AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Del Skrevet 10. september 2015 Hvis jeg anmelder en person for lovbrudd, kan politiet da gå gjennom mine og hans gamle tekstmeldinger for å se etter beviser der i etterforskningen? I denne saken vil det være et naturlig sted å lete. Hvor lang tid tilbake er det mulig å hente frem sånt? Hjelper det hvis jeg eller mistenkte fortsatt har mobilen som ble brukt? Kan de se innholdet i sms og mms? Og er det operatøren som lagrer sånne ting?Det er snakk om mange år siden. Har prøvd å google litt men er tydeligvis ikke så flink til det.. Anonymous poster hash: f97a3...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #2 Del Skrevet 10. september 2015 Hvis du har mld. på mobilen, og de ikke er sletta, kan de hvertfall det, men elelrs vet jeg ikke Anonymous poster hash: 3f747...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 10. september 2015 #3 Del Skrevet 10. september 2015 Hvis du har mld. på mobilen, og de ikke er sletta, kan de hvertfall det, men elelrs vet jeg ikke Anonymous poster hash: 3f747...3e5 Alt er sletta på de måtene man kan slette ting på selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Del Skrevet 10. september 2015 Ja, de kan det, men er kun i svært alvorlige saker dette blir gjort. Anonymous poster hash: 75c28...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Del Skrevet 10. september 2015 Ja, de kan det, men er kun i svært alvorlige saker dette blir gjort. Anonymous poster hash: 75c28...7ff Trodde det bare var lov å lagre i en viss tid? Det er snakk om en alvorlig sak. Anonymous poster hash: f97a3...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #6 Del Skrevet 11. september 2015 Trodde det bare var lov å lagre i en viss tid? Det er snakk om en alvorlig sak. Anonymous poster hash: f97a3...2ad Når det snakkes om alvorlig, menes enten drap eller grov voldtekt. Anonymous poster hash: 106c8...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2015 #7 Del Skrevet 11. september 2015 Jeg tipper at politiet er de beste til å svare på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. september 2015 #8 Del Skrevet 11. september 2015 Den dårlige nyheten er: Generelt sett nei. Husker du kontroversene om datalagringsdirektivet? Det handlet om å kreve at operatørene måtte beholde Metadata, altså informasjon om meldingene som IKKE var meldingene, i 1/2 år. Mye av kritikken fra operatørene gikk på at dette var plassmessig kostbart. Så håpet om at meldingene skal ligge på mobilnettet etter at de er slettet, er ikke veldig sannsynlig. På den positive siden er moderne mobiler designet til å være svært effektive, og på den måten ikke slette når de kan overskrive. Mye kan hentes frem av de rette gutta og politiet bruker sånne selskap i etterforskning. Hvis det er alvorlig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 11. september 2015 #9 Del Skrevet 11. september 2015 Hvis du googler litt, så finner du firmaer som tar på seg sånt utenom politiet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #10 Del Skrevet 11. september 2015 I saken mot Eirik Jensen har de klart å hente ut 7 år gamle SMSer. http://www.tv2.no/a/6146194 Anonymous poster hash: 106c8...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #11 Del Skrevet 11. september 2015 Mange lagringssystemer virker slik at det man sletter fortsatt ligger i systemet selv om ikke det er synlig lenger. Det vil ikke bli helt borte før man lagrer noe nytt og det tilfeldigvis blir lagret på samme sted som det man slettet. Ved å bruke teknologi som kan lese hele harddisken eller lagringsbrikken rått kan man få ut alt, inkludert det som er slettet men ikke overskrevet. For ordensskyld, det er ikke som papirkurven på Windows. Det som fortsatt ligger der er egentlig ikke slettet, og selv om man tømmer den kan man often hente ut igjen det som lå der så lenge ikke det har blitt overskrevet. Anonymous poster hash: 37723...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11. september 2015 #12 Del Skrevet 11. september 2015 I saken mot Eirik Jensen har de klart å hente ut 7 år gamle SMSer. http://www.tv2.no/a/6146194 Anonymous poster hash: 106c8...f49 Det var kun for de fikk tilgang til gamle telefoner cappelen hadde, og det er ikke usannsynlig at han ikke engang har slettet de. Jeg har hauger med gamle SMS, og er livredd for å miste en eneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #13 Del Skrevet 11. september 2015 Mange lagringssystemer virker slik at det man sletter fortsatt ligger i systemet selv om ikke det er synlig lenger. Det vil ikke bli helt borte før man lagrer noe nytt og det tilfeldigvis blir lagret på samme sted som det man slettet. Ved å bruke teknologi som kan lese hele harddisken eller lagringsbrikken rått kan man få ut alt, inkludert det som er slettet men ikke overskrevet. For ordensskyld, det er ikke som papirkurven på Windows. Det som fortsatt ligger der er egentlig ikke slettet, og selv om man tømmer den kan man often hente ut igjen det som lå der så lenge ikke det har blitt overskrevet. Anonymous poster hash: 37723...2ea Det innebærer at jeg faktisk må ha telefonen jeg hadde for 7-8 år siden for at de kan hente frem sms? Anonymous poster hash: f97a3...