertfall. Har bare 2 par sko :P 

Luktet på de i igår kveld og mye av lukten er borte  :danse:  Lukter litt eddik og er fortsatt litt våte, men det kommer seg vell når de tørker. Skal få ligge i noen dager. 

ts

Annonse
Skrevet (endret)

Sko med membran er stinkbomber. Bruk bare sko og støvler med goretex o.l. når du må, ikke til hverdags.

Ha mange sko! Bytt ofte. Og bytt sokker enda oftere.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Katten tisser ikke i skoene. Jeg har skoene i en skuffe for å unngå dette :) Jeg har vasket to par sko før, ett i vaskemaskinen og ett par for hånd. Vær gang så løsnet limet og sålen falt av, de som ble maskinvasket fikk sprekker i sålen.  Så det å vaske de tørr jeg rett og slett ikke. Ikke før jeg kjøper meg et nytt par ihvertfall. Har bare 2 par sko :P  Luktet på de i igår kveld og mye av lukten er borte  :danse:  Lukter litt eddik og er fortsatt litt våte, men det kommer seg vell når de tørker. Skal få ligge i noen dager.  ts Anonymous poster hash: a6aeb...980

Hvordan i all verden klarer du deg med bare to par sko?

Tips mottas med takk, for her drukner vi i sko :ler:.

Anonymous poster hash: d1a69...e5e

Skrevet

Jeg lurer på noe av det samme, bare at jeg har skinn sko. Disse stinker! :( Noen råd?

Anonymous poster hash: 290a0...b0b
Skrevet

Her er min skohistorie:

Har per dags dato 5 (3) par sko. 

1 par joggesko

1 par vintersko som skal byttes ut med piggsko nå når vinteren kommer. 

1 par sommersko som er ødelagt etter en runde i maskinen. Sprekk i hele sålen, skal kastes neste uke.

1 par skatesko som er 4 år gamle, brukes kun når jeg går tur med hunden fordi vi går på gress, og mange er sløve med å ta opp hundebæsj, så da er det greit å ha et eget par sko til dette. Går greit å vaske under skoen etter vær tur. 

1 par støvler som ikke er her. Eller, jeg har 3 par støvler. Ett par på hytta som søsteren min stjal og la igjen der (og bruker når hun er der), ett par hun stjal og har hjemme til seg selv, og ett par som mamma stjal. 

Så.. jeg har egentlig ingen støvler. Har alltid hatt støvler, men har kun brukt det én gang de siste 10 årene. Enten så har mamma tatt dem, søsteren min, broren min eller så har mamma gitt de vekk til slike klesinnsamlinger. 

Jeg har hatt nye vintersko de siste 5-8 årene, Fordi mamma ga de vekk til slike klesinnsamlinger. Ene året stjal broren min dem, og ett år gjemte jeg de i klesskapet mitt for jeg var så lei av at mamma ga de vekk. Vi hadde et klesskap hvor yttertøy og sko lå i, og skohylle og knagger i gangen. De i gangen ble brukt ofte, mens sommer/vinterskoene lå i skapet. Vært år tømte mamma dette skapet for å gi til en sånn klessinnsamling. Fant igjen disse skoene for to år siden da mamma og pappa flyttet fra barndomshjemmet mitt. Hadde helt glemt at jeg hadde gjemt de. Så har brukt disse skoene de to siste årene, selv om at de er ubrukelige på isen. Skal bytte de ut med piggsko i år. 

Så teknisksett så har jeg 3 par sko. Joggesko (de som stinker), skatesko (som brukes kun på tur med hunden) og vintersko som skal byttes ut. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...