AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg har et mål om å kunne løpe 3 km i strekk på rundt 11 minutter. Det er ett av flere delmål Til nå klarer jeg ikke å løpe 3 km i strekk, og for få år siden brukte jeg hele 16 minutter på strekningen. Jeg er i utgangspunktet rask og lett på foten, men har dårlig utholdenhet etter mye inaktivitet. Hvordan burde jeg legge opp treningen, og hvor lang tid kan jeg forvente å bruke på dette? Holder 8 uker? Anonymous poster hash: f498b...9f2
Maximillian Cohen Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 (endret) Nei, du vil ikke klare å løpe 3 000 meter på 11 minutter i løpet av 8 uker med mindre du har vært usannsynlig heldig med genene dine. Treningen din bør bestå av en blanding av intervall, langkjøring, teknikk og hurtighetstrening, samt rolige restitusjonsøkter. Først må du imidlertid trene deg opp til å tåle all treningen. Endret 12. september 2015 av Maximillian Cohen 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Det er en ekstremt bra tid for en kvinne.
Wiggins Skrevet 12. september 2015 #4 Skrevet 12. september 2015 3000 meter er en hovedsakelig aerob distande. 800 m og 1500 m regnes som mellomdistanser, dvs. at man ligger stort sett over syreterskel hele veien. For å bli best mulig på de aerobe distansene må du ha et solid grunnlag med lange og rolige joggeturer, altså langt over 3 km. Tenk på roerne (Olav Tufte). Konkurransene der er på 1 km, men de trener veldig lange turer. På langturene vil kroppen bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen, slik at oksygentransporten bedres. Når du nærmer deg tiden for at du skal konkurrere (eller hva du nå skal) kan du spisse formen med intervalltrening. Bare intervalltrening i seg selv gir ofte rask framgang, men hvis du ikke har et solid grunnlag med mye langkjøring, vil du stoppe opp på et mye lavere nivå enn hvis du hadde et godt grunnlag. Som Johan Kaggestad sier: Man må har trent mye langkjøring for å tåle intervalltrening, eller få optimalt utbytte av intervalltrening. Hvis du nå ikke klarer å jogge 3 km i strekk må du regne med å bruke langt mer enn åtte uker på å komme deg under 11 minutter. Noen har gener som gjør at de responderer veldig bra på trening, men det er noen få. Hvis du ikke hører til disse vil jeg tro at du trenger minst et halvt år, kanskje et helt år. Det avhenger selvsagt av hvor dedikert du er. Trener du som en toppidrettsutøver (du kan ikke trene like langt/lenge, men du kan bruke all din tid på trening eller hvile) går det fortere enn hvis du gjør andre ting som å studere, jobbe, gå på konserter etc.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #5 Skrevet 12. september 2015 Jeg har et mål om å kunne løpe 3 km i strekk på rundt 11 minutter. Det er ett av flere delmål Til nå klarer jeg ikke å løpe 3 km i strekk, og for få år siden brukte jeg hele 16 minutter på strekningen. Jeg er i utgangspunktet rask og lett på foten, men har dårlig utholdenhet etter mye inaktivitet. Hvordan burde jeg legge opp treningen, og hvor lang tid kan jeg forvente å bruke på dette? Holder 8 uker? Anonymous poster hash: f498b...9f2 Jeg husker vi hadde en 3000m test i fjor på skolen og der 6 var rundt 12 min. De som fikk fra 10-12 var elever som hadde holdt på idrett siden ung alder, og som trente 4-5 ganger i uka. Med andre ord tviler eg på at du klarer det med det grunnlaget du har. Jeg personlig var en av de som klarte rundt 11min og det var virkelig tøft. Jeg anbefaler å ta det rolig med kroppen, og ikke haste den. I verste fall kan du oppnå skader for å pushe kroppen for hardtAnonymous poster hash: 8042e...766
Gjest Overrasket Skrevet 12. september 2015 #6 Skrevet 12. september 2015 Hva mener du med at du ikke kan løpe i strekk; hvilken fart er det du ikke holder 3km i strekk? Det høres ut for meg som om du bør beregne 8 måneder på treningen, ikke 8 uker. 3km er ingen spøk, og det tar tid å bli god.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #7 Skrevet 12. september 2015 Jeg har et mål om å kunne løpe 3 km i strekk på rundt 11 minutter. Det er ett av flere delmål Til nå klarer jeg ikke å løpe 3 km i strekk, og for få år siden brukte jeg hele 16 minutter på strekningen. Jeg er i utgangspunktet rask og lett på foten, men har dårlig utholdenhet etter mye inaktivitet. Hvordan burde jeg legge opp treningen, og hvor lang tid kan jeg forvente å bruke på dette? Holder 8 uker? Anonymous poster hash: f498b...9f2 det er ikke vasnskelig å løpe på 11 minutter. Jeg brukte så lang tid på 3 km, og jeg bare tok meg ut mye så går det trener aldri! Anonymous poster hash: c8be0...8ec
Maximillian Cohen Skrevet 12. september 2015 #8 Skrevet 12. september 2015 det er ikke vasnskelig å løpe på 11 minutter. Jeg brukte så lang tid på 3 km, og jeg bare tok meg ut mye så går det trener aldri! Anonymous poster hash: c8be0...8ec Det er helt urealistisk å løpe 3 000 meter på under 11 minutter uten å ha trent.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #9 Skrevet 13. september 2015 Det er helt urealistisk å løpe 3 000 meter på under 11 minutter uten å ha trent. Jo, det er det. Vi har 3000 metern på skolen hvert år i gymen for å teste kondis, og jeg løp den på 11 minutter men ja jeg ble veldig sliten. Anonymous poster hash: c8be0...8ec
Wiggins Skrevet 13. september 2015 #10 Skrevet 13. september 2015 Jo, det er det. Vi har 3000 metern på skolen hvert år i gymen for å teste kondis, og jeg løp den på 11 minutter men ja jeg ble veldig sliten. Anonymous poster hash: c8be0...8ec Men jeg nekter å tro at du ikke var i generelt god form. Å løpe 3000 meter på 11 minutter er så raskt at selv om du har kroppsbygning som de beste kenyanske løperne og gener som gjør at du responderer lett på trening, vil du ikke klare det hvis du de siste månedene bare har glodd på TV og ikke fått opp pulsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå