AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg tar buss hver dag, betaler vel ca 4000 i året for busskort (student). Ofte ser jeg folk som lar være å betale, de bare kjapper seg inn på bussen (går inn bak, ikke foran hvor bussjåføren sitter) uten å dra busskortet over buss-registrerings-maskinen. Hva gjør dere i slike tilfeller? Det er begrenset hva bussjåføren får med seg når det går på 10 stk samtidig bak i bussen.. Hittil har jeg bare latt det gå, men når jeg ser omfanget av det irriterer det meg mer og mer. Blir jo urettferdig at bare noen skal betale, og andre gå gratis.. Så en voksen dame i går, det irriterte meg nesten mer (ikke en ungdom), men ei som var skikkelig voksen. Bare turer fram i bussen og setter seg ned. Fikk lyst til å si "Hei, du glemte å betale / du har ikke betalt", men så tenkte jeg at det er vel ikke min plass å påpeke? Eller er det det? Hva gjør dere andre som ofte benytter dere av kollektivtrafikk? Anonymous poster hash: aabe9...737
Hypnotica Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Jeg har aldri sagt noe.. Men enig i at det er irriterende.
Gjest Kritt Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Jeg tar buss hver dag, betaler vel ca 4000 i året for busskort (student). Ofte ser jeg folk som lar være å betale, de bare kjapper seg inn på bussen (går inn bak, ikke foran hvor bussjåføren sitter) uten å dra busskortet over buss-registrerings-maskinen. Hva gjør dere i slike tilfeller? Det er begrenset hva bussjåføren får med seg når det går på 10 stk samtidig bak i bussen.. Hittil har jeg bare latt det gå, men når jeg ser omfanget av det irriterer det meg mer og mer. Blir jo urettferdig at bare noen skal betale, og andre gå gratis.. Så en voksen dame i går, det irriterte meg nesten mer (ikke en ungdom), men ei som var skikkelig voksen. Bare turer fram i bussen og setter seg ned. Fikk lyst til å si "Hei, du glemte å betale / du har ikke betalt", men så tenkte jeg at det er vel ikke min plass å påpeke? Eller er det det? Hva gjør dere andre som ofte benytter dere av kollektivtrafikk? Anonymous poster hash: aabe9...737 Irriterende, men kunne ikke falle meg inn å kommentere det.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Her i bergen så kan vi kjøpe billett med telefonen, er derfor vanskelig å se om folk sniker eller ikke. Anonymous poster hash: 1283a...953 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Er du sikker på at de ikke har busskort på mobilen, hvis det er en mulighet der du bor? Det har jeg, og registrerer derfor aldri noe kort når jeg går på bussen. Har likevel alltid gyldig billett. Anonymous poster hash: b3bb8...2d9 3
HanneAa Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 Er du sikker på at de ikke har busskort på mobilen, hvis det er en mulighet der du bor? Det har jeg, og registrerer derfor aldri noe kort når jeg går på bussen. Har likevel alltid gyldig billett. Anonymous poster hash: b3bb8...2d9 Er du sikker på at de ikke har busskort på mobilen, hvis det er en mulighet der du bor? Det har jeg, og registrerer derfor aldri noe kort når jeg går på bussen. Har likevel alltid gyldig billett. Anonymous poster hash: b3bb8...2d9 Men skal ikke busskortet vises frem til sjåføren når du går på?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Det kan vel være at de har månedskort? I Trondheim gadd jeg ikke scanne kortet hver gang når jeg uansett hadde betalt. I Oslo scanner jeg den ene gangen i mnd jeg må. Eller så kan de ha billett på mobil. Ikke vits i å gjøre bussen forsinket ved å gå inn foran for å vise hvor flink du har vært til å kjøpe billett. Si gjerne i fra til folk, men forbered deg på å drite deg ut. Anonymous poster hash: d7d6a...575 13
