Gå til innhold

Barn alene hjemme - hvor mye penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger ville du gitt en gutt på atten som skal være hjemme alene i to uker mens mor og far er i utlandet? Han er skoleelev og har ingen penger selv. Han har selvsagt tilgang til kjøleskap og fryser. Pengene skal dekke mat, og eventuelt andre nødvendige ting (altså ikke kino og sånn men fex lege om nødvendig) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2000? Seriøst? 

• Liker 2
Skrevet

Helt seriøst. Hvor gammel er han?

Du gir han 2000,- på kortet. Gir han beskjed om å kjøpe det han trenger. Når du kommer hjem kan du sjekke hva han har brukt penger på og/eller ta resten tilbake.

Gi han økonomisk trygghet.

• Liker 12
Skrevet

Han er atten. Han spiser gratis lunsj på skolen. 

Skrevet

Han er atten. Han spiser gratis lunsj på skolen.

Så da?

Skrevet

Ok, men alltid bedre å at han har litt ekstra i tilfelle noe skulle skje og dere ikke har umiddelbar tilgang til nettbank der dere er. Men siden du spurte og er uenig med svarene du har fått; hva hadde du tenkt deg? :) 

• Liker 24
Skrevet

Enig i 2000 kr. Dere er tross alt ikke der dersom noe uforutsett skulle skje, som krever taxitur, lege eller annet. 

Jeg fikk hvertfall den slags summer da mor og far dro vekk da jeg var yngre og alene hjemme. Noe av det var nok beregnet på at jeg skulle kunne kose meg litt ekstra når de var borte, som for eksempel kino. Det syns jeg er greit gjort. 

• Liker 6
Skrevet

Gi han forbrukspenger og sikkerhetspenger. Det siste får han ikke røre uten at det er noe spesielt, må ta taxi til lege el.l. Forbrukspengene kan han bruke til matvarer osv. Tenk over hva han blir nødt til å kjøpe, så noen hundre i pluss.

• Liker 15
Skrevet

Gi han forbrukspenger og sikkerhetspenger. Det siste får han ikke røre uten at det er noe spesielt, må ta taxi til lege el.l. Forbrukspengene kan han bruke til matvarer osv. Tenk over hva han blir nødt til å kjøpe, så noen hundre i pluss.

Enig i dette forslaget.

Hvis han skulle bli syk eller skadet, ca hvor mye ville det kostet med drosje frem og tilbake til legevakt? Og hva koster det på legevakten. Så legger du til kanskje 500 i tilfelle han trenger medisiner, da har du et passe beløp for "sikkerhetspenger".

Til forbruk kommer det jo helt an på hva som er tilgjengelig av mat, og hvor mye han må kjøpe inn selv underveis. Noen har jo skap og fryser med mat for en til et par måneder, andre har knapt nok til tre middager. Men sleng gjerne på litt "kosepenger", det er vel fint at han også får litt ekstra hygge når dere er borte?

• Liker 3
Skrevet

2000kr er ikke mye penger for en på 18, dere reiser jo bort på ferie og koser dere, syns fint han kan få bruke litt av pengene på kino o.l hygge seg litt han og.

samtidig ser jeg ikke på en på 18 som barn, en ung voksen som kan klare seg selv, men nå bor han nå hjemme hos dere da,noe en del unge voksne gjør.

Aner ikke åssen økonomi dere har, men dere har jo garantert brukt mye mere enn 2000 på ferie til dere selv.

kos dere på ferie og la "gutten" hygge seg hjemme, med litt ekstra lommepenger.

• Liker 2
Skrevet

Han skal altså IKKE bruke pengene til nooooe som helst annet enn mat, eventuelt lege og medisiner dersom det skulle være nødvendig. Vi kan oveføre penger på sekundet dersom det trengs. At han skal være hjemme mens vi er i utlandet har ingenting å si for nivået av "kos" - det er altså utelukkende penger til mat for å leve det er snakk om her. Litt av poenget er at gutten skal lære at det koster å leve. Han skal altså ikke leve på et eksistensminimum, men han skal heller ikke ha noen form for overflod. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

2000 kroner er helt greit, verken lite eller mye. Det er jo snakk om 1000 kroner i uken. 

Endret av Steve Rogers
Skrevet

- og ikke at det har noe med saken å gjøre egentlig, men mor og far skal ikke på ferie, den ene skal opereres på et sykehus i utlandet og den andre er med som følge. 

Skrevet (endret)

Om du skal lære han at det koster å leve; kan dere ikke heller sette opp en matplan sammen med iaf middag på? Så kan dere dra til butikken sammen og storhandle etter et gitt budsjett. Etter dette kan han få en sum til å bruke på ferskvarer o.l. 

På den måten sørger du iaf for at gutten får nok næring i seg og ikke bare kjøper crap. Vet iaf at broren min som er på den alderen kun hadde kjøpt ferdigpizza, boller og godis. Ved å gjøre det på den måten jeg foreslo, får han et godt bilde av hva ordentlig mat koster og at planlegging i stedet for småhandling kan være lurt :) 

Endret av Fashionistaen
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes dette er vanskelig å svare på. Han har ikke noen penger selv, men skal ikke få penger til noooe annet enn mat og evt lege eller andre kriser? Og han har tilgang til kjøleskap og frys? Da kommer der jo ann på hva dom er i kjøleskapet og frysen. Det kan fylles opp på forhånd slik at han evt kun må fylle på med melk og frukt. da holder gjerne 500,- Hvertfall hvis dere er enkle å få tak i og kan overføre ved krisesituasjoner.

Utover det synes jeg 2000 høres greit ut. Ha litt mat i frys/kjøl, og ellers la han styre selv. Inkl å bruke noe penger på kos/sosiale ting.

Anonymous poster hash: a51fb...fc1

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er alle så hysterisk opptatt av lege her? Man trenger jo ikke penger for å gå til legen. Har man ikke penger der og da får man bare faktura, og det med en betalingsfrist som dekker hele ferien deres.

• Liker 14
Skrevet

Ser vi tenker veldig forskjellig her.

Hadde min 18-åring skulle vært hjemme alene i to uker så hadde jeg heller lagt igjen/ført over litt ekstra penger sånn at han hadde litt økonomisk spillerom de to ukene i ensomhet hjemme. Sånn at han nettopp kunne ha gått en kveld på kino med en kompis eller kjæresten. 

Å lære han økonomi er noe man burde gjort ellers, ikke akkurat de to ukene han skal være hjemme alene.

Hadde gitt han 2000kr.

• Liker 30
Skrevet

Hvorfor er alle så hysterisk opptatt av lege her? Man trenger jo ikke penger for å gå til legen. Har man ikke penger der og da får man bare faktura, og det med en betalingsfrist som dekker hele ferien deres.

Jeg vil måtte betale for taxi dersom jeg må til legen. Jeg var faktisk i nøyaktig samme situasjon som denne gutten da jeg var 18-19 og bodde hjemme. Foreldrene mine var på ferie, og jeg ramlet og brakk armen. Måtte til sykehuset som lå 1 times kjøring unna, så det ble drosje frem og tilbake. Nødpenger er bra å ha!

Men som andre sier så er det greit å ha nødpenger og forbrukspenger, og be om kvitteringer på alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...