Gå til innhold

får kanskje marsvin, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ei venninne har hatt de i 7 mnd uten å få solgt de (kun symbolsk sum hvor alt av utstyr følger med). 

hun var hos noen for å sjekke om hun reagerte på de flere ganger før hun fikk tak i marsvinene og det var aldri noe problem, men etter kort tid med marsvinene i eget hus ble hun sterkt allergisk og kan ikke lenger kose med de, samboeren må ta burstellet. 

SÅ til poenget, jeg har fått lov til av huseier å skaffe meg smådyr, da innenfor en viss grense, men kanin feks er greit, men ikke katt. 

jeg har aldri hatt marsvin før og må ha info om de! noe dere kan om marsvin som er greit å kunne? hvordan er de å ha som kjeledyr? jeg er vandt til mange rare dyr, men aldri hatt smådyr så litt usikker på det enda. 

jeg bor alene, de vil få lov til å løpe fritt i leiligheten men jeg har ikke hage de kan vandre i, er det et problem? 

hva pleier å være dyrlegeutgiftene på marsvin pr år hvis man ser bort i fra skader?

Anonymous poster hash: 13b12...9b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marsvin er fantastiske kjæledyr hvis du gidder å legge minimum av tid med dem. De snakker med hverandre, og lager lyder når de får mat. De er veldig sosiale dyr. Du kan ha de i bur, men er det 2 eller fler vil jeg anbefale et bur på 140 x70 cm som minimum. Gjerne la de løpe løs en stund hver dag hvis du har mulighet til det. Jeg vil anbefale deg å ha 2 eller flere (jeg tolker det som at det er 2 marsvin hun har). Du trenger ikke gress de kan løpe på, selv om de setter pris på det. 

Marsvin er også et av få dyr som ikke produserer C-vitamin selv, dette må du huske å tilsette i fôret deres. Jeg anbefaler oxbow med tilsatt c-vitamin til marsvin. :)

Skrevet

Marsvin er fantastiske kjæledyr hvis du gidder å legge minimum av tid med dem. De snakker med hverandre, og lager lyder når de får mat. De er veldig sosiale dyr. Du kan ha de i bur, men er det 2 eller fler vil jeg anbefale et bur på 140 x70 cm som minimum. Gjerne la de løpe løs en stund hver dag hvis du har mulighet til det. Jeg vil anbefale deg å ha 2 eller flere (jeg tolker det som at det er 2 marsvin hun har). Du trenger ikke gress de kan løpe på, selv om de setter pris på det. 

Marsvin er også et av få dyr som ikke produserer C-vitamin selv, dette må du huske å tilsette i fôret deres. Jeg anbefaler oxbow med tilsatt c-vitamin til marsvin. :)

leste på nettet om de, å virket som at de blir syke hele tiden jo. stikker seg på høy og får byller på føttene og blir forkjølet så fort de får trekk på deg. kan da ikke være så alvorlig dårlig immunsystem på de eller? 

hvor ofte skifter du i buret? tenkte å skaffe så stort bur som mulig da jeg har en krok i stua som passer perfekt for et bur med både høyde og bredde :) men det må i så fall da vente littigran til jeg får bedre råd. 

Anonymous poster hash: 1c6db...cd2

Skrevet

Tjaa, mine ble ikke så mye syke. Jeg hadde buret på gulvet og de ble ikke forkjølet av det. De årene jeg hadde marsvin så fikk de skabbmidd en gang, ellers så fikk en hjerneblødning og var lam på halve siden når jeg kom hjem. De kan dog leve ganske lenge. Men i følge mattilsynets veileder sier de at de fort blir forkjølet.

Jeg skiftet på buret en gang i uka, men jeg vil anbefale deg å skifte ut "tissehjørnet" oftere, da marsvin kan lukte ganske stramt. Du kan også trene de til å gå i dokasse, med kattesand i, da lukter det ikke så sterkt  :laugh:

Jeg vil og anbefale å ha noe de kan gnage på, da tennene vokser hele livet. Vær forsiktig med epler  da de kan få sopp av dette. De skal heller ikke ha løk, tomatplante, avokado, steinfrukter og poteter. 

Skrevet

Tjaa, mine ble ikke så mye syke. Jeg hadde buret på gulvet og de ble ikke forkjølet av det. De årene jeg hadde marsvin så fikk de skabbmidd en gang, ellers så fikk en hjerneblødning og var lam på halve siden når jeg kom hjem. De kan dog leve ganske lenge. Men i følge mattilsynets veileder sier de at de fort blir forkjølet.

Jeg skiftet på buret en gang i uka, men jeg vil anbefale deg å skifte ut "tissehjørnet" oftere, da marsvin kan lukte ganske stramt. Du kan også trene de til å gå i dokasse, med kattesand i, da lukter det ikke så sterkt  :laugh:

Jeg vil og anbefale å ha noe de kan gnage på, da tennene vokser hele livet. Vær forsiktig med epler  da de kan få sopp av dette. De skal heller ikke ha løk, tomatplante, avokado, steinfrukter og poteter. 

er det dyrt å ha de hos dyrlegen? sånn ca? her har vi en dyrlege og blandt annet kastrering av katt koster 700 så jeg vil tro de ligger på et normalt nivå. vi har også ei kjempetrivelig dame som er spesialist på smådyr så det blir bare hun jeg kommer til å gå til :)

Anonymous poster hash: 1c6db...cd2

• Liker 1
Skrevet

Hadde marsvin i 7 år, de var aldri syke, utrolig koselig å ha som dyr. Men ble utrolig lei av å kose med dem mot slutten, husk at de kan leve leeenge!

Anonymous poster hash: 282dd...444

Skrevet

Neida de blir ikke fort syke, ikke hvis man tar godt vare på de. Hadde en som levde til han var godt over 6 år, var til dyrlegen 1 gang på de årene, og det var på slutten når han måtte avlives, hadde fått grå stær, problemer med kjeven++

han klarte på sitt 6 år og bli far til 3 herlige små, håper de har hans gode gener og lever like lenge :)

Bare send meg pm om du lurer på noe.

Paprika er foresten bra, masse c vitamin! og de elsker det ! pleier å gi mine 4 marsvin vær dag, da trenger du ikke bekymre deg over c vitamin inntaket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...