AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Hei, Jeg lurer veldig på hvordan andre par gjør det med felles økonomi. Vi har en regningskonto hvor begge setter inn et visst beløp i måneden som skal gå til mat, dopapir, såpe, strøm osv. Vi har hvert vårt lån som vi betaler på selv. Litt usikker på om dette er den beste løsningen. Det fører jo til at jeg har mye bedre økonomi enn han, fordi jeg tjener mer. Hvordan gjør andre med ulik lønn det? Anonymous poster hash: 34668...308
Kvist Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Vi betaler etter evne. Det vil si at alle de årene jeg har hatt høyere lønn enn han har jeg betalt mest, og da han tjente mest betalte han mest. Målet vårt var at vi skulle sitte igjen med ca likt i "lommepenger" og ha samme muligheter til å delta på ting, spare osv. 2
Anglofil Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 (endret) Vi betaler etter evne, derfor deles noe likt og noe ulikt. Jeg tjener vesentlig bedre enn min samboer. Han fører over penger til meg og jeg er den som betaler regningene. Men han har fullt innsyn, så det er ikke slik at han ikke kan få oversikt over hva som betales hvis han ønsker det. Uansett. Vi er litt sånn: har semi-delt økonomi med felles tankegang. Den som har penger betaler f.eks hvis vi spiser ute, men vi skylder hverandre ikke penger. Det går litt om hverandre, vi finregner aldri på slike ting. De pengene som da ikke går til mat og regninger kan vi bruke som vi vil på oss selv. Det blir dog ofte til at egne penger går til oss felles, f.eks at man kjøper en film vi ser sammen, kjøper noe snacks på butikken som vi deler osv. Mvh Yvonne Endret 11. september 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Man tilpasser forbruket til den som har dårligst økonomi, eller så må den som tjener mest finne seg i å betale mer om hun vil ha dyrere ting. Jeg tjener mer enn mannen, og vi setter inn likt beløp på felleskontoen. Om det hadde vært slik at han da satt igjen med lommerusk til seg selv hadde det ikke vært ok, da måtte vi enten satt inn mindre begge to, og jeg hadde måttet venne meg av med å ha roastbiff på nistematen flere ganger i uken, eller så hadde jeg rett og slett funnet meg i å betale mer. Anonymous poster hash: 4a241...133
Kragebein Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Vi betaler etter evne. Det vil si at alle de årene jeg har hatt høyere lønn enn han har jeg betalt mest, og da han tjente mest betalte han mest. Målet vårt var at vi skulle sitte igjen med ca likt i "lommepenger" og ha samme muligheter til å delta på ting, spare osv. Vi gjør akkurat det samme, og det fungerer helt fint for oss.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 Hei,Jeg lurer veldig på hvordan andre par gjør det med felles økonomi. Vi har en regningskonto hvor begge setter inn et visst beløp i måneden som skal gå til mat, dopapir, såpe, strøm osv. Vi har hvert vårt lån som vi betaler på selv. Litt usikker på om dette er den beste løsningen. Det fører jo til at jeg har mye bedre økonomi enn han, fordi jeg tjener mer. Hvordan gjør andre med ulik lønn det? Anonymous poster hash: 34668...308 Vi gjør som dere, og er fornøyde med det. Pt tjener jeg bedre, men det har variert hvem som har tjent mest. Hele veien har jeg hatt bedre økonomisk sans, og prøvd å spare litt uansett om jeg tjener bra eller dårlig. Han sparer stort sett ikke, men bruker det han har. Jeg er ikke interessert i å gi bort pengene jeg har til overs.. Men det må som en annen også skriver, tilpasses den som tjener mindre. Og hvis den som tjener mer absolutt vil finne på ting den andre ikke har råd til, så får man spandere av og til. Eller justere forventningene til livsstil eller noe sliktAnonymous poster hash: eae9f...ccc
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Vi betaler det meste av fellesregningene sammen, han betaler noe, hun betaler noe. Finregner ikke på noen ting, men begge skal betale renter og avdrag på leilighet. Her i huset skiller det rundt 200.000 i årslønn på han og hun. Vi har uansett bodd sammen i evigheter. Biff til middag smaker ikke godt hvis den andre må spise havregrøt, selv om det er noen skjevheter ift hvem som betaler hva av fellesen. Livet er for kort til å krangle om økonomi. Anonymous poster hash: 8d25a...08f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Vi betaler etter evne. Den som tjener mest betaler en tilsvarende større del inn på felles regningskonto.Anonymous poster hash: 24822...dad
Kraula Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Vi betaler likt. Jeg er student, han jobber. Men vi har motsatt av dere: betaler felles lån og har ellers felt økonomi.
Ginny Skrevet 11. september 2015 #10 Skrevet 11. september 2015 I utgangspunktet deler vi alt helt likt, og har en felles matkonto hvor han betaler mer enn meg, siden han spiser mye mer enn meg. Det siste halve året har han tjent veldig, veldig mye mer enn meg, siden han begynte i full jobb mens jeg enda er student. Han har derfor spandert litt middager ute og slike ting, men ikke all verden. Siden jeg skal være student i et år til, blir det nok sånn en stund framover..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #11 Skrevet 11. september 2015 Vi har alle kontoer i midt navn. Har en brukskonto hvor begges lønn kommer inn. Jeg overfører til budsjettskonto og sparekonto. Det som er igjen på brukskonto bruker vi begge som vi vil. Har hvert sitt kort, men begge er i mitt navn. Føler det er enklest slik. Vi tjener ekstremt ulikt, da min mann har meget høy lønn og jeg er uføretrygdet.Anonymous poster hash: b7839...a3f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 Vi har alle kontoer i midt navn. Har en brukskonto hvor begges lønn kommer inn. Jeg overfører til budsjettskonto og sparekonto. Det som er igjen på brukskonto bruker vi begge som vi vil. Har hvert sitt kort, men begge er i mitt navn. Føler det er enklest slik. Vi tjener ekstremt ulikt, da min mann har meget høy lønn og jeg er uføretrygdet.Anonymous poster hash: b7839...a3f Beklager skrivefeil, *mitt (ikke midt)Anonymous poster hash: b7839...a3f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #13 Skrevet 12. september 2015 Hei, Jeg lurer veldig på hvordan andre par gjør det med felles økonomi. Vi har en regningskonto hvor begge setter inn et visst beløp i måneden som skal gå til mat, dopapir, såpe, strøm osv. Vi har hvert vårt lån som vi betaler på selv. Litt usikker på om dette er den beste løsningen. Det fører jo til at jeg har mye bedre økonomi enn han, fordi jeg tjener mer. Hvordan gjør andre med ulik lønn det?Anonymous poster hash: 34668...308 Vi gjør som dere. Hender jeg spytter litt ekstra inn når vi skal på ferie osv. Anonymous poster hash: 19f8d...da3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #14 Skrevet 12. september 2015 Vi gjør som dere, men siden han spiser dyrere (og en god del mer) enn meg, kjøper vi brød/pålegg osv hver for oss. Jeg er student, så har selvsagt mindre penger til overs i mnd enn ham, men forventer absolutt ikke at han skal betale mer av strøm osv av den grunn! Om vi derimot blir bedt mer f.eks vennepar ut for å spise middag og jeg må si nei fordi jeg ikke kan bruke penger på det, så har han spandert. Anonymous poster hash: a297a...e86
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #15 Skrevet 12. september 2015 Vi gjør som dere. Hender jeg spytter litt ekstra inn når vi skal på ferie osv. Anonymous poster hash: 19f8d...da3 Og jeg betaler det meste til hjemmet, jeg er opptatt av interiør, og hvis jeg vil ha et nytt bord til 3000kr så forlanger jeg ikke at han skal dele. Vi deler på oppussing, hvis han kan gjøre veldig mye av jobben selv, slik at vi sparer penger, så spytter jeg litt ekstra inn på materialer feks.Anonymous poster hash: 19f8d...da3
oslojente1980 Skrevet 17. september 2015 #16 Skrevet 17. september 2015 Vi har felleskonto, delt økonomi og ulik lønn. Samboeren min tjener mer enn meg, men ikke veldig mye. Vi har mine og dine barn også. Vi setter inn likt beløp på felleskonto. Der går regningene fra som er felles. Så kjøper han til sine barn, og jeg til mitt. 1
fjellogvidde Skrevet 17. september 2015 #17 Skrevet 17. september 2015 Vi betaler etter evne, derfor deles noe likt og noe ulikt. Jeg tjener vesentlig bedre enn min samboer. Han fører over penger til meg og jeg er den som betaler regningene. Men han har fullt innsyn, så det er ikke slik at han ikke kan få oversikt over hva som betales hvis han ønsker det. Uansett. Vi er litt sånn: har semi-delt økonomi med felles tankegang. Den som har penger betaler f.eks hvis vi spiser ute, men vi skylder hverandre ikke penger. Det går litt om hverandre, vi finregner aldri på slike ting. De pengene som da ikke går til mat og regninger kan vi bruke som vi vil på oss selv. Det blir dog ofte til at egne penger går til oss felles, f.eks at man kjøper en film vi ser sammen, kjøper noe snacks på butikken som vi deler osv. Mvh Yvonne Høres