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Nei, du antar feil her. Mange har månedskort på mobilen, det skal ikke bipes. Dersom det kun er påstigning foran så holder jeg det opp, men hvis det er påstigning bak så går man ikke frem og viser. Jeg bor i Oslo og det er altfor mye trafikk til at folk skal alle gå frem og vise billett, det er lagt opp slik med åpning bak for mer effektivitet - hvis ikke hadde de bare krevet at alle gikk på foran for å vise. De aller fleste bestiller via Ruter-appen. Jeg tror det er du som har misforstått her dessverre. Anonymous poster hash: e213a...ddb 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Jeg syntes det var verre i København. Jeg ankom i går, men det så iallefall ut til at hvem som helst kunne gå ombord metroen uten å ha betalt. Jeg betalte selvfølgelig (gidder ikke å risikere bot) for et slags turist kort. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å snike seg ombord der eller hvor vanlig det er å bli tatt, men det så rimelig lett ut fra mitt ståsted. Og tilbake til Norge, der jeg bor så viser man alltid mobil-billeten foran. Det har faktisk vært instanser hvor bussjåføren har pekt ut folk på høytaleren når de ikke viser billetten, så om man vil unngå en flau episode så går man som regel foran.Anonymous poster hash: 3ce08...80e
Gjest Kritt Skrevet 11. september 2015 #10 Skrevet 11. september 2015 Jeg syntes det var verre i København. Jeg ankom i går, men det så iallefall ut til at hvem som helst kunne gå ombord metroen uten å ha betalt. Jeg betalte selvfølgelig (gidder ikke å risikere bot) for et slags turist kort. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å snike seg ombord der eller hvor vanlig det er å bli tatt, men det så rimelig lett ut fra mitt ståsted. Og tilbake til Norge, der jeg bor så viser man alltid mobil-billeten foran. Det har faktisk vært instanser hvor bussjåføren har pekt ut folk på høytaleren når de ikke viser billetten, så om man vil unngå en flau episode så går man som regel foran.Anonymous poster hash: 3ce08...80e De som ikke viser billett eller kort har vel antakelig månedskort, enten det er på mobil eller kort. Har selv månedskort på mobil her i Norge (Oslo), og viser det aldri, med mindre det er kontroll.
Flekk Skrevet 11. september 2015 #11 Skrevet 11. september 2015 Spesielt i rushtiden så er det unødvendig å bipe inn månedskort når folk bak deg presser på. Viss man har det på mobilen så må alle gå inn fremme også. Meningen med å ha det på mobilen var å spare tid, slik at bussen ikke blir mer forsinket. Veldig flaut om du gauler ut hele bussen og gir leksen om hvor provoserende og frekke de er. Også drar de opp månedskortet sitt, gir deg et blunk og smiler lurt. Ikke at jeg har gjort det. Ikke si noe. Ser ofte folk få bot av vektere. Da blir de som redde hundevalper og prøver å pile seg ut i full hast. Mange blir tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 Har aldri sett det, eller kanskje en gang eller to, men har aldri påpeka det. Føler jeg ikke har rett til å si noe fordi det ikke angår meg. Anonymous poster hash: 878ac...124
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #13 Skrevet 11. september 2015 Jeg syntes det var verre i København. Jeg ankom i går, men det så iallefall ut til at hvem som helst kunne gå ombord metroen uten å ha betalt. Jeg betalte selvfølgelig (gidder ikke å risikere bot) for et slags turist kort. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å snike seg ombord der eller hvor vanlig det er å bli tatt, men det så rimelig lett ut fra mitt ståsted. Og tilbake til Norge, der jeg bor så viser man alltid mobil-billeten foran. Det har faktisk vært instanser hvor bussjåføren har pekt ut folk på høytaleren når de ikke viser billetten, så om man vil unngå en flau episode så går man som regel foran.Anonymous poster hash: 3ce08...80e Men dette høres da ut som normalen i Oslo? Vi var på ferie der og kjøpte ukeskort, og da skulle det kun bippes første gangen for å aktivere. Etter det så gikk vi bare rett på (bak) og rett av igjen uten å vise noen billett. Så heller ikke en eneste annen sjel som viste billetten. Anonymous poster hash: 7a46a...