Gå til innhold

Valg - Fjerne en stemme i stedet for å gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer nok til å stemme blankt, om jeg gidder. Men jeg føler ikke det gir et bra nok budskap om at jeg ikke liker partiene våre. Jeg vet ikke helt hvem jeg ønsker skal styre sirkuset, men jeg har god kontroll på hvem jeg IKKE vil ha! Og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Burde vi ha en ordning der man kunne velge å fjerne en stemme fra et parti, istedetfor å stemme? Hvilke problemer kunne det ha ført med seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er forskjellen? 

Du får jo det samme om du enten stemmer eller fjerner en stemme.

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen? 

Du får jo det samme om du enten stemmer eller fjerner en stemme.

Det gir en annen beskjed, istedetfor å ønske noen frem, viser du at du vil ha noen bort. Å stemme blankt er ikke det samme i mitt hode iallefall. Det er utrolig mange som ikke bruker stemmeretten sin fordi de ikke kjenner seg igjen i noen partier - men som igjen vet hvem de absolutt ikke vil ha (tilsynelatende ofte FRP). Kanskje det ville dratt flere til stemmelokalene.

Skrevet

Det ville medført de demokratiske problemene du beskriver. Man kunne fjernet stemmene fra dem som flertallet ikke liker.

Anonymous poster hash: 7435a...ed5
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det gir en annen beskjed, istedetfor å ønske noen frem, viser du at du vil ha noen bort. Å stemme blankt er ikke det samme i mitt hode iallefall. Det er utrolig mange som ikke bruker stemmeretten sin fordi de ikke kjenner seg igjen i noen partier - men som igjen vet hvem de absolutt ikke vil ha (tilsynelatende ofte FRP). Kanskje det ville dratt flere til stemmelokalene.

Fy faen i helvete så frekk og freidig holdning har jeg ALDRI hørt. Nå skal altså sosialistene ta bort MIN rettmessige stemme, som jeg har krav på!! Snakk om demokrati, disse sosialistene. Jeg vet jo godt at dere ikke ønsker demokrati, men diktatur kommunisme ala Nord-Korea, med kun ETT parti, som selvsagt er korrupt og svært sosialistisk!! Stem Fremskrittspartiet for demokrati, mindre utlendinger og NULL støtte til korrupte regimer!!  :frustrert:

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Skrevet

Ro deg ned, CL. Jeg er sosialist, men jeg er helt enig i at dette er en dårlig og udemokratisk idé. Småpartier kan utraderes fullstendig, og dermed forsvinner viktige stemmer fra den politiske arenaen.

• Liker 2
Skrevet

Ro deg ned, CL. Jeg er sosialist, men jeg er helt enig i at dette er en dårlig og udemokratisk idé. Småpartier kan utraderes fullstendig, og dermed forsvinner viktige stemmer fra den politiske arenaen.

Jeg ville ha gjort det omvendt. 

Vi må gjøre det mye vanskeligere å stemme. Minimumsforståelse burde vært nødvendig. En liten test med spørsmål som feks, Hvorfor feires 17Mai i Norge?

Det er det vi trenger. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha gjort det omvendt. 

Vi må gjøre det mye vanskeligere å stemme. Minimumsforståelse burde vært nødvendig. En liten test med spørsmål som feks, Hvorfor feires 17Mai i Norge?

Det er det vi trenger. 

Det er interessant hvordan folk som hevder de er tilhengere av demokratiet samtidig mener vi styrker det ved å innskrenke det. Det er litt uenighet om akkurat hvem det er som skal miste stemmeretten, men dere er iallfall sikre på at dere selv skal beholde den.

• Liker 3
Skrevet

Folk som ikke stemmer blir sett på som Idiotas, mennesker som ikke bryr seg. Bedre stemme blankt.

Anonymous poster hash: 8b6df...e5e
Skrevet

Folk som ikke stemmer blir sett på som Idiotas, mennesker som ikke bryr seg. Bedre stemme blankt.

Hvorfor bry seg om hva andre mener? Det er fullstendig bortkastet tid å stemme blankt, og de som synes det er bedre å kaste bort tid enn å bli sett ned på av dem som ikke skjønner det synes jeg er feige.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor bry seg om hva andre mener? Det er fullstendig bortkastet tid å stemme blankt, og de som synes det er bedre å kaste bort tid enn å bli sett ned på av dem som ikke skjønner det synes jeg er feige.

Hva oppnår du med å ikke stemme da? Stemmer du blankt så viser du at du vil være en del av demokratiet,men at ingen av partiene er bra nok

Anonymous poster hash: 8b6df...e5e

Skrevet

Cluet med å stemme er ikke at man er fullstendig enig med et parti. Men at det er et parti man har mer til felles med enn de andre. Jeg stemmer fast på et parti. Det er ikke det samme som at jeg er enig i alle sakene til dette partiet, men at jeg er mest enig i grunnidéen til det partiet. Til og med FrP har saker jeg kan være enig i. Om du leser mange partiprogram ser du ofte at i mange saker er det flere partier som mener omtrent det samme. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at alle bør bruke stemmeretten sin, uansett hva de stemmer, enten de er enige med mitt politiske syn eller ikke.

Jeg forstår ikke vitsen med å stemme blankt.

Å ta bort en stemme anser jeg som fullstendig meningsløst - betyr det da at man er litt enig med alle partier utenom et? Da bør det være fullt mulig å ta en avis test for å finne ut hvem man er minst uenig med og stemme på dette. Eller liker man ikke resultatet av en slik test fordi en har fordommer mot disse?

Skrevet

Det du sier, er at man skal kunne fjerne en stemme noen andre har avlagt? Det virker nå litt som maktmisbruk i mine øyne. Hvordan skulle man ellers 'fjerne' stemmer? De prosentpoengene alle partiene har i dag, er som følger av hva folk stemmer.

Da hadde det vært bedre om man kunne krysset av for partier man syns f.eks gjør en dårlig jobb, er misfornøyd med, ikke vil skal være der etc. Politikerne tjener folket, ikke omvendt (selv om det kan virke sånn i visse tilfeller)...

• Liker 1
Skrevet

Hva oppnår du med å ikke stemme da? Stemmer du blankt så viser du at du vil være en del av demokratiet,men at ingen av partiene er bra nok

Beklager, men dette er meningsløse meninger. Det er ingen av politikerene som bryr seg en dritt om du vil være "en del av demokratiet" (hva nå det måtte bety for noen som gir en meningsløs stemme). Ingen av dem kommer til å endre politikken sin av den grunn. Siden det oppgis statistikk over valgdeltakelse ved hvert valg så oppnår man akkurat det samme ved å sitte hjemme.

Skrevet

Her hvor jeg bor er det ikke mulig å stryke kandidater i år, men det er mulig å gi ekstra stemmer. Regner med at det er likt over hele landet.

Hvis det du mente var å fjerne en tellende stemme andre har avgitt så er det kanskje like greit å holde seg helt unna stemmelokalene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...