Gå til innhold

Er det udannet å gå for tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir du som gjest skuffet dersom gjester går tidlig hjem om kvelden? 

Jeg blir veldig trett om kvelden, og er det mange sier et A menneske. Men jeg er veldig sosial, og liker så godt å gå ut og være med venner og treffe nye mennesker.   Jeg gleder meg og elsker å bli invitert ut og hjem til noen. Men jeg går hjem tidlig. Noen ganger hvis selskapet drøyer utover til rundt kl 23 før desserten kommer, går jeg før desserten. 

Er selvfølgelig høflig, og mener overhode ikke at de skal ta noe som helst hensyn med å servere desserten tidligere. Det blir opp til vertene å legge opp selskapet og ha det akkurat som de vil. 

Jeg hygger meg veldig og er så glad for å være sosial og ha det kopselig. Samtidig vil jeg hjem i 23 tiden (ofte før), senest kanskje kl 24 i bryllup, men har også gått hjem tidligere der. Det er ikke fordi jeg ikke hygger meg, men fordi jeg er så trett og liker å stå tidllig opp neste dag og være opplagt.

Har nå hørt at det er uforsksammet og at man oppbryter selskapet ved å gå så tidlig. At da er det høfligere å ikke gå i det hele tatt hvis det skal være på den måten. 

Hva foretrekker du dersom du inviterer en gjest til et flott besøk om kvelden dersom gjesten går hjem kl 22 - 23?

At gjesten skal takke nei og ikke komme?

At gjesten takker ja?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest i "Skikk og bruk" '60-utgaven, at i et vellykket middagsselskap skal ingen av gjestene ha gått før kl.23, og ingen være igjen etter 24.

Og det stemmer ganske godt med slike finere, halvformelle eller veldig formelle middagsfester jeg har vært i.

Men det er da enorm forskjell på selskap, er det nære venner, vet de at du er den trøtte typen som kommer til å gå tidlig, men i et bryllup, da ville jeg drøyd det til 24, uansett.

Å gå før desserten er uhøflig syns jeg, hvis ikke du har sagt i fra når du kommer/takker ja. Men som skikk og bruk viser, det er litt uhøflig av vertskapet å servere den så sent også.

Jeg vil foretrekke at du takker ja, men sier i fra at du kommer til å gå tidlig. Jeg ville blitt skuffet om noen sa på forhånd at de ville forlate bryllupet mitt tidlig (av prinsipp omtrent, fordi du liker å føle deg opplagt).

• Liker 13
Skrevet

Har lest i "Skikk og bruk" '60-utgaven, at i et vellykket middagsselskap skal ingen av gjestene ha gått før kl.23, og ingen være igjen etter 24.

Og det stemmer ganske godt med slike finere, halvformelle eller veldig formelle middagsfester jeg har vært i.

Men det er da enorm forskjell på selskap, er det nære venner, vet de at du er den trøtte typen som kommer til å gå tidlig, men i et bryllup, da ville jeg drøyd det til 24, uansett.

Å gå før desserten er uhøflig syns jeg, hvis ikke du har sagt i fra når du kommer/takker ja. Men som skikk og bruk viser, det er litt uhøflig av vertskapet å servere den så sent også.

Jeg vil foretrekke at du takker ja, men sier i fra at du kommer til å gå tidlig. Jeg ville blitt skuffet om noen sa på forhånd at de ville forlate bryllupet mitt tidlig (av prinsipp omtrent, fordi du liker å føle deg opplagt).

Jeg ser på det nok som deg. Har ikke alltid passet på å si ifra på forhånd at jeg kommer til å gå tidlig, og det har nok vært litt skuffende for vertene. Men de fleste kjenner meg jo, at da er det ikke noe problem. Men skal huske å si fra på forhånd at jeg kommer til å gå tidlig.

Mine foreldre er likedan. Min mor takker nei til noen selskap fordi hun synes det er så slitsomt å være der så lenge. Jeg vet hun har lyst til å gå i selskap, men hun har ikke lyst til at være der så sent. Hun vil heller takke nei enn å være så uforskammet å gå tidlig. Det synes jeg jo er synd. Men hun mener da at vertskapet blir såret og skuffet hvis hun går tidlig, så derfor lar hun heller være med å gå og sier at hun dessverre må takke nei fordi.... Jeg sier at hun kan si ifra på forhånd, men det mener hun at vertskapet ikke har forståelse for. Hun mener at mange vertskap mener at jo lengre gjestene er, jo mer hygger de seg og det har vært et vellykket selskap.

Hm, det virker som det er mye i det. Jeg har ofte oppfatning at det er mest minnerikt og fin opplevelse når sosiale ting ikke har vart i mange timer, når man avslutter "tidlig" mens "leken er god" og alle har hygget seg. 

• Liker 2
Skrevet

Du høres kjempekjedelig ut. Vet det ikke var det du spurte om, men jeg sa det likevel.

Hvis du er på en fest og har det moro så har du likevel lyst å gå før kl 23 kun for å være opplagt dagen etter?

Om du skal på jobb så skjønner jeg selvsagt det, men hvis du har fri så kan det jo hende du faktisk hadde hatt det kjekt videre utover kvelden også. Verden går ikke under selv om man sover litt utpå dagen derpå og er litt redusert.

Hadde mine venninner gjort det i f.eks. mitt bryllup så hadde jeg synes det var en superteit unnskyldning for å gå hjem.

• Liker 14
Skrevet

Alle er forskjellig, gå når du vil. De har vel lært nå at du går før de andre.

Anonymous poster hash: 5d0aa...380
Skrevet

Ved større sammenkomster ville jeg kanskje tenkt at det var litt merkelig, men ikke noe mer enn det. I mindre middagsselskaper derimot, så er det en uting da det skaper oppbruddsstemning.

Farmoren min er litt som deg, og det er fryktelig irriterende når man inviterer, for hun sitter til stadighet og ser på klokken sånn at hun kommer seg hjem "i god tid".

Skrevet

Hvis du vet du blir trøtt og sliten så tidlig går det an å legge inn en liten lur på sofaen før du drar i selskap da. Da holder du ut litt lengre, får gått i selskap og slipper å være uhøflig og irriterende. Kanskje har du det veldig moro også? :)

• Liker 10
Skrevet (endret)

Du høres kjempekjedelig ut. Vet det ikke var det du spurte om, men jeg sa det likevel.

Hvis du er på en fest og har det moro så har du likevel lyst å gå før kl 23 kun for å være opplagt dagen etter?

Om du skal på jobb så skjønner jeg selvsagt det, men hvis du har fri så kan det jo hende du faktisk hadde hatt det kjekt videre utover kvelden også. Verden går ikke under selv om man sover litt utpå dagen derpå og er litt redusert.

Hadde mine venninner gjort det i f.eks. mitt bryllup så hadde jeg synes det var en superteit unnskyldning for å gå hjem.

Det kan godt tenkes at mange ser på meg som kjedelig. Men tror også mange liker meg som jeg er. Jeg blir ofte bedt i selskap og har selskap ofte selv. Det er jo somoftest venner som kjenner meg godt. Det er sånn at når de kommer til meg går de somoftest før kl 23. Jeg tror det er av hensyn til meg fordi de vet at det er det jeg vil. Men når de selv inviterer og har selskap går gjestene gjerne ikke før sånn i 2 tiden, utenom jeg som takker for meg rundt 23 tiden eller før. Men de inviterer meg alltid for det. Jeg hygger meg utrolig og det er så godt å le så godt sammen med venner. Setter utrolig pris på å komme, og vet at de ikke synes jeg som person er kjedelig. Men de synes at jeg er kjedelig på den måten at jeg går tidlig.

Ja, hvis jeg er på fest og har det veldig moro, så har jeg likevel lyst til å gå tidlig. Sitter igjen med så god følelse av å ha vært på en så gøy fest hvis jeg også føler meg frisk og opplagt dagen etterpå. Da har det vært fullkomment. Blir jeg så trett føler jeg meg tappet for energi og alt er ikke like stor glede som det jeg ellers sitter igjen med.

Synes både reiseturer, besøk og andre sosiale sammenhenger også er så fine og minnerike å tenke tilbake på, noe jeg lever lenge på. Synes nesten det er vel så stas og tenke tilbake på i ettertid. Så holder for meg med "lite og godt" på en måte.

Farmoren min er litt som deg, og det er fryktelig irriterende når man inviterer, for hun sitter til stadighet og ser på klokken sånn at hun kommer seg hjem "i god tid".

Ja, for da ser det ut som hun kjeder seg. Det er jo ikke hyggelig. Jeg morer meg veldig og ser ikke stadig på klokken.

Hvis du vet du blir trøtt og sliten så tidlig går det an å legge inn en liten lur på sofaen før du drar i selskap da. Da holder du ut litt lengre, får gått i selskap og slipper å være uhøflig og irriterende. Kanskje har du det veldig moro også? :)

Ja, og det hjelper å ta seg en lur før. Det gjør jeg hvis jeg kan. Og holder da gjerne ut lenger. Men selv om jeg kan sove neste dag, blir det til at jeg føler meg veldig trett den dagen og utover. Så jeg liker å gå tidlig for det.

Ja, jeg har det veldig moro. Koser meg veldig, og kan glede meg i lang tid på forhånd når jeg blir invitert med på noe.

Men hva ville dere foretrukket:

*At gjesten lot være å komme, dvs takke nei hvis hun skulle gå tidlig?

*Eller at gjesten allikevel takket ja, gledet seg, men ville gå tidlig?

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Om det var et engangstilfelle ville jeg helt klart foretrekke at gjesten takket ja, men gikk tidlig, men hadde det gjentatt seg hver gang jeg inviterte hadde jeg nok syntes at det var en smule uhøflig.

Som Carali sier skaper det oppbruddsstemning om det er snakk om et lite middagsselskap (som er den type sammenkomst jeg oftest inviterer til). Og personlig inviterer vi gjerne gjester ganske sent (f.eks. 2030), da vi har relativt små barn; dermed vil vi gjerne få dem i seng og gjøre de siste forberedelsene før gjestene kommer, og da ville det blitt et kort og kjedelig selskap om gjestene begynte å gå 2300, da rekker man jo knapt å få i seg maten, og går glipp av den hyggelige samtalen etterpå.

Jeg skjønner at det finnes mennesker som er kveldstrøtte, men litt kan man strekke seg for gode venner. Mannen min er a-menneske, men likevel deltar han i selskapet til det slutter naturlig når vi er invitert noe sted, og såpass synes jeg faktisk man kan forvente av ellers friske mennesker.

Anonymous poster hash: f3fa8...b06
  • Liker 10
Skrevet (endret)

Ab over, greit nok. Din mening.

Men hva med at de gode vennene som inviterer også kan strekke seg litt med å forstå at de gjestene har det best ved å gå "tidlig"?

Som vert er man vel opptatt av at gjenstene hygger seg og har det så kjekt som mulig.

Gjestene må gjøre det de føler for, og som vert vil jeg at gjestene skal sitte igjen med så fint minne som mulig og god opplevelse av det hele.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke mange vil tenke at du er uforskammet, men mange vil nok tenke at du er ganske spesiell, særlig om det blir en vane. Du kan også risikere å bli oppfattet som kjedelig, og kanskje ikke bli invitert så mye som du ville om du oppførte deg som de andre gjestene.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er litt som deg, ts. Jeg blir stuptrøtt kl 22.. Jeg må stå opp tidlig for å dra på jobb i uken, og takler ikke det å snu døgnet i helgene. 

Når jeg blir trøtt er jeg ubrukelig sosialt. Jeg klarer ikke følge med på samtalen, så jeg blir bare sittende og duppe med hodet. Jeg kan ikke noe for det. Kaffe hjelper ikke. Ettermiddagsblund hjelper ikke. Jeg er bare så utrolig trøtt. Det er forferdelig ubehagelig, og ikke noe kjekt å sitte i et selskap hvor folk prøver holde en samtale med deg, men du ikke klarer følge med i det hele tatt og ikke klarer si ja og nei på riktige steder engang. 

I tillegg blir jeg irritabel og grinete når jeg blir skikkelig, skikkelig trøtt, så det er jo ikke hyggelig for noen at jeg er der. 

Jeg sier ja, men sier at jeg ikke klarer være oppe så lenge. I små selskap presser jeg meg til å holde ut til ihvertfall 23. Det blir fort oppbruddsstemning om noen går tidlig, så jeg synes det er uhøflig. 

Men forøvrig synes jeg det er en uting å invitere til ting som varer til langt på natt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal snu døgnet. De fleste må jo på jobb tidlig om mandagen, og har vært oppe tidlig for å gå på jobb fredagen. Hvorfor kan ikke folk heller begynne sammenkomstene litt tidligere, og så kan folk få gå hjem og legge seg i skapelig tid?

Anonymous poster hash: 64375...479
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Blir du som gjest skuffet dersom gjester går tidlig hjem om kvelden? 

Jeg blir veldig trett om kvelden, og er det mange sier et A menneske. Men jeg er veldig sosial, og liker så godt å gå ut og være med venner og treffe nye mennesker.   Jeg gleder meg og elsker å bli invitert ut og hjem til noen. Men jeg går hjem tidlig. Noen ganger hvis selskapet drøyer utover til rundt kl 23 før desserten kommer, går jeg før desserten. 

Er selvfølgelig høflig, og mener overhode ikke at de skal ta noe som helst hensyn med å servere desserten tidligere. Det blir opp til vertene å legge opp selskapet og ha det akkurat som de vil. 

Jeg hygger meg veldig og er så glad for å være sosial og ha det kopselig. Samtidig vil jeg hjem i 23 tiden (ofte før), senest kanskje kl 24 i bryllup, men har også gått hjem tidligere der. Det er ikke fordi jeg ikke hygger meg, men fordi jeg er så trett og liker å stå tidllig opp neste dag og være opplagt.

Har nå hørt at det er uforsksammet og at man oppbryter selskapet ved å gå så tidlig. At da er det høfligere å ikke gå i det hele tatt hvis det skal være på den måten. 

Hva foretrekker du dersom du inviterer en gjest til et flott besøk om kvelden dersom gjesten går hjem kl 22 - 23?

At gjesten skal takke nei og ikke komme?

At gjesten takker ja?

Blir du som gjest skuffet om dersom gjester går tidlig hjem om kvelden?

Nei, det blir jeg ikke. Alle må få lov til å velge selv når DE vil hjem. Noen skal på jobb dagen derpå, andre orker ikke være oppe seint. Det må respekteres.

Hva foretrekker du dersom du inviterer en gjest til et flott besøk om kvelden dersom gjesten går hjem kl 22-23? At gjesten skal takke nei og ikke komme? At gjesten takker ja?

Foretrekker at de takker ja. Men de får selv velge når de ønsker å reise. Noen elsker å sitte oppe seint og skravle, mens andre liker å reise tidlig hjem. Uansett selskap. Så lenge begge parter (seint og tidlig reisende) koser seg og har hatt en fin/flott kveld, så gjør det ingenting for min del, om de drar tidlig/seint. 

Jeg hadde mislikt å blitt "holdt fast" som gjest om jeg ønsket dra tidlig, bare for å være der og følge den "normen" av kikk og bruk. Da hadde jeg mest sannsynlig takket nei til invitasjoner fremover fra den personen. Jeg storkoser meg som regel alltid når jeg er på besøk/fest etc, men jeg er en person som liker å legge seg til rett tid, for å fungere dagen etter. Så jeg er nok i mange sine øyne "den uhøflige og kjipe" som drar tidlig. Bryr meg ikke om andres meninger der gitt :)

Endret av HanneAa
  • Liker 4
Skrevet

Si meg, dere som ikke fungerer etter kl. 22, er dere helt friske? :klo:

Jeg skjønner at det finnes folk som har større søvnbehov enn meg, altså, men at man skal bli helt utslått av å være oppe til midnatt eller så en sjelden gang høres veldig rart ut, særlig om man har anledning til å sove litt ut neste dag (m.a.o. ikke skal på jobb (jeg har hele tiden her antatt at vi snakker om selskapelighet i helgen) eller har småbarn).

• Liker 18
Skrevet

Når jeg fester, vil jeg ha det så gøy som mulig, og ikke "det beste minnet " som mulig, jeg skjønner ikke hvorfor du legger så vekt på det? Altså, har du det gøy, blir det et fint minne. Hvis du er litt trøtt dagen etterpå, ødelegger jo ikke det det morsomme på festen? Men hvis du sitter på festen og tenker: "Æsj, nå blir jeg trøtt/fyllesyk i  orgen", det ødelegger jo stemningen for deg?

Jeg skjønner at det finnes folk som har større søvnbehov enn meg, altså, men at man skal bli helt utslått av å være oppe til midnatt eller så en sjelden gang høres veldig rart ut, særlig om man har anledning til å sove litt ut neste dag (m.a.o. ikke skal på jobb (jeg har hele tiden her antatt at vi snakker om selskapelighet i helgen) eller har småbarn).

Jeg har hele tiden antatt vi snakker om selskapelighet i UKEN, og derfor syns jeg ting som bryllup er klart et unntak, og skjønner ikke at TS ikke skiller det.

Anonymous poster hash: c506a...acd
  • Liker 2
Skrevet

Tro meg, vi er helt normale.. Det er netttopp det at det en sjelden gang som er problemet. Døgnrytme er en fin ting.. Om man er vant til å stå opp og legge seg til samme tid hver dag, blir kroppen vant til dette. Har jeg fri lenge, kan jeg klare å snu døgnrytmen, og kan fint sitte oppe til midnatt i sommerferien f.eks, når jeg har hatt et par-tre uker å snu døgnet på. 

Men når jeg har stått opp kl 05:30 fredags morgen, så er jeg dødstrøtt kl 22 fredags kveld. Og siden kroppen er vant til å våkne tidlig, klarer jeg ikke sove til lenger enn 7 lørdags morgen, uansett hvor lenge jeg har vært oppe fredagskvelden. Da er jeg igjen dødstrøtt tidlig lørdags kveld, osv... Så nei, å snu døgnet for én dag, en sjelden gang, virker ikke. 

Fint for deg om du får det til, men det er faktisk veldig mange som IKKE gjør det. Å være a-menneske er ikke så fryktelig uvanlig, vet du.. Du kan jo sammenligne det med om du skulle stå opp kl 04 en sjelden gang. Det burde vel ikke være noe problem, vel, en sjelden gang? Du kan da ikke alvorlig mene at du er trøtt da, vel? Bare å legge seg kl 8 om kvelden før det? 

• Liker 6
Skrevet

Men forøvrig synes jeg det er en uting å invitere til ting som varer til langt på natt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal snu døgnet. De fleste må jo på jobb tidlig om mandagen, og har vært oppe tidlig for å gå på jobb fredagen. Hvorfor kan ikke folk heller begynne sammenkomstene litt tidligere, og så kan folk få gå hjem og legge seg i skapelig tid?

At et selskap varer til etter kl. 22-23 er ikke "langt på natt", altså. Jeg tror de færreste forventer at gjestene skal holde ut til kl.4 om morgenen, men at et selskap varer til midnatt eller så i helga kan virkelig ikke defineres som langt på natt.

Det er som sagt ikke alltid at det passer å invitere folk tidlig på kvelden; vi for vår del har små barn, og synes ikke det er så trivelig for gjestene om vi må springe til og fra for å servere kveldsmat og vaske rumper, da er det bedre at gjestene kommer etter leggetid. ;) For øvrig synes jeg det er opp til vertskapet å invitere når det passer dem best, jeg inviterer sent, så kan jeg heller komme tidlig når a-mennesker inviterer til selskap. Det er jo bare tull å forvente at alle skal tilpasse seg trøttingene.

• Liker 6
Skrevet

Fint for deg om du får det til, men det er faktisk veldig mange som IKKE gjør det. Å være a-menneske er ikke så fryktelig uvanlig, vet du.. Du kan jo sammenligne det med om du skulle stå opp kl 04 en sjelden gang. Det burde vel ikke være noe problem, vel, en sjelden gang? Du kan da ikke alvorlig mene at du er trøtt da, vel? Bare å legge seg kl 8 om kvelden før det? 

Nei, jeg synes virkelig ikke det er noe problem å stå opp kl. 4 en sjelden gang, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Jeg er selvsagt trøtt, men jeg lar ikke det ødelegge for noe som helst ved å surmule fordi jeg må tidlig opp. Om jeg står opp kl.4 skal jeg typisk reise et sted, og det synes jeg er så hyggelig at jeg synes det er verdt å være trøtt, på samme måte som jeg tenker at det må være verdt det å anstrenge seg litt i et hyggelig selskap.

• Liker 10
Skrevet

Nei, jeg synes virkelig ikke det er noe problem å stå opp kl. 4 en sjelden gang, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Jeg er selvsagt trøtt, men jeg lar ikke det ødelegge for noe som helst ved å surmule fordi jeg må tidlig opp. Om jeg står opp kl.4 skal jeg typisk reise et sted, og det synes jeg er så hyggelig at jeg synes det er verdt å være trøtt, på samme måte som jeg tenker at det må være verdt det å anstrenge seg litt i et hyggelig selskap.

Det er forskjell på å bare skulle dasse til flyplassen og det å skulle konversere i et selskap. Det gjør nada om du er trøtt i trynet når du bare skal sitte og vente på et fly. Men hadde du syntes det var hyggelig om du skulle sitte og prate og være høflig interessert i et selskap? Jeg surmuler ikke, jeg er bare så trøtt at jeg ikke klarer å følge med i samtalen. Synes du det er gøy å prate med en som ikke får med seg hva du sier, og som bare svarer med malplasserte ja og nei? Det er ikke det at jeg ikke vli, det er det at jeg er så trøtt at jeg bare klarer sitte der og kope. Hva er da vitsen?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i 20årene og har gjort dette ihvertfall i ti år. Har ikke noe ønske om å virke uhøflig, ei heller trekke ned stemningen ved å dra tidlig. Og det er uhøflig om jeg sitter og gjesper også. Så ta en hvil, så slipper man hele problemet! :)

Ab over, greit nok. Din mening.

Men hva med at de gode vennene som inviterer også kan strekke seg litt med å forstå at de gjestene har det best ved å gå "tidlig"?

Som vert er man vel opptatt av at gjenstene hygger seg og har det så kjekt som mulig.

Gjestene må gjøre det de føler for, og som vert vil jeg at gjestene skal sitte igjen med så fint minne som mulig og god opplevelse av det hele.

Men hvorfor mener du at du har det best ved å gå tidlig? Grunnen du oppgav var jo så ekstremt tåpelig. Fordi du ville være opplagt dagen etter! Altså, hva med å leve her og nå? En gang innimellom vet man at man skal noe spesielt dagen etter og velger å gå tidlig. Men fast? Og i helger uten planer, bare fordi man vil være opplagt? Da hadde jeg blitt ganske så fornærmet for å være ærlig. 

Med andre ord, alt har med grunnen å gjøre. 

Anonymous poster hash: ae10b...bc4

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...