AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Skrevet 11. september 2015 Jeg føler at jeg konstant burde aktivisere barna i stedet for å la de sitte i sofa med iPad...men de gjør det jo ikke hele tiden og de trenger faktisk litt ro, spesielt når de kommer hjem fra barnehagen, totalt er det nok snakk om en klokkétime per dag og litt mer i helgene. Mye eller lite?Anonymous poster hash: e41cc...835
Cashbah Skrevet 11. september 2015 #2 Skrevet 11. september 2015 Jeg synes barn skal bli holdt mest mulig borte fra elektronikk som mulig. Hva med å leke med leker? Så ja, det er mye. 1
SiMa Skrevet 11. september 2015 #3 Skrevet 11. september 2015 Min mening: mye. Andre rolige aktiviteter kan være tegning, puslespill, lydbok, bygge lego mm. Men det er jo litt avhengig av at de klarer å "aktivisere seg selv", i alle fall etter at du har satt dem i gang. Du har jo også andre ting du må gjøre, som å lage middag, vaske klær mm. (Med litt trening vil barna lære å aktivisere seg selv uten å ty til nettet, noe som absolutt vil være en fordel når de blir eldre. De kan også ta del i husarbeidet, f.eks dekke på bordet, legge inn i vaskemaskinen, vaske et lite stykke av gulvet etc.) 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Jeg banner sikkert i kirka her, men jeg forstår deg! Har to barn selv, og vi har egentlig en avtale om at de kan bytte ut barne-tv med iPad, men noen ganger må jeg innrømme at de får se litt etter bhg. Det er spesielt hvis de er slitne og grinete og jeg trenger 10 minutter for å få laget middag. Jeg tenker som så at de har hatt en dag med full fart i bhg, og vi gjør masse sammen på ettermiddagene også (er mye ute hvis været er ok), og full fart i helgene, i tillegg til at den eldste har to aktiviteter på ettermiddagene. At de da kan få slappe av litt m å se film el.l tar jeg egentlig med knusende ro, selv om hovedregelen er at de kan gjøre noe annet (tegne, male, Lego, perle el.l).Anonymous poster hash: ab0a7...c75 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Oi.. Jeg har to små, på 2 og 4 år, og de får bruke ipaden ca en time totalt (hver seg) i løpet av helgen. På hverdagene får de ikke bruke den (og jeg bruker den selvsagt heller ikke foran dem) i det hele tatt. Jeg trodde i grunnen at vi mot barna bruke nettbrettet ganske mye sammenlignet med en del andre, men.. Hvor gamle er barna dine, da? Mine er jo små enda.Anonymous poster hash: 3a099...b3d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #6 Skrevet 11. september 2015 Skrev litt fort tidligere i dag. Ser jeg glemte å skrive opp tv. For meg er tv og iPad tilnærmet likt, Dvs at d bruker tv og iPad ca en time hver dag, og det er selvsagt for mye. Men det er altså ikke en time iPad pluss en time tv i tillegg...Anonymous poster hash: e41cc...835
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Med tanke på at et døgn er 24 timer så er det ikke mye. Samtidig er dette små barn, og de burde leke med leker, klatre i trær eller leke på lekeplassen. Jeg klarte meg fint uten internett da jeg var liten, nå fikk ikke vi PC i hus før jeg var 10år heller da.. Anonymous poster hash: 9ab21...ded 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Hm...det jeg synes er så rart, er at de som svarer i slike tråder, aaldri lar barn bruke i Pad etc. Rundt meg har jeg massevis av oppegående familier med like oppegående barn. Det er familier som er ute på tur, er ute på lekeplassen, drar med barna på telt-turer, kino, leker, leser bøker og alt annet. Men jeg har aldri hørt at noen av disse barna har totalforbud mot iPad. Tvert imot vet jeg at mange av disse får se noen minutter eter Bhg eller i helgene før frokost (for mange harjo ipaden erstattet barne-tv). Dette er helt normale barn som i de føeste av døgnets timer er i Bhg og ellers ute og leker. Vårt barn er en av disse. Er det sånn at disse foreldrene bare ikke svarer i disse trådene? Er nemlig usikker på om tendensen her inne er helt representativ...Anonymous poster hash: ab0a7...c75 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Får de roet ned med ipad om de spiller spill da? Eller ser de på film? Vi roer ned med TV heller, noe som hjelper om de er slitne og høyt oppunder taket når de kommer hjem fra en aktiv dag i barnehagen. Ellers så bør de kunne aktivisere seg selv med vanlige leker også, ikke bare spilling. Og det finnes også rolig lek om de er slitne. F.eks. tegning, perling, kikke i bøker / lese Anonymous poster hash: bcd39...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #10 Skrevet 11. september 2015 Får de roet ned med ipad om de spiller spill da? Eller ser de på film? Vi roer ned med TV heller, noe som hjelper om de er slitne og høyt oppunder taket når de kommer hjem fra en aktiv dag i barnehagen. Ellers så bør de kunne aktivisere seg selv med vanlige leker også, ikke bare spilling. Og det finnes også rolig lek om de er slitne. F.eks. tegning, perling, kikke i bøker / lese Anonymous poster hash: bcd39...6c5 Meg over her. Ja, mine får også spille på iPad. Ikke kjempemye. Noen dager mer enn andre, og noen dager ikke i det hele tatt. Har ikke trengt å satt noe begrensninger da de begrenser seg selv og legger det fra seg etter en stund og gjør forskjellige andre ting. Anonymous poster hash: bcd39...6c5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #11 Skrevet 11. september 2015 Snakk om strenge foreldre.... Anonymous poster hash: cf6f0...609 2
absinthia Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 Så lenge barna er i forskjellig type aktivitet ellers om dagen og dette stort sett foregår under middagslaging, så synes jeg ikke at dette er noen stor krise. Har erfaring med at mange barn er så slitne etter barnehagen at de ikke er klar for noe særlig ordentlig lek, før etter middag. Det er ikke verre å drive på med nettbrett enn å se på tv og så lenge ikke resten av dagen blir spist opp av tv og nettbrett er det neppe særlig skadelig. Barn har ikke vondt av å lære å håndtere data og nettbrett. En lærer andre typer problemløsning og hvordan en skal orientere seg enn i forhold til en del andre ting og det fremmer også evnen til å innvirkning og fokusere på det man holder på med, mer enn tv gjør. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #13 Skrevet 11. september 2015 Verden forandrer seg. Det var sikkert kritiske røster mot leker med melodi og batterier også. Hvis barna koser seg med det, hva er det som er skadelig da? At vi moralsk sett skal nekte de? De blir ikke passive av å se på en ipad en time om dagen. Det er nok av andre ting vi mødre heller kan bekymre oss for Anonymous poster hash: 4713e...c85 3
Gjest Magnifiq Skrevet 11. september 2015 #14 Skrevet 11. september 2015 Her er det ikke iPad på hverdagen, og det er barnetv på kvelden. Etter skole/Bhg er det gjerne litt tegning, titting i bøker for minsten, mens eldste gjør lekser. I helgene er det litt på morgenen, og litt på kveld. Men selvsagt. Nå har minstemann vært en uke hjemme med sykdom. Da har har bare lagt rett ut på sofaen, med enten iPad eller tv. For oss er iPad og tv likestilt, og prøver å holde det til et minimum.
bush babe Skrevet 11. september 2015 #15 Skrevet 11. september 2015 Med tanke på at et døgn er 24 timer så er det ikke mye. Samtidig er dette små barn, og de burde leke med leker, klatre i trær eller leke på lekeplassen. Jeg klarte meg fint uten internett da jeg var liten, nå fikk ikke vi PC i hus før jeg var 10år heller da.. Anonymous poster hash: 9ab21...ded Joda, døgnet har 24 timer, men foreldre flest har ca to-tre timer med barna på hverdagene, og da er det klart at en time nettbrett/tv er mye. Særlig hvis dette er normalen, ikke unntaket. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #16 Skrevet 11. september 2015 Hør på samvittigheten din, det er altfor mye. Skjermer (gjelder både data og tv) er ikke avslappende aktiviteter for hjernen, selv om barnet ditt sitter stille. Anonymous poster hash: acf80...75b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #17 Skrevet 11. september 2015 Har en på 4,5 som bruker iPad (eller tv) i inntil en times tid om dagen ca. Hun må vente til etter middag og hun må velge barnetv eller iPad. I helgen får hun også se litt på morgenen før vi står opp. Veksler mellom spill og Netflix. I tillegg brukes Spotify og lydbøker, men da sitter hun ikke og ser på skjermen, men f.eks tegner eller perler ved siden av. Hun er aktiv i barnehagen hele dagen, og er flink til å aktivisere seg selv, og vi leser bok på sengen om kvelden. Og vi er mye ute både lørdag og søndag. Så har ikke dårlig samvittighet for det. At jeg setter grenser for henne er bra for meg selv også, da jeg har sluttet å ha på tv'en "bare fordi", og jeg legger vekk mobilen selv. Anonymous poster hash: eec6c...df3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #18 Skrevet 11. september 2015 Jeg husker jeg så mye på tv når jeg var liten. Har aldri tatt skade av det i ettertid. La nå barna se på tv den ene timen, herregud Alt man skal bli hysterisk over. Anonymous poster hash: 2d2ea...0f6 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #19 Skrevet 11. september 2015 Her ser han film på iPad'en eller holder på med et spill inntil en halvtime per dag, ikke noe tv utenom. Helst når vi kommer fra bhg og han er for sliten til å leke noe særlig, og helst vil slappe av.Anonymous poster hash: a777d...fc0
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #20 Skrevet 11. september 2015 Orker ikke å være hysterisk pga det, var jo noe sånt i førsten når tv kom også.Anonymous poster hash: 6b673...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå