AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg har fått inn et par tusen fra et firma nå i sommer, som jeg ikke har noen kjennskap til og ingen interaksjon med. I sommer ble jeg da feilaktig godskrevet litt over 2000 kr. Fikk etter to mnd brev i posten der de gjerne ville ha fullmakt for å kunne ta ut disse pengene fra min konto. Jeg måtte sjekke i nettbanken om jeg faktisk hadde fått disse pengene, for jeg hadde ikke lagt merke til det før jeg fikk dette brevet 2 mnder senere. Jeg valgte å ikke skrive under, da jeg synes det er litt suspekt å gi fullmakt til et helt ukjent firma for meg.. Og det er ikke min feil at de har skrevet mitt kontonummer istedenfor dit pengene egentlig skulle. De ringte meg i dag, og truet med å inkassokreve disse pengene. Jeg lurer egentlig på om noen vet om jeg har rett til å beholde disse pengene? I avisene har det jo alltid stått at det ikke er noen rett til å tilbakebetale pengene hvis man har mottatt disse.. Lurer også på om noen vet om de kan krevene pengene med inkassovarsel? Jeg har jo ikke hatt noen avtale med dette firmaet i det hele tatt.. Hadde forsåvidt vurdert å gi pengene tilbake hadde jeg heller fått et kontonummer å sende til, istedenfor å skrive under på denne fullmakten.. Anonymous poster hash: f87f1...4e1
sonush Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Sånn general så kan du bli anmeldt for å bruke pengene som ikke er dine, og som feikaktig har fått overført, og som du burde ha skjønt ikke er dine. Så du har ingen rett til å beholde disse. Ikke send fullmakt. Si at du ikke stoler på ukjent firma og at du betaler tilbake kun til kontoen du har blitt overført fra. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Men alvorlig talt.. En gir jo ingen en fullmakt til og gå inn på konto, du betaler da naturligvis tilbake til samme konto du mottok fra i så fall..Anonymous poster hash: bf345...2de 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Hvorfor i alle dager mener du at du har rett på å beholde pengene? De er ikke dine, og du vet det, ergo stjeler du. Anonymous poster hash: 6b785...c06 4
globalagogo Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Hvis du ikke la merke til at disse 2000 kom så har du vel god nok råd til å betale det tilbake... Slutt å vær så gjerrig 1
TrickyCicci Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 De kan jo uansett ikke sende til inkasso når de ikke har sendt en regning. Si til dem at fullmakt er uaktuelt, men hvis du får informasjon om hvilket kontonummer det skal inn på setter du over. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2015 #7 Skrevet 12. september 2015 Du har ikke rett til å beholde pengene. Du bør derimot be om enten å få tilsendt en regning eller oppgitt en konto du kan betale til og dette bør dokumenteres med kopi av kvittering fra dem som viser at pengene er gått til din konto. Ikke gi fullmakt.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #8 Skrevet 12. september 2015 Jeg tenker hvitvasking når det skjer slike ting. Sikre deg at dette er et seriøst firma ellers tipser du Økokrim. Anonymous poster hash: 17a45...e74
Lista Skrevet 12. september 2015 #9 Skrevet 12. september 2015 Du har ikke rett til å beholde pengene, nei.
Nasse1 Skrevet 12. september 2015 #10 Skrevet 12. september 2015 Du har ikke rett til å beholde pengene. Firmaet kan inkassokreve pengene fra deg, men må selvfølgelig sende deg faktura og deretter eventuelt inkassovarsel ved ubetalt faktura.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå