Gå til innhold

Kan en hund erstatte et barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis sjansen for å bli gravid er liten og adopsjon er uaktuelt?

Anonymous poster hash: 3f858...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen kan det sikkert det. For meg kan det ikke det. Nå er ikke jeg spesielt begeistret for hunder, men har to katter jeg selv er veldig glad i. De kan derimot aldri kunne erstatte et barn. Det ønsket sitter så dypt i meg at det vil det aldri kunne gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ikke for min del iallefall. Jeg har hatt hund, men det å føde et barn er noe virkelig spesielt.

Skrevet (endret)

Jeg vil tro at en hund kan erstatte en god del av behovet for noen å ta seg av, oppdra og vise omsorg for, samt fylle tomrom, selv om det ikke akkurat er det samme. Hunder går gjennom de samme fasene i livet som barn gjør, de lærer på samme måte, da de aller fleste læringsteorier er universelle. En selv lærer ( forhåpentligvis) å kommunisere på en fornuftig måte i forhold til hva den spesielle hunden evner å forstå og å jobbe med ting for å få den til å være klar for samfunnet - derfor burde man nesten eid en hund eller at annet dyr som krever litt jobb, før man får barn.

Det fine med en hund, er at du alltid har en venn som vil tilbringe tid med deg og dere kan dra på mange eventyr sammen.

Dessverre lever hunder et kort liv i forhold til oss mennesker og det er et stort savn når de går bort. Dersom denne hunden har blitt brukt til å fylle et savn av barn, vil jeg tro det blir enda verre.

Bare så det er sagt, så ville jeg ikke prioritert hunden foran noen av mine fem barn. ;)

Endret av absinthia
  • Liker 6
Skrevet

Jeg vil tro at en hund kan erstatte en god del av behovet for noen å ta seg av, oppdra og vise omsorg for, samt fylle tomrom, selv om det ikke akkurat er det samme. Hunder går gjennom de samme fasene i livet som barn gjør, de lærer på samme måte, da de aller fleste læringsteorier er universelle. En selv lærer ( forhåpentligvis) å kommunisere på en fornuftig måte i forhold til hva den spesielle hunden evner å forstå og å jobbe med ting for å få den til å være klar for samfunnet - derfor burde man nesten eid en hund eller at annet dyr som krever litt jobb, før man får barn.

Det fine med en hund, er at du alltid har en venn som vil tilbringe tid med deg og dere kan dra på mange eventyr sammen.

Dessverre lever hunder et kort liv i forhold til oss mennesker og det er et stort savn når de går bort. Dersom denne hunden har blitt brukt til å fylle et savn av barn, vil jeg tro det blir enda verre.

Bare så det er sagt, så ville jeg ikke prioritert hunden foran noen av mine fem barn. ;)

5 barn ? Så heldig du er ☺
Skrevet

Tjæ..

For noen, kanskje. Personlig er jeg mer kattemenneske - og de er en trøst. Det merker jeg jo. Men.. Det er noe mer spesielt med et barn, altså.

Jeg har både hund, katt og barn, så.. jeg vet i alle fall for min del. Men tror nok at et kjæledyr ville vært en fin trøst, selv om det ikke er helt det samme..

Skrevet

Jeg tenker at det i alle fall er en liten erstatning :) ikke helt, men at en får fylt noe av det som en får med et barn, som jeg i alle fall hadde tatt i mot hvis det var meg. Har ikke barn selv (enda), men har hatt katt og hund. Har nylig fått ny katt og føler den nesten er som et barn. Vekker meg på morgenen, må trøstes på natten første tiden, trenger meg generelt. Selvfølgelig ikke som et barn, men man bli jo knyttet til dyr også:)

• Liker 1
Skrevet

Sånn jeg ser det er dyr på mange måter et bedre valg enn barn. Jeg har valgt å ha dyr fremfor barn. Dyr er enklere vesener å forholde seg til, barn krever så mye og de krever ikke akkurat mindre jo eldre de blir. Vi lever i en utrolig materialistisk verden, som dyrene heldigvis er upåvirket av.

Anonymous poster hash: e262e...fc6
  • Liker 7
Skrevet

Sånn jeg ser det er dyr på mange måter et bedre valg enn barn. Jeg har valgt å ha dyr fremfor barn. Dyr er enklere vesener å forholde seg til, barn krever så mye og de krever ikke akkurat mindre jo eldre de blir. Vi lever i en utrolig materialistisk verden, som dyrene heldigvis er upåvirket av.

Har valgt det samme, veldig enig i det du sier. Personlig er ikke barn noe for meg, usikker på om jeg hadde taklet det, så derfor blir det heller hunder. :)

Anonymous poster hash: 112a0...10a

• Liker 1
Skrevet

Sånn jeg ser det er dyr på mange måter et bedre valg enn barn. Jeg har valgt å ha dyr fremfor barn. Dyr er enklere vesener å forholde seg til, barn krever så mye og de krever ikke akkurat mindre jo eldre de blir. Vi lever i en utrolig materialistisk verden, som dyrene heldigvis er upåvirket av. Anonymous poster hash: e262e...fc6

Nå gir jo et menneske utrolig mye mer enn en hund da.

Men hvis folk er fornøyde med å bare ha hund, er det veldig mye mer praktisk og en vesentlig enklere forpliktelse enn å ha barn.

• Liker 3
Skrevet

Nå gir jo et menneske utrolig mye mer enn en hund da.

Men hvis folk er fornøyde med å bare ha hund, er det veldig mye mer praktisk og en vesentlig enklere forpliktelse enn å ha barn.

Barn gir mye, men krever også mye - ofte mer enn de gir. Dyr gir også mye, men krever lite. Så summerer man så kommer dyr best ut.

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 8738e...fa9

Gjest Badebuksa
Skrevet

Nei, aldri.

Hvis du har behov for et menneskebarn, kan ingenting erstatte det barnet og fylle det tomrommet. Hvis du har behov for en hund eller katt, dekker jo en hund eller katt selvfølgelig det behovet og det vil ikke føles tomt.

Mange barnløse vet ikke hva det vil si å ha et barn, de har sine fantasier og tanker om det, men det å være forelder må oppleves for å forstås. Og alle er en forelder på sin egen måte.

Når man ikke vet helt hva det vil si å være en forelder, kan det å være dyreeier oppleves som like givende som det en forestilte seg at det å være forelder er. Men, jeg må si, etter å ha opplevd begge deler så kan det ikke sammenlignes eller sidestilles, å ha egne barn er i en klasse for seg.

Skrevet

Takk for svar ☺

Anonymous poster hash: 3f858...324

Skrevet

Barn gir mye, men krever også mye - ofte mer enn de gir. Dyr gir også mye, men krever lite. Så summerer man så kommer dyr best ut. Anonymous poster hash: e262e...fc6

Uenig. Jeg har barn og hund, og elsker hunden min. Men sammenligningen faller i barnas favør: De vokser mentalt og utvikler seg, selv om det er krevende til tider. Mens bikkja står på stedet hvil i toårsalderen, og blir aldri klokere! :sur:

Anonymous poster hash: 70a7b...027

Skrevet

Hunden hjalp meg veldig, mens vi prøvde på nr 1. Jeg har PCOS, og vi brukte to år på å bli gravid. 

Anonymous poster hash: 3b56d...54c
Skrevet

Nei, en hund kan ikke erstatte et barn og de eneste som eventuelt sier det er folk som ikke har barn selv. Men en hund kan sikkert være til hjelp og støtte som en slags venn i vanskelige perioder, det tviler jeg ikje på.

Anonymous poster hash: 1d59f...f9e

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Kan ikke erstatte en barn nei, men for min del kunne det sikkert gjort det litt mer utholdelig å være barnløs (hvis jeg skulle forbli barnløs). Det tilfredsstiller jo litt det behovet man har for å ta vare på noen, for å ikke bare være to, å ta hensyn til noen andre. 

Jeg er dessverre allergisk for dyr, så jeg syns det er skrekkelig urettferdig om jeg ender opp både barnløs og dyrløs.  :grine:

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Å gjøre hunden til et barn er ikke godt hundehold.

Nei det er det virkelig ikke, så man bør ikke skaffe seg hund ene og alene fordi man savner et barn! Men om jeg ikke var allergisk ville vi likevel ikke fått oss hund før vi hadde fått avklart spørsmålet om barn/ikke barn. Så om man ser at man ender opp barnløs kan det være at man plutselig ikke har noen god grunn til å ikke få hund lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...