kjent ut Vi hadde det ca sånn de første årene vi bodde sammen. Da var min mann i jobb og jeg var fremdeles student. Vi betalte inn litt til en felleskonto begge to, men han betalte litt mer enn meg. Den kontoen gikk til mat, husleie og div fellesutgifter. Så betalte vi hver våre ting ellers, f.eks hadde han bil som han brukte til jobb, mens jeg gikk eller syklet. Vi endret på systemet da vi i løpet av ett år giftet oss, kjøpte bolig og fikk to fulle inntekter. Da ble totalsituasjonen en helt annen og vi gikk over til "alt mitt er ditt" prinsippet. Da droppet vi felleskontoen, og bare gjorde det slik at vi byttet på å betale av hver våre kontoer, men heller overførte til hverandre om det skulle bli behov.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #18 Skrevet 20. september 2015 Å ha felles økonomi og felles kontoer forutsetter at begge parter i forholdet har samme syn på penger, omtrent samme kontroll og samme forhold til økonomi. Det er strake veien til helvete hvis den ene parten er typen som kunne vært i "Luksusfellen"; og som bruker penger (lånte) som om det ikke var noen morgendag. Jeg lærte veldig tidlig i forholdet at mannen min er totalt upålitelig når det kommer til penger. En dag jeg satt i nettbanken, kom han opp bak meg og sa høyt "Ojsann!" da han så at jeg hadde 30.000 på sparekontoen. Like etter (noen dager) kom han og spurte om å få låne 8000 kroner av meg. Han sa ikke hva det var til, han skulle bare låne de. Jeg spurte når jeg fikk de tilbake, og vi ble enige om at de skulle betales tilbake om 3 måneder. Han fikk låne pengene. 3 måneder kom og gikk. Fire, og fem måneder gikk. Han sa ikke et ord om lånet og nevnte ikke pengene. Jeg ble mer og mer irritert over den frekkheten. Et halvt år etter at han lånte de, sa jeg i fra at jeg ville ha de tilbake straks for nå var han gått langt over tiden. Fyren presterte å bli drit forbanna fordi jeg skulle ha igjen pengene mine. Han betalte tilbake kort tid etter, og jeg fikk ikke et takk en gang! Jeg skjønte jo i ettertid at dette er fyren i et nøtteskall. Bare bruk penger, lån dem, men drit i å betale tilbake. Dette var en viktig lærepenge for meg, og jeg passet nøye på å alltid ha separat økonomi. Vi deler på maten og fellesutgifter til bolig osv, men har hver vår separate økonomi ellers. Jeg vet ikke hva han har på konto, og han vet ikke hva jeg har. Hadde han visst det, hadde han bedt meg om å låne han penger. Det skjer i blant, men da er jeg nøye på å kreve tilbake pengene på dagen på avtalt tid. Hvis ikke jeg sier noe, betaler han ikke. Vi tjener omtrent det samme i året. Forskjellen er at jeg har 0 kr i forbruksgjeld/annen gjeld, og han vasser i gjeld. I dag skylder han minimum to hundre tusen i forbruksgjeld (kan være oppimot 300K) og burde vært påmeldt "Luksusfellen". Han skylder penger til 10 forskjellige forbrukslånegivere. Jeg har telt antall avsendere på vinduskonvoluttene som kommer i hans navn. Når han får vinduskonvolutter, legger han dem i en bunke på kommoden i gangen. Når det blir mange, åpner han er skuff i samme kommode og dytter dem (fremdeles uåpnet) nedi skuffen og lar de ligge der. Han betaler regninger kanskje en gang annenhver eller hver tredje måned. Purregebyrer og renter drøsser på. Han fatter ikke hvor dyrt det er å ha så slapp holdning til forfallsdatoer...! Jeg er sjeleglad jeg nå er separert og ligger i skilsmisse med fyren. Etter 18 år med å være livredd for at han skal dra meg ned i det økonomiske uføret, skal det bli godt å slippe. Anonymous poster hash: 042f0...1f4
Gjest Skrevet 20. september 2015 #19 Skrevet 20. september 2015 Her har vi en felles pott. Det er ingen dine eller mine penger Han får inn alt fra dobbelt så mye som meg til tre ganger så mye (og før noen påpeker det så betyr ikke det at jeg er en golddigger og jeg shopper typ aldri) Vi setter inn nesten alt på regningskontoen, resten går til mat og slikt Skulle en av oss trenge noe så prater vi med hverandre slik at det ikke blir noen overraskende uttak fra kontoen
Berit Skrevet 20. september 2015 #20 Skrevet 20. september 2015 Vi har felles konto. Han tjener mer enn meg nå. Vet ikke hvem som bruker mest på seg selv. Vi begge vil at den andre skal bruke penger på seg selv. Vi har en fin økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå