Gå til innhold

Trenger rådgivning. Huseier fra sier seg sitt ansvar som utleier.

Anbefalte innlegg

Gjest simone16669
Skrevet

Jeg og min sambo bor i en sokkel. I soverommet er det sterk mistanke om muggsopp.

Utleier har blitt varslet men nekter å kalle inn fagfolk. I tillegg til det så nekter utleieren oss at kalle inn fagfolk på egen hånd og regning (utleier sier at de vil fysisk nekte fagfolk adgang til leiligheten). Det begrunner utleieren i at mannen hennes lider av angst og depresjon.

Utleier påstår at de har snakket med en advokat som sier at de kan ifølge loven nekte oss at kalle inn fagfolk.

Den advokat jeg har snakket med sier det motsatta.

Vi har gitt utleieren et skriftlig krav om at avgjøre om de ønsker å rette mangelen innen 24 timer og 7 dager for å kalle inn fagfolk. Eller hever vi leiekontrakten. Utleier har en svarsfrist før kl 23 ikveld.

Vi ønsker likevel at kalle inn fagfolk som kan bekrefte/avkrefte om dette er muggsopp så at vi stiller sterkere om utleieren ønsker å ta dette et skritt lenger.

Hvordan ville dere gått frem i en slik sak? Bør vi bare heve, eller heve og kalle inn fagfolk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IGJEN??

Anonymous poster hash: 521f5...77b
  • Liker 14
Gjest simone16669
Skrevet

IGJEN??

Anonymous poster hash: 521f5...77b

Du trenger ikke svare på tråden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faktisk bedt om å få prate med den advokaten huseier hevder å ha, for det høres ut som det reneste pisspreik. Jeg nekter å tro at en advokat vil ta yrkesmessig selvmord ved å si noe så dumt.

Anonymous poster hash: 06279...04a
  • Liker 5
Skrevet

Ta kontakt med advokat.

Skrevet

Hva med å bruke den tråden du allerede hadde?

Anonymous poster hash: 7d9cf...d17
  • Liker 9
Skrevet

Her er det bare å forholde seg til deres advokat, i forhold til dette med å gi utleier såkalt "rimelig tid" til å utbredre skadene, og det høres jo ut som dere har gjort dette. Bare sørg for å få ryggdekning til å si opp leiekontrakten på det grunnlaget og gjør alt skriftlig. For meg høres det ut som dere dessverre ikke kommer til å komme noen vei med huseier, når denne attpåtil har oppgitt at fagfolk nektes adgang. Folk med så håpløs argumentasjon er det erfaringsmessig liten vits i å argumentere rasjonelt mot, da bør man heller sørge for å få egen ryggdekning for den eventuelt kommende (juridiske) konfrontasjonen. 

Nei, få sagt opp kontrakten så snart som mulig, det er det beste rådet når man har huseiere som dette. 

Anonymous poster hash: 57192...aae
Skrevet

Hvorfor flytter dere bare ikke?

Det er nok av leiligheter å velge mellom. Utleier vil slite når ingen vil leie hos de pga mugg. Vinn-vinn.

Anonymous poster hash: af441...f1f

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor flytter dere bare ikke?

Det er nok av leiligheter å velge mellom. Utleier vil slite når ingen vil leie hos de pga mugg. Vinn-vinn.

Eventuelle nye leier får nok ikke vite om mugsoppen.

Kanskje TS liker leiligheten veldig godt ellers. Det er i tillegg mye styr å flytte i stedet for å bare fikse problemet.

Anonymous poster hash: 86887...a15

• Liker 1
Skrevet

Eventuelle nye leier får nok ikke vite om mugsoppen.Kanskje TS liker leiligheten veldig godt ellers. Det er i tillegg mye styr å flytte i stedet for å bare fikse problemet. Anonymous poster hash: 86887...a15

Men utifra tråden(e) til TS, så er det ikke bare-bare å fikse problemet. Så da får hun fortsette å lage en tråd om hvor teit leietakeren er.

Det viktigste er vel om hun velger å bruke gravidtetstiden sin på å stresse med dette eller faktisk tenke på helsen og tvillingene i magen hvis jeg husker riktig.

TS har all rett til å nekte å betale husleien frem til problemet er utbedret, og det er vel å la være å betale da.

• Liker 2
Skrevet

Meld dere inn i leieboerforeningen. Huseier kan ikke nekte folk tilgang til leiligheten dere disponerer.

Anonymous poster hash: 90c98...601
  • Liker 1
Gjest simone16669
Skrevet

Utleier har ennå ikke svaret.

Jeg snakket med en advokat men jeg er så usikker på hva beslutning jeg bør ta. Advokaten anbefalte å vente på at utleieren skal svare på kravet. Dersom utleieren nekter fortsatt anbefalte advokaten å bestille befaring fra et fuktfirma på utleiers regning og at han sender utleieren et brev.

Dersom utleieren fortsetter å nekte sa advokaten at han ikke ser en annen utvei enn å heve leiekontrakten.

Jeg og min sambo hadde bestilt befaring som skulle ha komt på torsdag som vi skulle betale med egen lømmebok. Utleieren nektet oss dette.

Nå vil jeg bare få slutt på denne krangelen og heve dersom utleieren ikke svarer eller sier nei til vårt krav. Men jeg er fryktelig redde for at utleieren vil ta det til forliksrådet og kreve erstating for tapte inntekter....  :frown:

Skrevet

Men du vet at du selv kan si opp leiligheten? Og at mugg ikke er så skadelig at du vil daue iløpet av oppsigelsestiden?

Anonymous poster hash: e9607...c28

• Liker 2
Skrevet

Uavhengig av om det er mugg eller ei - vil du i det hele tatt fortsatt bo der..?

Kjenner jeg ikke ville leid av en utleier som oppfører seg slik

Anonymous poster hash: 9b51d...4b3

• Liker 1
Skrevet

Ikke si at det er i Trondheim, vel?

Anonymous poster hash: b25e9...e8b

Skrevet

Utleier kan da ikke nekte dere besøk, uansett om det er fagfolk eller venner...

• Liker 1
Gjest simone16669
Skrevet

Vi ønsker ikke å bli boende videre da vi har mistet tillit til utleieren.

Utleieren svarte at de ikke godtar vår mistenke pågrunn av at det ble gjort fuktighetsmålninger av en takstmann i taket der det var muggsoppdannelse i mai, som var tilfredsstillende.

Utleier truer med å ta inn advokat om leiekontrakten ikke følges.

Vi er i oppsigelsestiden og leiekontrakten går ut 1. Januar.

Gjest simone16669
Skrevet

Den nye mistenkelige muggsoppdannelsen er nære gulvet.

Utleier arguementerer med at de 5 åren de har leid ut så har ikke noen annen leietaker ansett leiligheten som mangelfull.

I grunn og bunn handler det om at vi blir nektet å ta inn fagfolk på befaring som vi betaler selv.

Jeg setter ikke en fot inne i leiligheten før fagfolk har erklært leiligheten helsemessig forsvarlig å oppholde seg i. Men jeg begynner å bli bekymret når utleieren truer med å kalle inn advokater...

Skrevet

Fukt kan være et problem i sokkelleilighet. Og antagelig er det mer uskyldige fuktproblemer dere ser, som svartsopp. For at muggsopp skal utvikle seg i skadelige mengder, må det være store vennskader på soverommet. Er det det? Høres jo lite sannsynlighet siden det ikke er veldig lenge siden utleier målte fuktmengde i rommet.

Antagelig er dere helt hysteriske. Men det dere kan gjøre før dere tilkaller mycoteam (noe som er svært dyrt, og dere vil ikke få dekket kostnadene med mindre det blir påvist helseskadelige mengder muggsopp), er å ta bilder av det dere mener er muggsopp og send de til eksperter for uttalelse. Også fjerner dere det dere tror er muggsopp med vann og vanlig såpe. Kommer suppen da tilbake på samme sted i løpet av en uke, er det grunn til bekymring. Dokumenter alt dere gjør i form av bilder og logg. Da vil det være enklere for utleier å tro dere. Og det kan være at det eneste som trengs for å fjerne muggsoppen er såpe Ask pluss bruk av luftavfukter.

Før dere har påvist skadelig muggsopp og luftavfukter ikke fjerner problemene, har dere rett til å holde tilbake betaling av husleie.

Anonymous poster hash: a16bf...08d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...