Gå til innhold

Bruker du smertestillende?

Når tar du smertestillende?  

1 stemme

1. 1. Når tar du smertestillende?

• Aldri
      3
    • Jevnlig på grunn av kronisk sykdom eller skade
      8
    • Av og til - Når jeg ikke har tid til å være syk eller ved f.eks menssmerter
      30
    • Ofte - Når jeg er syk, skadet, stresset, mangler søvn osv
      5
    • Hele tiden - Så fort jeg kjenner antydning til smerte
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis mine observasjoner er representative, er det mange i dette landet som er vel avhengige av milde smertestillende som ibux, paracet o.l. Legger merke til venner som hiver innpå en tablett så fort en kjenner antydning til smerte, enten en er skikkelig syk eller bare har litt vondt i hodet som følge av stress. Den verste personen jeg kjenner til tar tilogmed paracet fordi hun har gangsperr.

Selv spiser jeg kun når jeg har mensen. Fordi jeg MÅ om jeg skal fungere noenlunde normalt. Ellers blir jeg med på det meste kroppen min tar meg med på, og jeg skal være rimelig nær feberdøden før jeg tar smertestillende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme inntrykk som deg, at det er mange som knasker paracet som om det skulle være sukkertøy.

Min mann, og min beste venninne er helt håpløse på det punktet. Jeg prøver å bremse min mann litt, fordi det er ikke helt ufarlig å ta så mye/ofte. Min venninne bruker ganske mange pakker i måneden...

Selv bruker jeg det svært sjelden, og enda sjeldnere på barna mine. Er veldig bevisst på dette, da min venninnes barn knasker bra med paracet de også, det er den eneste kuren de vet om når de har vondt noen plass.

Skrevet

Jeg tar smertestillende når jeg har mensen-vondt og ellers når jeg er syk, men smertegrensen er høy før jeg tar tabletter.

Skrevet

Jeg må ta smertestillende når smertene blir for ille, men har en ganske høy smerteterskel.......Har problemer med ryggen, er avstivet etter et brudd....

Skrevet

Bruker smertestillende sjeldent.

Helst ved hodeverk(, som jeg får litt for ofte i perioder).

Menssmertene mine er ikke så ille, jeg synes nesten bare det er fint å kjenne at det er første dag av mensen jeg. Tar i hvert fall ikke smertestillende pga det.

Skrevet

I perioder sliter jeg med voldsom hodepine, og da tar jeg ibuprofen mot det. Ellers går jeg så lenge jeg klarer uten å ta noe; føler at hvis man tyr til slike midler for ofte, vil de ikke virke skikkelig når man engang trenger dem. Menssmerter har jeg aldri hatt, så hodepine er eneste som behandles med smertestillende hos meg.

Skrevet

Jeg bruker paralgin forte 1-2 ganger i mnd pga migrene. Tar aldri smertestillende pga menssmerter eller ved normal mild hodepine.

Skrevet

Tar hodepinetabletter 1-2 ganger i året, dersom det har vært vondt i flere dager og ingenting annet (mye søvn, mye vann, etc) hjelper..

Da jeg var yngre tok jeg mye oftere, men samboeren min er veldig anti-tabletter og det har smittet litt. Han nekter å ta smertestillende selv etter operasjoner..

Skrevet

Nå som jeg går på p-piller, og dermed har minimale mensplager, tar jeg aldri smertestillende. Det hender jeg har skikkelig hodepine en gang i blant, men jeg glemmer liksom at det går an å ta smertestillende da... Jeg går heller og legger meg, det er i grunnen like effektivt.

Skrevet

Jeg er mye plaget av hodepine, så har tatt en del smertestillende mot det.

Ellers tar jeg smertestillende ved menssmerter.

Da jeg trente 18 timer i uken, tok jeg mye smertestillende mot muskelsmerter.

Gjest Tristessa
Skrevet

Tok veldig, veldig mye før på grunn av kroniske ryggplager. Kuttet det ut da jeg så hvor det bar hen. Ryggskaden min er ikke farlig i og for seg, jeg vil ikke dø av den og kan saktens leve med smertene. Nå tar jeg bare ibuprofen (synes det fungerer kjappere og bedre) hvis jeg har sterke menssmerter eller har veldig vondt i hodet. Det eneste som er synd, er at jeg må ta så store doser for at det skal ha noen effekt. Å ta en ibux mot hodepine funker ikke her i gården.

Skrevet

Svarte av og til, men det er snarere av enn til. Kan ikke huske sist jeg tok en tablett, og like greit kan det vel være?

Har allikevel alltid tabletter i hus, det KAN jo være noen får bruk for!

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Tar av og til tabletter mot kroniske leddplager.

Skrevet

Jeg tar smertestillende veldig sjeldent, har tro på at kroppen klarer seg bedre uten. derimot når jeg har mensen må jeg ta ibux - hvis ikke så kan jeg bare glemme å gå på skole.

Skrevet

Jeg har kronisk hodepine (pga hodeoperasjon)og tar en paracet og en ibux når den blir altfor ille. Jeg blir nøye fulgt opp av doktor med blodprøver (pga lever) og at mengden ikke blir for mye over lengre tid.

Går hodepinen utover søvnen må jeg ha sterkere medisiner på natta slik at jeg slipper å bruke tabl på dagen :-?

Må også bytte litt på tabletter slik at levra får litt "pauser" innimellom. Brysomt er d hvertfall!! :( Men d bedrer seg og jeg håper hodet snart er i sving igjen :wink: da skal jeg ikke ta en eneste smertestillende tablett mer!!! uten at det er alvorlig nødvendig da....

Vet at hvis jeg tar for mye over en periode så kan jeg få vondt i hodet ene og alene pga tablettene!!! Husk det dere som tar piller for det minste vondt!!!!!!!

Skrevet

Av og til,..men svært sjelden...(Jeg blir kvalm av smertestillende, så det skal mye til før jeg hiver innpå med piller,..)

Jeg tar mot menssmerter når jeg er skikkelig plaget, det er heldigvis ikke så ofte takket være p-pillene.

Har ofte hodepine, men da legger jeg meg heller nedpå en liten time hvis jeg har anledning.

Skrevet

Mest ved hodepine her også... I perioder oftere enn jeg liker... Har ikke mens smerter nå som jeg går på p-piller. Dessuten bruker jeg pinex noen ganger "dagen der på"! :-?

Ellers bruker jeg det kun ved sykdom (hadde noe lungegreier i sommer, åt masse smertestillende da)

Gjest lilletroll
Skrevet

Var liksom ingen av alternativene som passet.....jeg bruker smertestillende når jeg har vondt i hodet, ferdig med det, uavhengig av dårlig tid eller hva det måtte være....

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg tar ikke smertestillende så ofte. Typisk meg er å gå en hel dag med killer-hodeverk, og så sier jeg rett før jeg skal legge meg "oj, jeg har jo vondt i hodet! Ikke rart jeg har vært sur og trøtt idag!". Så ler kjæresten min av meg, jeg tar et stort glass vann, og så går jeg og legger meg :)

Har tatt en del paracet nå i de siste pga en operasjon, men jeg rørte ikke en enste av de FEMTI paralginforte som legen hadde skrevet ut på resept :) Vet ikke, føler at smertestillende er..teit. Bruker ikke smertestillende ved mensen heller. Men jeg tar paracet hvis jeg er på jobb og jeg er småsyk, det gidder jeg ikke, å gå der å være tøff med muskelvondt og hodeverk :(

Men jeg føler også at folk tar smertestillende helt uten videre!

Skrevet

Jeg har lav smerteterskel, og tar heller en ibux enn å gå og lide med vondt i hodet. Det er stortsett derfor jeg tar smertestillende. Men det hjelper mot muskelsmerter også og feber selvsagt.

Jeg blir kvalm og kan kaste opp av paracet har jeg oppdaget, men ibumetin tabletter tåler jeg. *bank i bordet*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...