AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt. Jeg har forsøkt flere ganger, men ender med å gi opp, og jeg tror grunnen er at jeg tar på meg for mye på en gang. Fra lite aktivitet til trening 3 ganger og sunn spising og passe mengden. Jeg har en BMI på 32, så er litt å ta av. En treningsglad venninne av meg har villet hjelpe, men vi har nok forskjellige meninger om hvordan som er best for meg. Jeg tenker at denne gangen skal jeg ikke stresse, jeg tilegne meg gode spisevaner og porsjonering. Jeg skal holde meg i aktivitet, fjellturer, små joggeturer (har lyst å få bedre kondis), noen kjekke gruppetimer på treningssenteret. Men ikke noe fast. Når jeg har tatt av 10-15 kg kan jeg begynne å stramme opp med styrketrening. Hun mener jeg skal kjøre tung styrketrening og bygge muskler, spise moderat og dermed vil gå ned i fettprosent, og vekt etterhvert. Hva mener dere er riktigst? Anonymous poster hash: 3eb5d...346
lilla_orkide Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Gå for det du liker best, og det som du vet vil vare i lengden. Trening skal være lystbetont og ingenting er mer kjedelig enn trening man ikke liker. Jeg, for eksempel syns vekttrening på egenhånd er dritkjedelig, men en gruppetime med styrke syns jeg er gøy. Step med styrke er slitsomt, men også fengende og gøy. Den viktigste treningen er den du får gjort
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Teoretisk sett er det ingen av dere som har feil, men ulike taktikker passer til ulike mennesker:) Man kan kanskje argumentere med at en er mer effektiv og man går raskere ned, men hovedpoenget er jo at man holder seg til de gode vanene, enten de kommer sakte eller raskt. Jeg valgte selv din taktikk, har gått ned 20 kilo og holdt meg der i en 3-4 år:) Anonymous poster hash: 1c466...75b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Dette høres mer ut som strategi enn taktikk. Anonymous poster hash: 0c36d...1fb 1
Hjertefisk Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Det som funket best for MEG, var å fokusere på kosthold. Altså, mer lik din taktikk. Seinere når jeg skulle ta av meg på nytt fokuserte jeg på styrke. Og ble så sinnsykt sulten at det funka bare omvendt.
SiMa Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 Gjør noen endringer fra tidligere forsøk. Vektnedgang er vel noe sånt som 90% kost og 10% trening, så kostholdet er et greit sted å begynne. Start med en gjennomgang av hva du spiser. Hva er kaloribombene? Hvor vil det være lettest for deg å gjøre endringer? Start med det enkleste, og regn ut ca hvor mye du kan "bruke" på kaloribomeber i løpet av uka. Hvordan påvirker forskjellig mat kroppen og matlysten din? Noen erfarer at søtsaker gir lyst på mer søtsaker, og derfor velger å kutte det helt ut (og savner det heller ikke etter noen uker). Andre får ofte lyst på noe søtt etter middag, og har god nytte av å ta en frukt da i stedet for å småspise utover hele kvelden. Velg mat du liker, som er enkel å lage i en hektisk hverdag, som gjør deg mett og ikke utløser søtsug/saltsug. 1
Maximillian Cohen Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 For meg høres det ut som om du prøver å lure deg selv. Det krever en hel del å endre kosthold og treningsvaner, og om en allerede er på vei i feil retning så må det faktisk en ganske stor snuoperasjon til for å komme på rett kurs. Det at du "sprekker" og ikke klarer å følge planene dine betyr ikke nødvendigvis at planene er dårlig. Dette er ikke noe jeg sier for å være frekk, men det er slik jeg må tenke for at jeg skal få gjort noe...men så har jeg alltid vært en "alt eller ingenting"-person, da.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Vi er alle forskjellige. Du må finne din egen livsstil som du kan leve med også etter at du har gått ned. Synes det høres fornuftig ut å ikke stresse, men ta endringene gradvis.Anonymous poster hash: 948b5...2ac
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #9 Skrevet 12. september 2015 For meg høres det ut som om du prøver å lure deg selv. Det krever en hel del å endre kosthold og treningsvaner, og om en allerede er på vei i feil retning så må det faktisk en ganske stor snuoperasjon til for å komme på rett kurs. Det at du "sprekker" og ikke klarer å følge planene dine betyr ikke nødvendigvis at planene er dårlig. Dette er ikke noe jeg sier for å være frekk, men det er slik jeg må tenke for at jeg skal få gjort noe...men så har jeg alltid vært en "alt eller ingenting"-person, da. Dette er interessant. Jeg er ikke TS, men jeg har alltid trodd jeg er en "alt eller ingenting"-person, helt til jeg begynte å se et mønster i at det altfor ofte ble ingenting. Da jeg innså det, var det langt enklere å begynne med små endringer, som førte til økt motivasjon fordi jeg klarte det, og så hadde jeg snøballeffekten rullende der det stadig ble enklere. Derfor har jeg ofte tro på små grep i begynnelsen, endre dårlige vaner en om gangen, fordi tar man alt på en gang, blir det ofte ingenting. Anonymous poster hash: 9aaad...60f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå