Gå til innhold

hjelp!! pusen min mister så mye pels...

Olivia

Anbefalte innlegg

jeg vet at katter røyter, men dette er på en annen måte enn hun pleier, dessuten er det midt på sommeren.

Hun er veldig lang håra..og når jeg klapper henne, eller så vidt napper i pelsen sitter jeg igjen med en svær såte lange hår i handa..er dette så vanlig? ble litt bekymra.

Men jeg tror hun har løpetid nå, det lukter sånn, kan det ha noe med saken å gjøre kanskje?

håper noen glupe hoder kan gi meg noen svar eller råd. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

:( Jeg vet ikke hva dette kan være, men hvis du mener at dette ikke er vanlig, ville jeg gått til dyrelegen. Jeg er litt sånn hønemor, så når katten min "får" noe uvanlig løper jeg fort til vetrenæren................ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Dyrlegen kan hjelpe med b-vitaminsprøyte og fett-tilskudd (Dr Baddakys fiskeolje eller Viacutan); dette pleier ta røytingen ganske så effektivt.

Om kattens allmenntilstand ellers ikke er forandret, er det neppe noe mer som skal til.

Men du nevner dette med lukt. Det er litt vesentlig hvor lukten stammer fra. Om den kommer fra kjønnsåpningen, er det nok løpetid på gang, om oppførselen til katten eller stemmer med slik den pleier oppføre seg når løpetiden er på gang.

Stammer lukten derimot fra huden, kan midd, lus eller sopp være bakenforliggende årsaker. Igjen er veterinæren rette instans å oppsøke for å få riktig hjelp.

Oppsøk Doktor Dyregod, du ;-)

Håper det med røytingen ordner seg raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Har du prøvd å gi katten din en markekur? (mot bendelorm etc) Katten min er korthåret og røyter veldig mye, vetrinæren sa at dette kunne skyldes mark... Vi prøvde, men det hjalp ikke.

Ellers fikk jeg et råd av en annen dyrlege, gni inn katten med soyaolje. Ikke så mye så det drypper, men nok at det blir gnidd inn i pelsen og huden, du må visstnok gni litt for å få det til. Etter maks 5 dager skal all oljen ha gått inn i huden og røytinga slutter. Ser katten helt fet ut etter 5 dager må den vaskes. Det skal visstnok være vedlig effektivt, og oljen går inn i huden normalt etter 2-3 dager. Pelsen blir visstnok kjempefin etter dette. Jeg har innekatt så jeg har ennå ikke prøvd dette, hun liker å sove i senga mi når jeg er på jobb....

Er det andre som har noen tips mot røyting? Jeg børster selvsagt katten, men hun røyter veldig mye for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt maaange dyrleger om dette, da katten min også røyter noe helt utrolig. Har fått samme svar hver gang: Det er ingen ting å gjøre med en ellers frisk katt som røyter. (Hvis den plutselig begynner å røyte masse kan det være pga. sykdom, og det er noe annet). Så det er bare å støvsuge ofte som hjelper, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Vanlig røyting kan man nok ikke gjøre noe med, men håravfall utover det normale og til unormale tider skal man undersøke bakgrunnen til. Og utifra bakgrunn, er det i mange tilfeller mulig å gjøre noe med, om så bare for å redusere håravfallet.

Dersom dyrlegen har sagt noe annet (at det ikke er mulig å gjøre noe med), uten engang å ha tilbudt dere/dyrene deres noen form for behandling, synes jeg det er på tide å opplyse dyrlegen deres om hva mange andre dyrleger tilbyr; jamfør mitt tidligere innlegg.

Det finnes også spesielle fôrtyper som selges hos veterinæren som skal gi bedre pels og mindre røyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusen min har alltid røytet masse, så jeg tror ikke det feiler henne noe.

Nå om sommeren er det heldigvis litt bedre, for da ruller hun seg mye ute og får slitt av pelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Har ikke katt, men derimot 2 stk. hunder. Den minste (1 og 1/2 år) røyter også som et uvær i disse dager uten at det er noe galt med ham. Kan det ha noe med varmen å gjøre?

Hvetekimolje blandet i foret (ca. 1 ss. pr. dag) er et gammelt og velprøvd triks mot røyting hos hunder (du kan jo sjekke med dr. "dyr-og-god" om dette fungerer også hos katter). Røyting kan også være betinget av alder (pubertet) og tid i syklus (løpetid).

Dersom almentilstanden hos katten er svekket (slapp, liten matlyst e.l.) bør du ta turen til veterinæren. Det er bedre med ett besøk for mye enn ett for lite!!!

Lykke til og gi pus en koz! :lol:

PS! Jif Microfiber fungerer glimrende på hunde- og kattehår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...