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #14 Skrevet 11. september 2015 Jeg syntes det var verre i København. Jeg ankom i går, men det så iallefall ut til at hvem som helst kunne gå ombord metroen uten å ha betalt. Jeg betalte selvfølgelig (gidder ikke å risikere bot) for et slags turist kort. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å snike seg ombord der eller hvor vanlig det er å bli tatt, men det så rimelig lett ut fra mitt ståsted.Anonymous poster hash: 3ce08...80e Systemet er lagt opp ulikt i alle land. I London er det omtrent umulig å snike - man må bipe kortet sitt for å i det hele tatt komme inn på tube-stasjonen. Men dette er ikke normen - de aller fleste kollektivsystem er nogenlunde tillitsbasert. Var de ikke det, hadde vi jo ikke hatt "billettkontroll" iblant. Uansett så er systemet som det er, der de tillater påstigning foran og bak på bytrikken og også på mange busser, samt at du kan stige på t-banen uten å måtte sluses inn. Folk flest benytter seg av det for god flyt og mer effektivitet, og det er ikke forventet at man viser billett uten at man blir bedt om det. Mulig noen bygder tar seg til tid å gå grundigere til verks men dette er altså ikke malen. Så TS' antakelser omsniking er uansett ubegrunnede. Det er blitt vist til at faktisk flere betaler for billett etter at det ble tilgjengelig via app, så dette er ganske normalt. Anonymous poster hash: e213a...ddb 2
powski Skrevet 11. september 2015 #15 Skrevet 11. september 2015 Nei, gir bare et stygt blikk mot personen som sniker.
Gjest Matronella Skrevet 11. september 2015 #16 Skrevet 11. september 2015 Hos oss stiller folk seg i kø og det må kjøpes bilett eller vises fram billett, enten det er på en app eller månedskort på gammelmåten. Det er påstigning kun foran, så det er vanskelig å snike. Sniker de i køen derimot så får de enten stygge blikk eller noen sier fra om at HER i gården følger vi køen.
Kragebein Skrevet 11. september 2015 #17 Skrevet 11. september 2015 Men skal ikke busskortet vises frem til sjåføren når du går på? Kommer an på hvor i landet du er, vil jeg tro. Jeg bor i Bergen og tar som regel to busser til og fra jobb (altså 4 busser hver dag) og har bare opplevd én gang at sjåføren kun har åpnet døren foran og bedt om å se billett.
Gothminister Skrevet 11. september 2015 #18 Skrevet 11. september 2015 Selvsagt så tyster man ikke. Om så bør man få alvorlige konsekvenser. Flott at enkelte ikke følger samfunnets regler. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #19 Skrevet 11. september 2015 Jeg kjøper alltid billett på mobilen og har aldri vist det til bussjåføren. Ingen her jeg bor gjør det heller. Jeg sniker ikke for det, så gamle gubber og kjerringer som aldri har hørt om billett på mobil før og derfor gir meg stygge blikk kan dra dit peppern gror. Anonymous poster hash: 150f5...876
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #20 Skrevet 11. september 2015 Ok, takk for opplysning! Det er godt mulig jeg har misforstått dersom det er lov å kjøpe månedskort/billett via mobil uten å vise dette frem. Bor til opplysning i Trondheim. Har trodd at regelen er å bipe busskortet på registreringen selv om man har betalt, og selv om man har månedskort. Og at dersom man har billett over mobil, så skal denne vises til bussjåføren. At man rett og slett skal vise at billetten er gyldig.. Dette synet har blitt forsterket av at bussjåføren når han innimellom får med seg i bakspeilet at noen bare går og setter seg, har ropt i høytaleren at de skal komme og vise billett.. Men dette er kanskje bare tilfeldig kontroll det da, eller? Men i prinsippet, dersom alle busspassasjerer har gyldig månedskort f.eks, går det altså an da at alle bare går og setter seg? Jeg tror bussjåføren hadde reagert da, men mulig jeg tar feil På ATB sine sider står det; "Viktig informasjon Gå alltid inn foran hos sjåføren for kontroll og registrering i billettsystemet." Anonymous poster hash: aabe9...737
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå