Gå til innhold

Ikke fortelle hovefbanken om arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Holder på med oppussing av boligen og har fått byggelån til dette. Dvs at alt må dokumenteres etter et gitt budsjett og banken betaler alt av fakturaer ifbm dette. Dvs byggelånet ble overført til en konto som banken trekker av hver gang vi sender inn fakturaene (alt er på anbud, og til fast pris, men banken må likevel ha kvitteringene for å betale håndverkere.) er nesten ferdig med oppussingen, bare småtterier gjenstår. Planen var da å få ny verdivurdering på boligen for å få bakt byggelånet inn i boliglånet etter avtale fra banken.

Men nå har jeg mottatt arv fra en slektning (forskudd på arv/gave. Som jeg har på en annen konto i en annen bank. Planen er å betale ned litt av boliglånet etter jeg faktisk har fått ny verdivurdering og alt bakt inn.

Men... Kan min daglige bank bli dur pga at jeg har latt det gå inn på en annen konto i annen bank? Dvs min rådgiver vet ikke om disse pengene, og trenger heller ikke vite det før jeg har fått bakt byggelånet i huslånet. Men er det ulovlig? Visste ikke om arven da jeg søkte byggelånet, som jeg har betalt hver mnd siden tidlig i sommer...

Føler meg kriminell men jeg vil selv styre økonomien, og banken skal få bake alt inn før jeg spytter inn arven min.. Eller er jeg helt på jordet? De kan vel ikke tvinge meg til å betale ned byggelånet med arven uten å få det bakt inn i boliglånet først med ny verdivurdering av boligen??

Anonymous poster hash: 03ed7...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken er happy så lenge du overholder avtalen. At du har arvet er ikke noe banken har noe med 

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor betaler du ikke bare ned byggelånet nå med en gang i stedet og sparer deg selv en masse renter?

Anonymous poster hash: a4074...307

• Liker 2
Skrevet

Vil tro at banken er bare glad til for at du har et lån du driver å betaler ned på. Det er tross alt lånekundene bankene har sin inntekt fra... Nei, banken har ikke noe med din økonomiske situasjon så lenge du betaler dine lån korrekt.

Jeg har selv lån i en bank og sparepengene mine i en annen bank, og det vet min lånebank om. Har spurt de et par ganger om de kan matche rentenivået i den andre banken, men det kan de ikke, og da får ikke de forvalte mine penger, så enkelt er det :-)

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor betaler du ikke bare ned byggelånet nå med en gang i stedet og sparer deg selv en masse renter?

Anonymous poster hash: a4074...307

Fordi jeg med byggelånet har et gitt budsjett å bruke, og for f.eks rørleggerregninga overskred jeg med 1000 kr på budsjettet. Disse 1000 måtte jeg spytte inn selv, banken kunne ikke gi meg de fra byggekontoen. Enda jeg med byggelånet er innenfor 85% men etter ny verdivurdering kommer jeg innenfor 75. Derfor vil jeg styre pengene mine selv, i tilfelle jeg skal gjøre mer med boligen etter dette prosjektet.

Anonymous poster hash: 03ed7...1cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...