Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, innspill til passende størrelse på dagstursekk ønskes.

For noen år siden kasserte jeg min gamle sekk på 37 liter. Den ble i sin tid hovedsaklig brukt som skolesekk og var i grunnen i største laget for vanlige dagsturer. 

Nå sitter jeg og ser på ny sekk i dagsturkategorien. Jeg har veldig lyst på Osprey Tempest. 
430_1073_xl.jpg
Dels fordi jeg har lest en del pent om det merket, dels fordi sekken ser god ut å bære (ser ut som den sitter godt inntil ryggen) og dels fordi sekken er fin ;) .

Men jeg er sterkt i tvil om størrelsen. Den fås i både 20 og 30 liter, og det er hovedsaklig der jeg lider valgets kvaler. Er 20 eller 30 liter mest egnet til vanlige dagsturer? På den ene side så vil jeg gjerne kunne få med meg en ekstra genser eller stappe ned en lett regnjakke og da heller jeg mest mot 30 liter. På den annen side skal jeg ikke akkurat ut på noen Himalayatur, og  for stor sekk vet jeg kan være plagsomt å gå med hvis alt bare skrangler rundt i den. Har sett på målene og synes kanskje 30 liter sekken kan bli litt lang i ryggen med sine 61 cm mot de 50 cm i lengde for 20 literen. 

Ville sette pris på om noen med kjennskap til denne sekken eller liknende store sekker kunne lufte sin oppfatning. (Kanskje jeg klarer å bli enig med meg selv om jeg får noen innspill.) 

Det er ingen her i området som fører Osprey, men jeg kan selvsagt ta en runde og se på sekker i tilsvarende volum i andre merker for å få et litt bedre inntrykk av hva jeg egentlig vil ha.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker Osprey, rett og slett fordi jeg synes de har gode løsninger, men jeg har dessverre ikke denne sekken (selv om jeg kanskje må se på den selv :laugh: )

Jeg vil nesten alltid gå for den største størrelsen, fordi jeg opplever det som mye mindre irriterende å ha en for liten sekk enn en for stor sekk, forutsatt at sekken kan komprimers hvis du ikke bruker hele rommet. Det ser det ut til at denne har utfra beskrivelsen jeg fant. Jeg har noen store sekker som bare er store og klumpete, så har jeg noen i samme størrelse som kan komprimeres og funker fjell uavhengig av hvor mye jeg har i dem. 

Det ser også ut at rygglengden kan justeres, og at maks lengde er 61 cm på 30-literen, noe som bør bety at den kan være kortere. 

Anonymous poster hash: 6c7de...1ce
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har 17-literssekk, og jeg syns den er akkurat litt liten. Nå er jeg av typen som liker å være forberedt på det meste, pluss at jeg liker å ha med skift til overkroppen på langturer, og da blir det dårlig med plass i sekken (men det går på et vis). Pakker man litt lettere enn meg burde 20 liter passe veldig fint som en dagstursekk. 30 liter tror jeg hadde vært unødvendig stort igjen. Samtidig er jeg enig med AB i at det er bedre med litt større sekk så lenge den kan komprimeres, og jeg likte 30-literssekken bedre enn 20-literssekken av disse. Jeg foretrekker sekk med topplokk, og har alt smått hendig tilgjengelig der.

Skrevet

Første spørsmål er jo; hva er en "vanlig dagstur" for deg? 4-5 times i skogen, med forutsigbart vær, eller Galdhøpiggen fra Spiterstulen? Norke fjell er jo ikke Himalaya, men man trenger ofte å pakke for skiftende vær likevel...

Jeg har 2 dagstursekker: En på 17 liter, som jeg bruker på dagsturer i marka. Der har jeg plass til mat, vann, den tynneste gore-texjakka, og en ekstra ulltrøye. Og så har jeg en på 35 liter som jeg bruker på dagsturer i fjellet. Måtte jeg valgt en av dem, så hadde jeg helt klart valgt den største. Men du må jo se hva ditt behov er.

Jeg har ingen meninger om sekken du har sett deg ut, bortsett fra at sekk MÅ prøves. (Jo større sekk, jo viktigere er det). Har også hørt mange lovord om Osprey, men sekkene deres passer ikke min rygg i det hele tatt. Men den kan jo være fantastisk på deg...

ps. tror sportsnett har den på tilbud....

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Osprey er fantastisk, og er helt overlegen til de fleste formål. De har en modell du kanskje kan vurdere, Osprey Women Sirrus 26. Det er en 26-liters sekk som er spesialtilpasset for en kvinnekropp. Jeg prøvde  den da jeg var på tur med en kvinne som bruker den, og den er virkelig helt ypperlig. Sitter godt, sprer vekten, har innebygd regnpose ved behov osv.

Selv har jeg 33-liters og 38-liters fra Osprey, som begge er litt for store for dagstur. Osprey lager alle modellene i 2 størrelser, (smal/medium eller large) så dersom du er en lav til normal kvinne bør du velge den mindre størrelsen, og er du normal til høy bør du velge den større størrelsen. Tallet bak modellens navn reflekterer kapasiteten til large-utgaven. Sekkene i S/M-utgaven er konsekvent 2 liter mindre enn hva tallet bak modellens navn tilsier. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Takk for svar. Kan dessverre ikke prøve dem for ingen selger dem her. (Sjekket forhandlerliste.) Uansett vil de vel funke bedre enn min nåværende Samsonite laptopsekk - som er eneste noenlunde skikkelige sekk jeg har for tiden. Jeg bruker den til "alt" men kjenner på meg at jeg ikke har så lyst til å drasse den på tur-tur. Det er egentlig umulig å si hva som er normal dagstur for meg, for jeg har hittil ikke gått så lange turer at jeg gidder ta med noe som helst. Nesten. Dermed er jeg nok mer på 3-4 timer enn på 7-8 timer når vi snakker tur. Altså heller jeg mer og mer mot 20 liter. 

Skal sjekke ut den Sirrusmodellen du nevner, Overrasket. 26 liter høres jo ut som et greit kompromiss :ler:

Skrevet

Etter mye fram og tilbake og en tur på byen i dag er jeg blitt enig med meg selv om 30 l. Det var ufattelig rare mål på de sekkene jeg så... I et tilfelle så en 12 liters sekk (for barn) omtrent like stor ut som en 18 liters. Og en 22 liters i et merke så like stor ut som en 18 liters i et annet. (Øyemålet mitt må være tullerusk...) 

Det rareste tilfellet var en 45 liters sekk som jeg syntes var ganske så lik 60 liters sekken fra samme produsent. 

Men er kommet fram til at de som er rundt 20 liter sannsynligvis blir noe snaue hvis jeg skal stappe ned regntøy eller en ekstra genser så det får gå som det går med 30 liter. 

Skrevet

Etter mye fram og tilbake og en tur på byen i dag er jeg blitt enig med meg selv om 30 l. Det var ufattelig rare mål på de sekkene jeg så... I et tilfelle så en 12 liters sekk (for barn) omtrent like stor ut som en 18 liters. Og en 22 liters i et merke så like stor ut som en 18 liters i et annet. (Øyemålet mitt må være tullerusk...) 

Det rareste tilfellet var en 45 liters sekk som jeg syntes var ganske så lik 60 liters sekken fra samme produsent. 

Men er kommet fram til at de som er rundt 20 liter sannsynligvis blir noe snaue hvis jeg skal stappe ned regntøy eller en ekstra genser så det får gå som det går med 30 liter. 

Vet ikke om det spiller inn her da, men jeg har blitt fortalt (på sportsbutikk) at det er forskjell på hva som regnes med i volumet. Skandinaviske produsenter regner alt volum med, altså sidelommener o.l. Amerikanske produsenter (sånn som ospray) regner bare hovedrommet når de oppgir antall liter.

Så hvis den 60-literssekken hadde store sidelommer (på sånn 5 liter hver), og 45-litersekken var uten sidelommer, så er det bare 5 liter forskjell på hovedrommet?

Skrevet

Så hvis den 60-literssekken hadde store sidelommer (på sånn 5 liter hver), og 45-litersekken var uten sidelommer, så er det bare 5 liter forskjell på hovedrommet?

Jeg tror ikke det var sånn, for akkurat det tenkte jeg faktisk på om kunne være tilfellet. Min store sekk (en utgammel Berghaus) har nemlig komprimerbare lommer utenpå og de regnes med i totalvolumet. 

Skrevet

Jeg har en osprey dame 14 liter med drikkesystem,og den har vært med meg på dagsturer i fjellet i alle årstider,på Skarverennet både i strålende vær og med skikkelig blåst, den fungerer også til sykkelturer og har vært med meg på 7-fjellstur i Bergen. Du må pakke smart,men jeg får plass til ekstra skift med sokker og dobbelt med overdeler lue,et par hansker og votter,sitteunderlag og mat. Pluss masse drikke. For lengre turer hvor du må ha med spade etc kan det kanskje bli knapt...

Jeg må innrømme jeg var skeptisk til størrelsen, men fisken i gave, og etter første gangs bruk over Vidden var jeg solgt. Du merker knapt den sitter på, og du får med deg det du vil :) fantastisk sekk!

Anonymous poster hash: 67ddd...25c

Skrevet

Det ble 30 liter. Litt stor, men tror det bli greit. Skal prøve den om 2 uker. Da skal jeg ut på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...