Gå til innhold

Pusse opp


*nora*

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp stua, men har liten (ingen) erfaring med slikt fra før. I hvilken ende begynner man?

Jeg skal

-male tak, vegger, lister

-gjøre noe med gulvet, slipe, lakke eller beise?

-beise de syreluta furumøblene

Må man vakse/slipe veggene før de blir malt på nytt? Det er malt panel. Hva med møblene? Hvordan ser man forskjell på syreluta og olja furumøbler? Skal disse behandles med noe spesiellt før de blir beiset? Og gulvet tar man vel til slutt? Vinduskarmene er forresten oljet, må jeg få vekk oljen før de blir malte?

Som sagt er jeg helt grønn på dette området, og vil så gjerne ha et bra resultat. Når det gjelder farger o.l. får jeg nok hjelp på forretningen der de selger maling. Håper noen har gode tips og ideer og dele med meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ingen ting om behandling av møbler, men rekkefølgen på det andre kan jeg alt om :-)

- Først fjern alle lister. Dersom disse skal behandles/males gjør du det før de settes på plass.

- Så slipe gulvet.

- Så vasker du ned alt. Salmiakk i vaskevannet er fint. Løser opp fett og slikt.

- Dekk til gulvet godt

- Mal tak, la rullen gå fra vindu og inn i rommet. Da blir det lettere å unngå malingsskiller.

- Mal vegger. Er panelen umalt må du gå over med kvistlakk først. Er den malt må du gå over å se om noen kvister har falt ut, i såfall tetter du disse med tresparkel. Er det stor forskljell på fargen du har og den du skla male? I såfall ville jeg grunnet først med en hvit 03 maling (dette er den samme som du antagelig skal bruke i taket) Dette sparer deg for penger.

- Mal karmer og dører

- Mal / lakk gulv (personlig ville jeg ikke beiset gulv)

- Sett på plass lister

Wola! et nytt og fint hjem :-)

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også pleid å ta ned alle lister før jeg maler. Men: da kan man fort risikere at det går sprekker i dem, og at man ikke får det like fint igjen etterpå. Så en annen (og mye enklere måte) er å bare la listene sitte. Det funker bra når alt skal males. Hvis du bruker akryl fugemasse i overgangen mellom list/tak og list/vegg, så får du utrolig proft utseende. Denne akrylmassen er overmalbar. Du kjøper en "patron" og en "pistol". med pistolen så klemmer du ut en stripe akryl i skjøten, så bruker du bare fingeren til å jevne ut med . NÅr det tørker (eller etter 20 sekunder, det er min tålmodighet her.... :oops: ) maler du over.

Da anbefaler jeg at du maler taket først, deretter taklistene, og så lar du malingen på taklistene gå godt over skjøten, deretter maler du veggen.

forresten; når jeg tenker meg om så er det ikke alltid det blir pent med akryl mellom list og panelvegg - det blir som regel best når veggen er glatt.

Uansett: Mal alt av treverk med oljemaling. Bruk gjerne ett strøk heftgrunn først, da sitter alt bedre. Det gjelder også vinduskarmer: først salmiakkvask, sandpapirpuss, (eventuelt sparkling) deretter to strøk oljemaling flans 40.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...