Annipanni Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg er for tiden på utveksling i Hong Kong, og har påtatt meg å lage middag til vertsfamilien min i morgen.Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal lage! Jeg tenkte noe som er litt typisk norsk/europeisk, og uten ris. Familien har to små barn, så maten må være litt barnevennlig. Det må være mulig å lage retten uten stekeovn, siden de ikke har det. Sist, men ikke minst må det være mulig å få tak i ingrediensene her. Er det noen som har forslag/anbefalinger?
Sirah Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Nå aner jeg ikke om dette er mulig å få tak i der du er, men noe typisk norsk som man kan lage uten poteter er jo koteletter med poteter og brun saus? Kan noe slikt være noe? Eventuelt noe fisk med kokte poteter?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Laks med kokte poteter, rømme og agurksalat? Eller fårikål? Svinekjøtt vet jeg ikke om jeg hadde våget meg på, det lages jo så mye godt med svin i det kinesiske kjøkkenet. I så fall hadde jeg laget feks hjemmelaget rødkål til, tror jeg. Anonymous poster hash: d86e7...f6a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Kanskje du kan lage fiskepinner? Og ha revet gulrot og kokte poteter til? Fiskegrateng? Eller så kan du jo lage laks med en norsk vri? Jeg vet lite hvordan de tilbereder laks der borte,men norsk laks er for mange en delikatesse har jeg skjønt? Lag agurksalat, stek laksen i ildfast form med salt og litt sitron? Ellers er jo kjøttkaker med ertestuing erkenorsk. Du får sikkert tak i kvernet storfekjøtt og kan steke de selv. Lammelår med fløtegratinerte poteter? Eller kanskje bacalao? Det kunne faktisk vært stor suksess, ser her i byen at kineserne går mann av huse for å få tak i bacalao på fisketorget. Men da må du få skaffet klippfisk og lagt i vann ganske fort. Evt bytte vann underveis. Lykke til Anonymous poster hash: 9fc1e...f59
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Pannekaker og tomatsuppe/blomkålsuppe? Det er kanskje en snodig kombinasjon for de som ikke er vant til det, da... Anonymous poster hash: e6357...531
Arabella Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Kanskje du kan lage fiskepinner? Og ha revet gulrot og kokte poteter til? Fiskegrateng? Eller så kan du jo lage laks med en norsk vri? Jeg vet lite hvordan de tilbereder laks der borte,men norsk laks er for mange en delikatesse har jeg skjønt? Lag agurksalat, stek laksen i ildfast form med salt og litt sitron? Ellers er jo kjøttkaker med ertestuing erkenorsk. Du får sikkert tak i kvernet storfekjøtt og kan steke de selv. Lammelår med fløtegratinerte poteter? Eller kanskje bacalao? Det kunne faktisk vært stor suksess, ser her i byen at kineserne går mann av huse for å få tak i bacalao på fisketorget. Men da må du få skaffet klippfisk og lagt i vann ganske fort. Evt bytte vann underveis. Lykke til Anonymous poster hash: 9fc1e...f59 Vertsfamilien har ikke stekeovn, skriver TS i det første innlegget. 1
Djungelvrål Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Ville laget kjøttkaker med kålstuing og tyttebær.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Kjøttkaker? Fårikål? Pizza er jo den nye nasjonalretten Anonymous poster hash: 2b81b...790
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #11 Skrevet 12. september 2015 Bondekost ville jeg nok ha styrt litt unda. Typisk norsk er det helt klart, men det vil nok ikke pirre smaksløkene til kinesere. Å lage noe med fisk, som andre har tipset om, er nok smart. Anonymous poster hash: 2e868...42e 2
peppermyntete Skrevet 12. september 2015 #12 Skrevet 12. september 2015 Jeg hadde lagd fisk eller gryte med potetmos.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #13 Skrevet 12. september 2015 Vertsfamilien har ikke stekeovn, skriver TS i det første innlegget. Det har du helt rett i,men det eneste jeg foreslo som må i ovn er jo lam og fløtegratinerte poteter. Alt annet lages jo på en komfyr. Anonymous poster hash: 9fc1e...f59
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #14 Skrevet 12. september 2015 Det har du helt rett i,men det eneste jeg foreslo som må i ovn er jo lam og fløtegratinerte poteter. Alt annet lages jo på en komfyr.Anonymous poster hash: 9fc1e...f59 Man kan også bruke en trykkoker til kjøtt, men det spørs litt hvor dreven TS er på kjøkkenet. Mye man kan gjøre uten en stekeovn. Anonymous poster hash: 2e868...42e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #15 Skrevet 12. september 2015 Hadde nok laget en suppe... med tomatsuppe med makaroni og egg. Eventuelt blomkålsuppe med brød og smør. Hadde holdt meg unna "bondekost" som noen skrev før meg - kjøttkaker er ikke den største hitten akkurat... Anonymous poster hash: c53c8...5fb
Arabella Skrevet 12. september 2015 #16 Skrevet 12. september 2015 Det har du helt rett i,men det eneste jeg foreslo som må i ovn er jo lam og fløtegratinerte poteter. Alt annet lages jo på en komfyr.Anonymous poster hash: 9fc1e...f59 Du hadde mange gode forslag .
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #17 Skrevet 12. september 2015 Det har du helt rett i,men det eneste jeg foreslo som må i ovn er jo lam og fløtegratinerte poteter. Alt annet lages jo på en komfyr.Anonymous poster hash: 9fc1e...f59 Du foreslo også lammelår (stekt som stek, regner jeg med) og fiskegrateng. Anonymous poster hash: d86e7...f6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå