Gå til innhold

Lettsjokolade - funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig nevnt og reklamert for proteinbarer som ser ut som sjokolade, slankeshaker som ser ut som milkshake, oppskrifter på kaker uten sukker osv. Selv om selve ideen byr meg imot - skal man først kose seg med søtsaker, skal det være sukker i det :P - så trigger alt som har med søtsaker: søtsmak, bilder, lukt, tekst og assoisasjoner, et søtsug hos meg.

Hvordan kan dette være effektivt å benytte seg av, hvis man vil passe vekta? For meg er det viktig å styre unna "fristelser", og om jeg spiser variert og balansert (jepp, inkludert frukt) føler jeg meg riktig så fornøyd. Er vi virkelig så forskjellige!? Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange fungerer det nok med disse produktene fordi de holder seg til det, og det trigget ikke suget etter mer. Selvom jeg syns melkesjokolade og tyrkisk pepper smaker mye bedre, kan jeg fint kose meg med sukkerfri sjokolade/proteinbar og sukkerfrie pastiller/lakris.

Når det gjelder selve "funksjonen" er det jo som regel (mye) mindre sukker og kalorier, og hvis man først MÅ ha noe kan man spare litt energi på å velge slike alternativer.

Jeg er enig i at det det er mye bedre med sukker som sagt, men for min del benytter jeg meg av slike alternativer midt i uken for ikke å ta helt av med "ekte vare" helgene.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med "fungerer" og "effektivt"? Ingen har påstått at du går NED i vekt av sånt, men de er et alternativ med lite kalorier. Som jo igjen påvirker det totale kaloriregnskapet. Det er fortsatt kalorier inn vs ut som gjelder.

Anonymous poster hash: 9dbc3...2ae

Skrevet

Og jeg syns sukkerfri. lavkarbo gulrotkake er enda bedre enn vanlig, og det er jo bare supert :D

Skrevet

For min del funker det å bruke nutrilett bar som erstatning for sjokolade.

Jeg blir GAL i hodet av tanken på å ikke skulle kose meg med noe, og holde meg unna alt. Sliter ekstremt med sukkersug, og det hjelper da med 1/2 slik bar.

Og det er da mye mindre kal en om jeg hadde spist 100 g sjokolade.

Men jeg sørger dog for å regne den inn i dagen kalorimengde, så jeg ikke går over dagsgrensa

Anonymous poster hash: 01ab5...917
  • Liker 1
Skrevet

For meg er det sånn at noen typer barer trigger søtbehovet og godtebehovet mens andre gjør det ikke.

Tror det har med typen søtstoff å gjøre, for jeg er generelt veldig var for både søtstoff og sukker. Har tatt mange år å finne ut hvilke barer jeg kan spise uten at det utløser noe lyst/behov for å fortsette å spise sjokolade og andre søte ting. 

For meg er det viktig å kunne ha en livsstil der jeg har følelsen av nytelse selv om jeg lever på kalorirestriksjon og en bar gir meg denne følelsen. Selv sverger jeg til en type questbar med 160 kcal og det spiser jeg nesten hver dag. Baren har høyt proteininnhold og er uten sukker.

Jeg mener at ideelt sett så har ikke sjokolade/protein/energibarer noe som helst i et normalt sunt kosthold å gjøre. Fra et ernæringssperspektiv så hadde det vært mye sunnere å heller spise de 160 kaloriene jeg bruker på en bar i ordentlig mat.

Likevel er det verdt det for meg, fordi det gir meg en følelse av at jeg ikke er på slankern, samtidig som det ikke utløser noe søtbehov sånn som f.eks en snickers ville gjort. 

• Liker 1
Skrevet

Ser stadig nevnt og reklamert for proteinbarer som ser ut som sjokolade, slankeshaker som ser ut som milkshake, oppskrifter på kaker uten sukker osv. Selv om selve ideen byr meg imot - skal man først kose seg med søtsaker, skal det være sukker i det :P - så trigger alt som har med søtsaker: søtsmak, bilder, lukt, tekst og assoisasjoner, et søtsug hos meg.

Hvordan kan dette være effektivt å benytte seg av, hvis man vil passe vekta? For meg er det viktig å styre unna "fristelser", og om jeg spiser variert og balansert (jepp, inkludert frukt) føler jeg meg riktig så fornøyd. Er vi virkelig så forskjellige!? Kjør debatt!

Jeg f.eks synes disse barene til nutriett,Atkins osv smaker veldig godt,så jeg kjøper meg heller en sånn enn en vanlig sjokolade og det sier seg jo selv at dette er effektivt med tanke på ¨passe på vekta når de  inneholder  betraktelig mindre kalorier enn vanlig sjokolade 

Anonymous poster hash: 58484...52a

Skrevet

OK, takk for svar alle sammen, vi fungerer forskjellig da :P Jeg kunne aldri spist søtsaker så ofte at kaloriforskjellen mellom Nutrilett/Atkins og Snickers/Mars hadde hatt noen innvirkning, for når jeg først spiser godteri, vil jeg ha MASSE  :sjokkert:

Gjest Overrasket
Skrevet

Nå er det ikke kun en ren kaloriforskjell mellom Nutrilett og Snickers. 

Nutrilett-barene inneholder i tillegg til masse proteiner også en hel del andre vitaminer, mineraler og sporstoffer. Jeg bruker veldig ofte sunne proteinbarer som mellommåltider, spesielt har jeg de med meg på dager jeg vet blir ekstra lange eller slitsomme. En proteinbar fyller på med energi hos meg, og gir en rask metthetsfølelse. Jeg har ofte følt meg sliten og uvel etter mye aktivitet, og justert det raskt og enkelt med proteinbarer. En sjokoladebar gjør meg bare tørst, slapp og energifattig. Ofte blir jeg mer sulten raskt etterpå også. Så her er det ikke bare kalorier som avgjør, men hva slags mellomtid en ønsker og hva man ønsker kaloriene skal man putter i seg skal bestå av. 

Skrevet

Og jeg syns sukkerfri. lavkarbo gulrotkake er enda bedre enn vanlig, og det er jo bare supert :D

Kan du være så snill å legge ut oppskrift på den?

Jeg elsker gulrotkake!😍

Skrevet

Kan du være så snill å legge ut oppskrift på den?

Jeg elsker gulrotkake!😍

Er dessverre ikke "min" oppskrift, men den er superenkel!

Du kjøper en pakke med "lys kake" fra Funksjonell mat, bytter ut oljen det står du skal ha i med mager kesam, river et par gulrøtter og har i litt kanel, steker som angitt på pakken (litt lengre hvis du ikke er glad i tung, våt kake).

Til glasur bruker jeg Philadelphia light med sukrinmelis. Hvis jeg ikke skal være SÅ sunn den dagen tar jeg litt ekte melis også for å få bort den kalde smaken av sukrinmelis, også et par dråper sitron. Her kan man jo gjøre kaken så sunn/usunn man vil, men kaken fra funksjonell mat kan absolutt måle seg med vanlig gulrotkake :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...