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #14 Del Skrevet 11. september 2015 Min søster sa at du må ha den gamle telefonen. Telenor har kun rettighetene til å lagre meldinger i opptil 4 måneder. Anonymous poster hash: 75c28...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Del Skrevet 30. mars 2016 Den 11.9.2015 at 9.29, AnonymBruker skrev: I saken mot Eirik Jensen har de klart å hente ut 7 år gamle SMSer. http://www.tv2.no/a/6146194 Anonymous poster hash: 106c8...f49 En gang leste jeg at hvis det har gått ti år, så er aldri sånt mulig. ja, de kan vel det. det er nå litt av en jobb, da.... i følge siste artikkel om han i vg så har de fortsatt ikke klart å lappe i sammen de kryptiske beskjedene. Anonymkode: 72980...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. mars 2016 #16 Del Skrevet 31. mars 2016 Den 9/11/2015 at 14.24, AnonymBruker skrev: Min søster sa at du må ha den gamle telefonen. Telenor har kun rettighetene til å lagre meldinger i opptil 4 måneder. Anonymous poster hash: 75c28...7ff Dette er litt mere komplisert. La oss begynne med at SMS og MMS er to vidt forskjellige teknologier som ikke har mye med hverandre å gjøre. SMS er rene meldinger som går i grunnprotokollene i nettet. Dise lagres normalt sett ikke noe sted etter at de er mottatt, kun caches og logges. Det gjør at man KAN finne spor av meldinger en stund etter at meldingen er mottatt, men det er ikke noe system for det, og det må aktiv etterforksning for å finne dem. MMS er en høyerenivå protokoll, se på det som en veldig forenklet epost. Og fordi den ikke er del av grunnprotokollen, tok det tid før MMS var tilgjengelig på alle telefoner. Det tok blandt annet en stund fra iPhone ble etablert til den fikk støtte for MMS. Resultatet av dette, er at MMS har en mye større grad av lagringsfunksjon, fordi den relativt ofte skal mottas som epost istedet for på telefonen. Men selv MMS blir ikke konsekvent mellomlagret. SMS og MMS meldinger som ikke blir motatt, blir mellomlagret. Telenor sine begrensninger i lagringstid, handler i praksis kun om dette. Cache lager og logging regnes ikke som lagring, og faller ut av rettigheten du sikter til, selv om noen sikkert kunne tenkt seg å rettsprøve dette. Det var foresten disse to siste som det var meningen å ta vare på i datalagringsdirektivet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #17 Del Skrevet 31. mars 2016 Den Thursday, September 10, 2015 at 21.19, AnonymBruker skrev: Hvis jeg anmelder en person for lovbrudd, kan politiet da gå gjennom mine og hans gamle tekstmeldinger for å se etter beviser der i etterforskningen? I denne saken vil det være et naturlig sted å lete. Hvor lang tid tilbake er det mulig å hente frem sånt? Hjelper det hvis jeg eller mistenkte fortsatt har mobilen som ble brukt? Kan de se innholdet i sms og mms? Og er det operatøren som lagrer sånne ting?Det er snakk om mange år siden. Har prøvd å google litt men er tydeligvis ikke så flink til det.. Anonymous poster hash: f97a3...2ad Er det snakk om mange år tilbake så er vel hele saken strafferetslig foreldet? Politiet har et firma på østlandet hvor mobiler og annen elektronikk blir levert inn for "tømming" av data. Du får finne frem til dette firmaet og kontakte dem. Da får du svar på hva som kan være mulig. Om du husker ABBsaken, så ble mobiler og pc der hentet ut info fra det samme ble gjort i Øigardsaken. Anonymkode: ac879...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2016 #18 Del Skrevet 31. mars 2016 Spørsmålet er om ikke saken er for bagatellmessig til at politiet setter inn kostbare dataeksperter på jobben med å hente frem så gamle sms'er, noe som kanskje er tidkrevende og dyrt for dem. Det ender sannsynligvis med at politiet henlegger saken, da de ikke har ressurser og mannskap til å etterforske særlig mange små privatsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoseByrne Skrevet 9. mars 2020 #19 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Med noen verktøy kan du gjenopprette slettede SMS på enheten din. Dette er ikke vanskelig. Endret 12. mars 2020 av RoseByrne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå