Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er veldig fascinert av stjerner og nordlys og naturen generelt, så tenkte jeg skulle prøve å ta litt bilder osv. Jeg trenger ett kamera som da altså får ok/gode bilder av nordlys og slikt, men har egnetlig ikke peiling på hva som er bra, og heller ikke så veldig dyrt.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er budsjettet ditt? Hva slags erfaring har du? Er det et merke du foretrekker? Skal du ha kun kamerahus eller objektiv og stativ også?

Anonymous poster hash: dd2a1...2a9
Skrevet

Hva er budsjettet ditt? Hva slags erfaring har du? Er det et merke du foretrekker? Skal du ha kun kamerahus eller objektiv og stativ også?

Helst ikke mer en 3000, vet egentlig ikke hvor mye ett ok kamera koster.. 

Har egentlig null erfaring også, så er rett og slett helt grønn på dette her. Trenger alt som gir ett ok/bra bilde. Hva jeg trenger vet jeg derfor ikke, så kom gjerne med forslag

Skrevet

Problemet med å skulle ta bilder av ting som nordlys og stjernehimler er at man trenger et kamerahus som tåler høy ISO, et lyssterkt objektiv med bred brennvidde og et stativ. Totalt sett kan det fort koste ganske mye. Man kan selvfølgelig gjøre det med billig utstyr også, men det blir mye vanskeligere å få gode bilder, og du får ofte mye støy i bildet.

Med ditt budsjett ville jeg i grunn satset på å kjøpe et billig speilreflekskamera (gjerne brukt) og heller brukt mesteparten av pengene på et vidt og raskt objektiv. Det vil både være det mest ideelle for bilder av himmelen om natten og naturbilder om dagen.

For eksempel så vil Tokina 11-16mm f/2.8 og Samyang 16mm f/2.0 være verdt å sjekke ut :)

Skrevet

Problemet med å skulle ta bilder av ting som nordlys og stjernehimler er at man trenger et kamerahus som tåler høy ISO, et lyssterkt objektiv med bred brennvidde og et stativ. Totalt sett kan det fort koste ganske mye. Man kan selvfølgelig gjøre det med billig utstyr også, men det blir mye vanskeligere å få gode bilder, og du får ofte mye støy i bildet.

Med ditt budsjett ville jeg i grunn satset på å kjøpe et billig speilreflekskamera (gjerne brukt) og heller brukt mesteparten av pengene på et vidt og raskt objektiv. Det vil både være det mest ideelle for bilder av himmelen om natten og naturbilder om dagen.

For eksempel så vil Tokina 11-16mm f/2.8 og Samyang 16mm f/2.0 være verdt å sjekke ut :)

Men det er jo objektiver?

Har du speilrefleks, TS? Eller trenger du selve kameraet i utgangspunktet? :)

Skrevet

Men det er jo objektiver?

Har du speilrefleks, TS? Eller trenger du selve kameraet i utgangspunktet? :)

Har ingenting, trenger kamera og hva enn man trenger til :) 

Skrevet

Kjøp deg Sony Rx100, evnt Sony RX100M2 eller Canon G7X. God optikk som overgår de fleste billige speilrefleksoptikkene. Nesten like gode muligheter for manuelle innstillinger, og en god inngangsbillett om du senere vil kjøpe deg et dyrt speilreflekskamera. Å kjøpe et speilreflekskamera til under 15000kr er totalt unødvendig når du har disse alternativene.

Anonymous poster hash: d1cca...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...